Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏  (gelezen 5572 keer)

Offline jos34

  • Lid
Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Gepost op: 2017/12/12, 19:18:45 »
I'm very nice!  :) =D :laugh:

Offline midas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #1 Gepost op: 2017/12/12, 20:05:38 »
Heb goed gestemd. Met Cinnamon werken is altijd een feest. Daarnaast gebruik ik de 18.3 nog tekort om gefundeerd een oordeel te vellen. Maar vooralsnog geen enkel probleem ondervonden. Voor mij zijn Linux Mint en Ubuntu Mate de huidige favorieten...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #2 Gepost op: 2017/12/12, 20:10:11 »
Ik heb de MATE en de Xfce beta draaien. Doet me denken aan mijn oude Volvo 245 diesel,  wattie doen moet  8-)
"Goed" gestemd

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #3 Gepost op: 2017/12/12, 20:25:22 »
Ik heb geweldig gestemd.Ik draai 18.2 xfce en 18.3 cinnamon. Het draait prima, ziet er mooi uit en laat je zelf het niveau van updaten bepalen.
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #4 Gepost op: 2017/12/12, 23:50:02 »
Zeer tevreden. Handige nieuwe extra's en verbeteringen.  :)

We hebben hier het toppunt van de 18-serie.... Alle belangrijke fouten zijn er wel uit, alles is mooi gepolijst, mede dankzij de oerdegelijke Ubuntu 16.04 die als belangrijkste codebasis dient.

Het is m.i. niet alleen de beste Linux voor de bureaucomputer, maar zelfs in algemene zin het beste besturingssysteem voor de bureaucomputer dat er is.  :)

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #5 Gepost op: 2017/12/13, 09:21:32 »
Zeer tevreden.
Heel aangename werkomgeving.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

FrSu

  • Gast
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #6 Gepost op: 2017/12/13, 09:53:02 »
Cinnamon 18.2 eerst gebruikt. Later gecombineerd met Mate. Upgrade gedaan naar 18.3. Mate gebruik ik nu het meest. Zeer tevreden.

Offline HWE64

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #7 Gepost op: 2017/12/13, 10:21:39 »
Zeer tevreden. Handige nieuwe extra's en verbeteringen.  :)

We hebben hier het toppunt van de 18-serie.... Alle belangrijke fouten zijn er wel uit, alles is mooi gepolijst, mede dankzij de oerdegelijke Ubuntu 16.04 die als belangrijkste codebasis dient.

Het is m.i. niet alleen de beste Linux voor de bureaucomputer, maar zelfs in algemene zin het beste besturingssysteem voor de bureaucomputer dat er is.  :)
offtopic
@Pjotr, wanneer komt de Mint Xfce????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #8 Gepost op: 2017/12/13, 10:33:44 »
Zeer tevreden. Handige nieuwe extra's en verbeteringen.  :)

We hebben hier het toppunt van de 18-serie.... Alle belangrijke fouten zijn er wel uit, alles is mooi gepolijst, mede dankzij de oerdegelijke Ubuntu 16.04 die als belangrijkste codebasis dient.

Het is m.i. niet alleen de beste Linux voor de bureaucomputer, maar zelfs in algemene zin het beste besturingssysteem voor de bureaucomputer dat er is.  :)
offtopic
@Pjotr, wanneer komt de Mint Xfce????
Binnenkort. De bèta is er al:
https://blog.linuxmint.com/?p=3474

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #9 Gepost op: 2017/12/13, 11:54:45 »
Linux Mint heeft geen enkele desktop omgeving met een symmetrisch panel, zodat het werken met een dock heel wat aanpassingen vereist om het er naar behoren uit te laten zien.
Cinnamon zou ik daarom heel graag vervangen zien door Gnome (stille wens)
De huidige koers van Ubuntu (met Gnome) vind ik daarom helemaal super.
Dit is geen tegengeluid, echter liggen mijn wensen ergens anders. Vandaar dat ik niet gestemd heb.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #10 Gepost op: 2017/12/13, 12:31:35 »
Linux Mint heeft geen enkele desktop omgeving met een symmetrisch panel, zodat het werken met een dock heel wat aanpassingen vereist om het er naar behoren uit te laten zien.
Cinnamon zou ik daarom heel graag vervangen zien door Gnome (stille wens)
De huidige koers van Ubuntu (met Gnome) vind ik daarom helemaal super.
Dit is geen tegengeluid, echter liggen mijn wensen ergens anders. Vandaar dat ik niet gestemd heb.

