Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen  (gelezen 2413 keer)

Offline MHeijm

  • Lid
Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Gepost op: 2021/07/24, 20:59:21 »
Ik ben een nieuweling wat betreft Ubuntu, maar was toch al zover dat ik een ISO-usbstick had gemaakt en aan de installatie was begonnen. Dat ging goed t/m de keuze van wat ik wilde installeren. De pagina erna liet me weten op de harde schijf geen ander besturingssysteem te kunnen ontdekken en stelde mij voor de hele harde schijf te wissen en daarna Ubuntu te installeren. De mogelijkheid die ik wilde (Ubuntu naast Windows 10 installeren) werd me niet geboden. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar ik blijf steken bij die ene pagina. Snel opstarten en slaapstand heb ik bij Windows al uitgezet. Kan iemand mij aangeven wat ik moet doen of wat ik verkeerd doe? Heb ik een instelling over het hoofd gezien? Of moet ik iets specifieks uit- of aanzetten?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/24, 22:55:54 »
Wat ik zou doen, is de HD voorzien van een extra partitie voor Ubuntu en daarna pas gaan installeren.
De partitie maken kan je ook doen onder Windows, misschien is dan makkelijker voor je.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MHeijm

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/25, 08:50:40 »
Dank, dat lijkt me een goede aanwijzing. Hoe groot moet de nieuwe partitie voor Ubuntu zijn?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/25, 10:05:53 »
Wanneer je de partitie niet gebruikt als verdere opslag, is 20GB voldoende, maar voor de zekerheid zou ik 30GB nemen.
Dit is natuurlijk afhankelijk van het gebruik, het is dan ook mijn persoonlijke mening :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MHeijm

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/25, 10:20:45 »
Dank weer. Dat komt aardig overeen met waar ik zelf aan dacht. Nee, ik ga die partitie niet gebruiken voor opslag van bestanden. Ik ga de partitie vanmiddag maken en meld later hoe het een en ander is afgelopen en of het gelukt is om Ubuntu geïnstalleerd te krijgen.

Offline MHeijm

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/25, 11:09:57 »
Nee, het lukt niet. Ik heb een extra partitie aangemaakt en die staat bij schijfbeheer ook aangegeven, maar nog steeds krijg ik bij het installeren op de betreffende pagina de mededeling: "Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer. Wat wilt u doen?" Ik krijg dus niet de mogelijkheid om Ubuntu naast Windows 10 te installeren. De vraag lijkt me nu vooral: hoe komt het dat het installatieprogramma van Ubuntu Windows niet kan vinden? Wie weet het?

Offline MHeijm

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/25, 19:59:19 »
Oplossingen zijn nog steeds welkom, maar als die er niet komen, ga ik het eind van de komende week proberen met behulp van de zeer uitvoerige handleiding voor Linux-beginners op Itsfoss.com (https://itsfoss.com/install-ubuntu-1404-dual-boot-mode-windows-8-81-uefi/). Ik heb het snel doorgelezen en denk dat daarmee mijn probleem opgelost zou moeten kunnen worden. Helaas heb ik er de komende dagen geen tijd voor. Over het resultaat kun je te zijner tijd hier lezen.

Offline s.hoekman

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #7 Gepost op: 2024/03/15, 17:22:08 »
Nee, het lukt niet. Ik heb een extra partitie aangemaakt en die staat bij schijfbeheer ook aangegeven, maar nog steeds krijg ik bij het installeren op de betreffende pagina de mededeling: "Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer. Wat wilt u doen?" Ik krijg dus niet de mogelijkheid om Ubuntu naast Windows 10 te installeren. De vraag lijkt me nu vooral: hoe komt het dat het installatieprogramma van Ubuntu Windows niet kan vinden? Wie weet het?

Hoi,
Hopelijk kan iemand mij helpen. Ik zit met dezelfde vraag als MHeijm hierboven en heb dezelfde stappen gevolgd. Ik heb onder Windows 30 GB vrije ruimte gemaakt en wil een dualboot systeem opzetten.
Ubuntu 22.04 LTS kan de windows bootlader of uberhaupt het OS niet vinden geloof ik en geeft deze mededeling bij handmatige installatie:

-->

 The partition table format in use on your disks requires you to create a seperate partition for boot loader code. This partition should be marked for use as a "Reserved BIOS boot area"and should be at least 1 MB in size. Note that this is not the same as a partition mounted on /boot.

<--

Ik durf niet zomaar te gaan installeren omdat ik bang ben de Windows bootlader te verprutsen, en dan veel werk moet verrichting om dat weer goed te krijgen.

