Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad  (gelezen 6294 keer)

Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Gepost op: 2013/03/12, 13:47:49 »
Er komen verkiezingen aan voor een nieuwe gemeenschapsraad. Het is vanaf nu mogelijk om je aan te melden als kandidaat voor de nieuwe gemeenschapsraad.

Zie voor meer informatie:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Gemeenschapsraad/Verkiezingen2013

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/12, 14:34:35 »
Tjonge, de tijd vliegt.

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/16, 21:52:48 »
Ik heb mezelf weer van de kandidatenlijst gehaald. Wellicht dat een lege lijst aantrekkelijker is om op in te schrijven.  :P

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/17, 10:50:28 »
Ik zit nog te twijfelen ;).

Is het misschien een idee om het forumteam even te vragen om het onder het 'Nieuws'-kopje dat op iedere forumpagina staat te plaatsen? Daar staat nu toch niets, en niet iedereen kijkt in het Ubuntu NL-subforum. Ook een linkje plaatsen naar de wikipagina in het topic van #ubuntu-nl op irc is misschien een idee. En misschien nog een blogpost voor de Planet? Ik wil wel een stukje voor het prikbord schrijven daarvoor eventueel. En dan, als we toch bezig zijn, direct ook nog een keer vermelden wat de procedure is om stemgerechtigd te worden, want volgens mij is er geen enkele wijziging in die lijst geweest?

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/17, 11:34:07 »
Goede plannen. :) Er is idd. geen enkele wijziging in de lijst geweest. Wellicht dat een artikeltje op de planet helpt. In deze draad is kort aangegeven hoe stemrecht verkregen kan worden:
Citaat
Wil je ook stemmen bij deze verkiezingen? Vraag dan vast stemrecht aan.

Wie er al stemrecht hebben kan je hier vinden:  stemgerechtigden

Heb je geen tijd om op een vergadering van de gemeenschapsraad te komen, of ontbreken de vaardigheden om een wiki pagina te maken? Stuur dan  een bericht naar de mailinglijst van de gemeenschapsraad sturen met een verzoek om stemrecht. Vermeld in het verzoek je launchpad naam, je forumnaam, en wanneer je bijdragen niet overduidelijk zijn, beschrijf deze dan ook kort.

Ik zal meteen even een verzoek aan het forumteam doen om een linkje naar de wiki te plaatsen onder het nieuws  kopje.


Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/19, 20:22:51 »
De kandidatenlijst is nog steeds leeg, erg jammer.
Als ik de lijst van stemgerechtigde bekijk staan er 44 personen op, het aantal leden nu is 7182 ( trouwens een stuk minder dan de 13000 van vorig jaar) dat zijn 0,61% stemgerechtigden. Moet ik mij nu zorgen gaan maken? Ik had toch gehoopt dat vooral de jonge garde het stokje overgenomen had.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/19, 20:49:51 »
Het is ook niet erg duidelijk hoe stemrecht te verkrijgen (in ieder geval voor mij niet), allicht zou daar een handleiding voor moeten komen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/19, 21:14:53 »
Het is ook niet erg duidelijk hoe stemrecht te verkrijgen (in ieder geval voor mij niet), allicht zou daar een handleiding voor moeten komen.

: http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-nl-verkiezingen-2011-kandidaten-kunnen-zich-melden-vanaf-5-maart/
wie erbij wil horen, bij de stemgerechtigden dus, kan dit toch gewoon even laten weten? (aan de raad, via de mailinglist wellicht?)
Er was een soort overzicht op een wiki-pagina, met de aanmelding, en de reden waarom iemand stemgerechtigd wilde zijn.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/19, 21:18:26 »
Verder zou ik een stevig beroep willen doen op degenen die aarzelen, bescheiden zijn, of denken dat het heeeel veel werk is, toch nog eens erover na willen denken. Er staat een goede organisatie. In twee jaar tijd zijn veel dingen (ten goede) veranderd.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/20, 12:19:12 »
Ik kan nu wel wat gaan zeggen, maar ik denk dat mensen zich niet aanmelden vanwege de vriendjespolitiek misschien. Die is er natuurlijk wel.....mijzelf ooit aangemeld 2x voor zoiets, maar een vrouw komt er toch niet in. Of mijn persoon, dat kan ook. Dus ik meld mij nergens meer voor aan. ;)
Och, als je je nu aanmeld ben je de enige kandidaat, dan zal je toch wel stemmen krijgen denk ik :P ;)

