Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu vanaf USB stick installeren  (gelezen 2747 keer)

djkoelkast

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Gepost op: 2006/07/15, 13:28:03 »
Hey allemaal,

nog niets tegengekomen op dit onderwerp.
Ik wil Ubuntu 6.06 installeren (eigenlijk gewoon de hele live cd draaien) vanaf een USB stick.

Ik heb een Transcend 1GB jetdrive, heb het volgende gedaan:

.iso uitgepakt en (alle bestanden dus) gekopie

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/15, 13:33:41 »
ff gegoogled en dit was 't resultaat:
Citaat
(http://www.althack.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=27)

unrar the contents of the iso onto your usb drive
then get syslinux (http://www.kernel.org/pub/linux/utils/boot/syslinux/syslinux-3.11.zip) and unzip to a convenient location
open up command prompt (cmd) and type in
cd drive:\path\to\syslinux\win32 (if syslinux has been unzipped into c:\syslinux you need to go to c:\syslinux\win32)
syslinux -f usb-drive: where usb-drive is D: E: F: or whatever it shows up as in my computer

set your bios to boot from usb
keep your usb drive plugged in
you should have the ubuntu boot screen in front of you
Hoop dat 't nu wel lukt. ;)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

djkoelkast

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/15, 13:36:00 »
Citaat van: bartek
ff gegoogled en dit was 't resultaat:

Hoop dat 't nu wel lukt. ;)
ja dat is dus wat ik gedaan heb zoals je kunt lezen,
syslinux gedownload, bestanden uitgepakt op de USB stick en daarna syslinux -f driveletter: gedaan maar krijg boot error, ook met de optie -s in plaats van -f

volgens mij had ik dat allemaal al in de openingspost gezet :P

Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/17, 21:11:53 »
Halloha!

ik heb min of meer hetzelfde probleem
Ik denk er over na om een (voor mij) redelijk grote usb stick te kopen, van 1 of 2 gig, en vroeg me af of het mogelijk is om ubuntu vanaf die usb stick te booten,
ik wil die stick dan eventueel indelen in twee delen, namelijk een gedeelte FAT een een gedeelte ext3 voor ubuntu.

De usb stick die ik eerst op het oog had kon als een soort mini windows fugeren, met geinstalleerde programma's etc. kijk op www.u3.com

Leek me wel handig maar ik wil dus een schijf waarvan ik een ubuntu variant (of linux in het algemeen) vanaf kan draaien als ik hem hier vandaan kan laten booten, met enkele geinstalleerde programma's, EN dat hij hem herkent in windows (vandaar FAT32) en dat ik vanaf daar enkele programma's kan draaien. ik denk aan blender, inkscape en the gimp, voor zowel Windows als linux.

ik hoop dat zoiets mogelijk is, maar dit topic was zo gauw het enige concrete wat ik erover kon vinden.

budster

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/17, 21:25:01 »
Je computer moet je kunnen instellen (kan vaak in bios) dat je van USB kan opstarten. Over het algemeen kunnen moderne computers dit wel.

osc4r

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/17, 22:12:02 »
Dit is wel mogelijk geloof ik, maar een USB stick zal toch al snel te klein zijn? Denk dat dit misschien handig is:

https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel

budster

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/17, 22:57:12 »
Standaard install kan makkelijk op een USB-stick, de vraag is natuurlijk hoeveel software wil je er nog bij installeren.

Offline woteb

  • Lid
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/17, 23:02:58 »
Er wordt gevraagd of het mogelijk is om VANAF een usb-stick te installeren, en niet om het -erop- te installeren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

budster

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/17, 23:27:46 »
mmm.... je hebt gelijk, was even in de war. USBstick is dan meer als voldoende zolang er minimaal de alternate "CD" op past, die is niet zo groot.

wr19026

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/18, 00:01:05 »
1GB moet meer dan voldoende zijn om vanaf te installeren.

rikus

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/18, 17:14:18 »
usb stick word waarschijnlijk automatisch gemount als emulated scsi divive bij linux.
$ df -h     (in terminal venster) geeft lijst van gemounted volumes
waarschijnlijk zul je iets zien van   /dev/sda1
Dat betekend SCSI device  A, partition 1
Je moet nu een nieuw file systeem creeren met een correct label:

$ sudo mkfs.ext3 -b 4096 -l casper-cow /dev/sda1

eventueel /dev/sda1 vervangen met goede naam.

Dit creeerd een file sys. ext3  wat je kunt lezen en schrijfen.

Hierop kun je de isofiles op copieren of proramma instaleren MAAR dat hangt af van de bios setup, waarschijnlijk bij oudere comp zal dat niet gaan.

FrankVdb

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/19, 12:09:57 »
Installeren vanaf een USB-stick is misschien wel een interessante oefening, maar waarom zou je dit willen doen? Ik bedoel, een CD is toch even makkelijk mee te nemen? Bovendien is de kans dat een ouwe PC een CD-station heeft groter dan dat hij USB-aansluitingen heeft.

rikus

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/19, 22:42:56 »
je hebt gelijk Frank ieder voordeel heb zn nadeel nietwaar?

Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/20, 17:59:12 »
Ik wil niet vanaf een usb stick installeren, ik wil OP een usb stick installeren en dan daarop een drie of viertal kleine programma's installeren.
Die plug ik dan in een pc waar Windows of linux op draait en laat hem daarvanaf opstarten.
Eigenlijk een beetje zoals zo'n u3stick doet voor windhoosXP. Zie eerdere post.

Okay, eigenlijk is het een beetje offtopic maar vond het ontopic genoeg om er niet een nieuwe thread voor te openen.

Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/23, 21:47:12 »
@ frank, een cd is toch echt rottiger mee te nemen dan een usb stick, en je kan er geen data terug op schrijven of je moet rewritables gebruiken

FrankVdb

  • Gast
Ubuntu vanaf USB stick installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/23, 23:15:08 »
Ja klopt, zo'n stick is handig. Ik gebruik ze ook constant, vooral om bestanden uit te wisselen met collega's.

Een alternatief is eventueel een halve CD (kan wel maar een 200 mb op).