Wat is er aan de hand? En wat kan ik doen om Ubuntu toch dual boot naast Windows te installeren?

Many thanks for any help!

Samuel

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #8 Gepost op: 2024/03/15, 17:30:49 »
Lees dit topic eens door .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=108139.0

De EFI partitie installeer je de GRUB
EFI partitie aankoppelen als BOOT en vlaggen als ESP
« Laatst bewerkt op: 2024/03/15, 17:42:53 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #9 Gepost op: 2024/03/15, 17:59:13 »
Dit is toch allemaal erg merkwaardig want je zou met een paar muisklikken een ubuntu variant naast Windows moeten kunnen installeren. En al helemaal als je er een aparte aparte partitie voor hebt gemaakt. De eerste vraag die mij mij opkomt: gebruikt je wel een opstartbare USB stick?
Als er alleen een ISO bestand op de usb stick staat gaat een installatie niet lukken.
https://unetbootin.github.io/
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #10 Gepost op: 2024/03/16, 11:23:52 »
Handige tips voor Linux Mint en Ubuntu, voor beginners en voor gevorderden.

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/2.html

Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #11 Gepost op: 2024/03/16, 16:07:23 »
Dit is toch allemaal erg merkwaardig want je zou met een paar muisklikken een ubuntu variant naast Windows moeten kunnen installeren. En al helemaal als je er een aparte aparte partitie voor hebt gemaakt. De eerste vraag die mij mij opkomt: gebruikt je wel een opstartbare USB stick?
Als er alleen een ISO bestand op de usb stick staat gaat een installatie niet lukken.
https://unetbootin.github.io/
ik vind het bizar ik heb 2 laptops en op allebei stond er w10 op en ik heb daar nooit problemen mee gehad, omdaar een linux versie ernaast te zetten.Nu heb ik zelfs windows verwijderd en er een andere versie erop gezet, ook geen problemen.
Maar bij een dualboot tussen een windows en linux moet je de security boot uitschakelen en legacy inschakelen(althans dat deed ik toch op aanraden), dat doe je voor je er een versie ernaast wilt zetten.
« Laatst bewerkt op: 2024/03/16, 16:09:26 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Oesje

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #12 Gepost op: 2024/03/16, 17:18:35 »
Citaat
Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer. Wat wilt u doen?"

Ben je zeker dat je dat te lezen krijgt en het niet is ,  Er is geen bestandssysteem gevonden op deze computer .

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/disk-resize.html.nl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Linuxbestandssysteem
Citaat
Nee, het lukt niet. Ik heb een extra partitie aangemaakt en die staat bij schijfbeheer ook aangegeven, maar nog steeds krijg ik bij het installeren op de betreffende pagina de mededeling: "Er is geen besturingssysteem gevonden op deze computer. Wat wilt u doen?"

Die partitie moet je formateren in EXT4  en aankoppelen met /
« Laatst bewerkt op: 2024/03/16, 17:31:32 door Oesje »
PC1 :Dualboot  Ubuntu 20.04 /Debian 12 Cinnamon
PC2:  Multiboot  :Windows 10  Ubuntu 22.04/  Linux Mint 21 Xfce/ LMDE6 /Manjaro 23 Mate

Offline wilfried

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #13 Gepost op: 2024/03/16, 19:49:44 »
heb je hier iets aan ?  zie kopje  soms herkent mint windows niet heb het zelf ook al eens moeten toepassen.
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/behoud-windows.html#ID2

Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #14 Gepost op: 2024/03/17, 12:51:12 »
Ik weet niet of TS ooit zijn harde schijf heeft verdeeld, heeft hij windows al eens moeten herinstalleren?Zoja deze staat toch op de eerste stuk (partitie) van de harde schijf.
Is  het niet als windows op de tweede gedeelte staat, dat deze dan niet word herkend als je een dualboot wilt maken??Is maar een suggestie want blijf het raar vinden als enkel windows op de schijf staat, dat er geen mogelijkheid is om linux of ubuntu ernaast te zetten??
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline Nero

  • Lid
Re: Ubuntu naast Windows, geen mogelijkheid om te kiezen
« Reactie #15 Gepost op: 2024/03/17, 22:53:39 »
Check even de UEFI/BIOS instellingen. Hoe staat de Sata/M2 interface ingesteld?

Ik zie regelmatig nieuwe pc's met Windows voor geïnstalleerd waar de Sata/M2 op RAID staat ingesteld. Deze moet naar AHCI worden omgezet voor Linux.