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/20, 13:34:17 »
Verder denk ik dat het allemaal toch te onduidelijk is wat het nu inhoudt en wat het niet is en wat het wel is. Wat moet je doen of wat niet?
De jeugd heeft wel wat anders te doen en de oudere vinden het wel best.
De gemeenschapsraad is verantwoordelijk voor team overstijgende zaken binnen onze gemeenschap. Voor een deel kunnen er taken op de gemeenschapsraad afkomen door vragen vanuit de gemeenschap en door vragen van Ubuntu-NL teams, voor een deel kan de gemeenschapsraad zelf taken op zich nemen die zij van belang acht.

Ik zal een aantal voorbeelden geven:
Eén van de dingen die de gemeenschapsraad nu doet is het controleren van de voortgangsrapportages van teams, en het internationaal rapporteren daarvan. Een ander voorbeeld is het optreden bij calamiteiten, bijvoorbeeld toen de server plots verhuisd moest worden, of intermediëren bij een conflict tussen een lid en een team (bijvoorbeeld over een ban). Ook beoordeelt de gemeenschapsraad bijvoorbeeld de uitgaven die voor Ubuntu-NL worden gedaan bij Stichting Ondersteuning Ubuntu-NL. De gemeenschapsraad houdt zich ook bezig met het bijhouden van een 'roadmap', waar de plannen voor toekomst vorm krijgen, en de voortgang bijgehouden wordt.

Een voorbeeld van een nieuwe vraag waar de gemeenschapsraad zich over zou kunnen buigen is de vraag wat te doen met Ubuntu mobiel. In overleg met de verschillende teams kan er bekeken worden of er nieuwe afdelingen voor het forum, de wiki, e.d. moeten komen, of wat er verder nog voor implicaties deze vernieuwing met zich mee kan brengen.

Al met al is er niet iemand die je als raadslid gaat vertellen wat je precies moet doen. Als raadslid wordt je geacht met je mederaadsleden zelf initiatieven te ontplooien, en zelfstandig te reageren op vragen die vanuit de gemeenschap op komen borrelen.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 13:36:39 door Thomas de Graaff »

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/20, 13:47:07 »
De jeugd heeft wel wat anders te doen en de oudere vinden het wel best.

is mijn bescheiden mening.

Dit kan best wel eens kloppen. Het kan best zijn dat er niet voldoende kandidaten komen om een nieuwe raad op te richten. Misschien is het dan een idee om de raad tot de essentie terug te brengen, en om een soort van 'slapende' gemeenschapsraad tot stand te brengen. Daarmee bedoel ik een gemeenschapsraad die alleen in actie komt als er vanuit de gemeenschap om wordt gevraagd, en niet maandelijks vergadert. Daarmee blijven een aantal belangrijke taken in stand, opvang calamiteiten, intermediëren bij conflicten, beoordeling uitgaven Stichting, maar wordt al het overige geschrapt. Hiermee is in één klap een hele hoop bureaucratie voorkomen dan, wat het voor raadsleden prettiger maakt. Alleen actie als er echt behoefte aan is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/20, 15:43:39 »
jazeker, met heeel werk. Ombudswerk zeg maar.
-verder nieuwe democr. organisatie/opzet
-inspraak
-stichting
-herkeuring loco
-nieuwe site
-mwanzo
etc etc.

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/20, 15:51:11 »
Heb ik een tegenvraag:
is er wel eens een behoefte geweest, een calamiteit, een conflict, of wat dan ook?
Ja, bijvoorbeeld de gemeenschapsraad heeft bemiddeld bij een conflict tussen een lid en het forumteam, waarbij het lid verhaal was gaan halen bij de internationale community council. De gemeenschapsraad heeft toen de bemiddeld tussen de het forumteam, de internationale council en het betreffende lid. (Dat is natuurlijk niet in het openbaar gebeurd..)

Verder heeft de gemeenschapsraad adequaat gereageerd in overleg met teams en leden toen er plotsklaps een nieuwe server voor Ubuntu-NL gevonden moest worden omdat de stekker binnen zeer korte tijd uit de bestaande server getrokken ging worden.

Ook moeten partijen die funding willen van Stichting Ondersteuning Ubuntu-NL zich melden bij de gemeenschapsraad. Bijvoorbeeld voor de kosten van een releaseparty (bijvoorbeeld party in Apeldoorn).