+1
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #11 Gepost op: 2017/12/13, 13:02:13 »
Linux Mint heeft geen enkele desktop omgeving met een symmetrisch panel, zodat het werken met een dock heel wat aanpassingen vereist om het er naar behoren uit te laten zien.
Cinnamon zou ik daarom heel graag vervangen zien door Gnome (stille wens)
De huidige koers van Ubuntu (met Gnome) vind ik daarom helemaal super.
Dit is geen tegengeluid, echter liggen mijn wensen ergens anders. Vandaar dat ik niet gestemd heb.

Ik moet er niet aan denken.
Ieder zijn meug, maar het werken met Gnome3 is in mijn beleving te omslachtig.
Wat zijn trouwens heel wat aanpassingen in een werkomgeving? Volgens mij kun je met Mate vrij simpel een dock plaatsen.

Ik heb overigens op Geweldig gestemd. Ik was in het verleden lang niet altijd even tevreden over Mint, het voelde soms 'stroperig' vergeleken met een normale Ubuntu installatie. In een kritische bui heb ik mij ook wel eens laten ontvallen dat de fluxbox versie eigenlijk de beste was (dit was overigens ook een hele mooie fluxbox distro). Maar goed we zijn inmiddels wat jaartjes verder en alle punten waar ik voorheen over viel zijn verdwenen. Nu heb ik redelijk nieuwe hardware en alles werkt prima en zo uit het doosje (videokaart en freesync scherm). Ik gun mijzelf (en ook mijn computer) het plezier om hiermee te mogen werken, zonder enige ergernissen. 
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Tom

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #12 Gepost op: 2017/12/13, 13:20:50 »
Ik blijf mijn Xubuntu trouw ,dus kan verder niks zeggen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #13 Gepost op: 2017/12/13, 13:50:19 »
Ik blijf mijn Xubuntu trouw ,dus kan verder niks zeggen.

Dat draait hier ook nog op een aantal systemen, en is ook een prima distro :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #14 Gepost op: 2017/12/13, 16:05:01 »
Het zou me niet verbazen als de Xfce-editie deze week nog verschijnt. De iso's van de definitieve versie worden al beproefd: https://community.linuxmint.com/iso

Daar zal men snel klaar mee zijn denk ik, want de werkomgeving is nog steeds de "oude" bekende Xfce 4.12. De wijzigingen zitten vooral in toegevoegde nieuwe toepassingen als Timeshift, redshift-gtk enzovoorts.

Ik draai 'm al vanaf de bèta, en er kwamen tot op heden slechts een paar bijgewerkte pakketten voorbij (afgezien van de normale fout- en veiligheidsreparaties).
« Laatst bewerkt op: 2017/12/13, 16:09:58 door Pjotr »

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #15 Gepost op: 2017/12/13, 16:09:05 »
Ik kan idd ook niets zeggen. Heb in het verleden eigenlijk nooit goede ervaringen gehad met Mint. Het is bij mij altijd traag t.o.v. andere distro's en ik heb bij elke installatie allerlei hardware problemen gehad die b.v. (X/K/)Ubuntu niet had. Ik weiger het dus nu te installeren. Het zal vast beter geworden zijn, maar ik zie nog steeds niet de toegevoegde waarde van Mint of Cinemon over Ubuntu al-dan-niet met XFCE.

Wat niet wil zeggen dat het geen bestaansrecht heeft, aangezien er blijkbaar wel veel fans zijn. Dus ieder zijn meug, prima dat het er is, maar niet voor mij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #16 Gepost op: 2017/12/13, 16:18:33 »
ik zie nog steeds niet de toegevoegde waarde van Mint of Cinemon over Ubuntu al-dan-niet met XFCE.
De handige eigen gereedschappen van Mint. Met als kroonjuweel: Bijwerkbeheer met zijn beschermende niveausysteem.

