Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: uitschakelen sudo  (gelezen 754 keer)

oeboentoe

  • Gast
uitschakelen sudo
« Gepost op: 2007/07/29, 17:04:46 »
Is het mogelijk en zo ja, hoe, om sudo te verwijderen zodat systeembeheerders taken uitsluitend uitgevoerd kunnen worden door (tijdelijk) als 'root' in te loggen?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
uitschakelen sudo
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/29, 17:21:01 »
sudo kun je niet verwijderen. Waarom wil je dat?
Het is wel mogelijk om je automatisch in te loggen waardoor je geen wachtwoord hoeft in te typen en het wachtwoord verzwijgen voor anderen. Dan kunnen ze geen rootopdrachten uitvoeren.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Cobuntu

  • Gast
uitschakelen sudo
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/29, 17:28:32 »
Voor automatisch inloggen, kijk je bij:

Systeem - Beheer - Aanmeldvenster

Bij een van de knoppen (sorry voor de onduidelijke benaming) kun je automatisch inloggen aanvinken.

Offline siegi

  • Lid
uitschakelen sudo
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/29, 17:29:55 »
root is in linux standaard gedeactiveerd het is niet aangeraden het terug te activeren.  Op gebied van beveiliging is het slechter.
Je hebt altijd een beheerder nodig.
Alle gebruikers die tot de groep admin behoren hebben het recht sudo uit te voeren dit is normaal gezien de eerste gebruiker alleen.  Dit staat zo bepaald in visudo met het lijntje %admin ALL=(ALL) ALL
In /etc/group staat wie er allemaal lid is van admin.

Wat ik je voorstel is heel simpel maak een extra account aan, deze hoort niet standaard bij de admin group en kan dus sudo niet uitvoeren. En gebruik je eerste account voor instellingen.

@ cobuntu denk niet dat wat jij zegt een antwoord is op de vraag.

Cobuntu

  • Gast
uitschakelen sudo
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/29, 17:32:25 »
@ Siegi

Dat denk ik ook niet, wilde alleen een aanwijzing geven voor het automatisch inloggen.

oeboentoe

  • Gast
uitschakelen sudo
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/29, 17:37:02 »
Het is niet iets dat ik perse wil, maar wat ik mij afvroeg omdat dit bij andere distributies vaak wel zo werkt. Heb vandaag voor het eerst Ubuntu geinstalleerd en het viel mij op dat er geen 'root' password gevraagd wordt tijdens de installatie en alles kennelijk via sudo werkt.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
uitschakelen sudo
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/29, 17:38:36 »
klopt, je geeft enkel als gebruiker een wachtwoord op en kunt tijdelijk root worden met dat wachtwoord.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"