Een uitkomst voor minder behendige computergebruikers, en een zegen voor systeembeheerders. Nooit meer problemen door het installeren van bijgewerkte pakketten. Volledige fijnmazige beheersing van het bijwerken: je kunt volstaan met het simpelweg kiezen van één van de drie vormen van bijwerkbeleid (beginner/gemiddeld/ervaren), maar je kunt het ook tot in detail zelf instellen.

Verder: in alle werkomgevingen een traditioneel menu en een traditionele bediening. Je hoeft dus niet om de zoveel tijd weer te wennen aan iets heel anders. Heerlijk.  =D

Tot slot: Flatpak is ook een belangrijke vernieuwing, met mogelijk meer toekomst dan Snap van Ubuntu, met zijn gesloten ecosysteem.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/13, 16:32:33 door Pjotr »

Offline EvC

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #17 Gepost op: 2017/12/13, 16:42:28 »
maar ik zie nog steeds niet de toegevoegde waarde van Mint of Cinnamon over Ubuntu al-dan-niet met XFCE.
Het is vooral de veelheid die mij niet aanspreekt (de distro groeit gestaag).
Jammer dat er voor Mint geen Netboot ISO bestaat die dat kan beperken.
Ach, het moet ergens in onderscheiden.  :)
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Offline rico70

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #18 Gepost op: 2017/12/13, 16:46:26 »
Het zou me niet verbazen als de Xfce-editie deze week nog verschijnt. De iso's van de definitieve versie worden al beproefd: https://community.linuxmint.com/iso
De 64 bits versie is al goedgekeurd

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #19 Gepost op: 2017/12/13, 18:18:16 »
Het zou me niet verbazen als de Xfce-editie deze week nog verschijnt. De iso's van de definitieve versie worden al beproefd: https://community.linuxmint.com/iso
De 64 bits versie is al goedgekeurd
En inmiddels de 32-bits ook.  =D

Nog niet te vinden op de bekende "vroegste" spiegelserver, trouwens....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #20 Gepost op: 2017/12/13, 18:49:35 »
.....en nu ook op de "vroegste" spiegelserver!  :)

Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #21 Gepost op: 2017/12/13, 21:03:30 »
Mooi, dan kan ik mooi gaan bijwerken. :)
Kubuntu 20.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #22 Gepost op: 2017/12/13, 22:07:33 »
Sorry Pjotr, mij heb je nog niet overtuigd. Dat hele niveaus in updates is naar mijn mening nog steeds een wassen neus. Ubuntu heeft het niet en daar heb ik zo weinig problemen mee gezien dat het mint systeem naar mijn mening overbodig is. En flatpaks zijn ook prima in Ubuntu te installeren.

Sorry, ik wil niet iemand favoriete distro afbreken. Mint heeft zoals gezegd zeker zijn plaats in het distro land. Als het je bevalt is het denk ik een prima distro om te gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2017/12/13, 22:10:13 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline midas

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #23 Gepost op: 2017/12/14, 09:45:04 »
Voordeel is dat Mint altijd later uitkomt dan de Ubuntu-LTS versies. Zodoende is er een extra kwaliteitscontrole aanwezig. Wat betreft hardware-ondersteuning is mijn ervaring juist dat Mint makkelijker aan de praat is te krijgen met oudere wireless-kaartjes e.d.. Ook zijn ze wat conservatiever met doorvoeren van nieuwere technieken. Bijvoorbeeld Wayland zal binnen afzienbare tijd (nog) niet ingezet worden. Allemaal met als einddoel een stabiel en werkend systeem.

Tsja, en voor de rest is het zaak te gebruiken wat je zelf het fijnst vindt om meet te werken en wat het best past op je hardware. Volop keuze dus :-)

Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline jos34

  • Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe Linux Mint 18.3 Sylvia???‏
« Reactie #24 Gepost op: 2017/12/14, 18:50:02 »
Gaat Mint 32bit (uiteindelijk) niet verdwijnen, van Ubuntu wordt ook geen 32bit meer uitgebracht.