De gemeenschapsraad beheert ook de Launchpad omgeving, dus het aanmaken van nieuwe teams e.d. is de raad ook voor nodig. (bijvoorbeeld Mwanzoteam op launchpad)

Maar het klopt dat het meeste werk, en besluitvorming in Ubuntu-NL gedaan wordt binnen de teams. Dat past ook binnen de vrije software cultuur waar iedereen zoveel mogelijk verantwoordelijk is voor wat iemand zelf bijdraagt, en niet zozeer een top-down benadering.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/20, 15:59:04 door Thomas de Graaff »

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/20, 17:29:22 »
Wellicht zullen een aantal zaken op een andere wijze gedaan moeten worden. Daar zal de nieuwe raad zich over moeten buigen.
Net zoals de huidige raad de verandering van 7 leden naar 5 leden heeft bewerkstelligd heeft. Naar meritocratisch voorbeeld zal uiteindelijk er geen raad meer nodig zijn. Dan zullen de teams helemaal zelfstandig kunnen opereren met ondersteuning van de Stichting. Misschien nog een mediator of iets dergelijks aan de zijlijn. Dit klinkt vrij utopisch en moet dan ook op langere termijn gezien worden.
Vooral daarom vind ik het jammer dat er maar 44 stemgerechtigden zijn.Het idee zou toch moeten zijn dat Ubuntu nl gedragen wordt door de gehele gemeenschap. Ik heb net als Thomas mijzelf nog niet ingeschreven, in de hoop dat andere ook in de gemeenschapsraad zitting willen nemen.

@Femke98, vriendjespolitiek? Ik stem niet op vrouwen? Dat is juist iets waar ik een bloedhekel aan heb.
Mijn bescheiden mening: Volgens mij heb jij genoeg power om in de gemeenschapsraad te zitting te nemen en gaat het om de vaardigheden die je bezit. 1 Stem heb je vast binnen.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/20, 20:26:09 »
Ik kan nu wel wat gaan zeggen, maar ik denk dat mensen zich niet aanmelden vanwege de vriendjespolitiek misschien. Die is er natuurlijk wel.....mijzelf ooit aangemeld 2x voor zoiets, maar een vrouw komt er toch niet in. Of mijn persoon, dat kan ook. Dus ik meld mij nergens meer voor aan. ;)

Verder denk ik dat het allemaal toch te onduidelijk is wat het nu inhoudt en wat het niet is en wat het wel is. Wat moet je doen of wat niet?
De jeugd heeft wel wat anders te doen en de oudere vinden het wel best.

is mijn bescheiden mening.



Hee, ik ben ook jeugd, nu voel me ik me aangesproken :P :P ;) ;)

Ik heb er als jeugdige ruim de tijd voor maar ik verwacht toch dat ik niet veel stemmen zal krijgen dus ik ga niet eens de moeite nemen om me in te schrijven.

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/20, 20:51:26 »
"Als men dan besluit om af te zien zoals jij Gijs zegt, van een raad en dat dus de teams zelfstandig moeten opereren, kunnen ze beter de teams wat meer structureren."
Dit scenario is nu nog toekomst muziek. De structuur om geheel zelfstandig te opereren zal het team aan moeten brengen met nu nog de hulp van de raad.



"Ik heb er als jeugdige ruim de tijd voor maar ik verwacht toch dat ik niet veel stemmen zal krijgen dus ik ga niet eens de moeite nemen om me in te schrijven."
Niemand krijgt veel stemmen, er zijn 44 stemmen te verdelen over 8 personen waarvan er 5 in de raad komen.
Soms overtreft de werkelijkheid de verwachting. Gewoon inschrijven.  :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/20, 21:03:55 »
Ik zou het met alle liefde en plezier doen, maar ik zit nu al in twee teams, en het kan ook te veel worden. Allicht een volgende keer, maar nu laat ik het aan anderen over :)

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/20, 21:57:36 »
Ik zou het met alle liefde en plezier doen, maar ik zit nu al in twee teams, en het kan ook te veel worden. Allicht een volgende keer, maar nu laat ik het aan anderen over :)
Idem hier.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/20, 22:07:34 »
Zo, mijn kandidatuur staat op de wiki. Nu graag nog flink wat tegenkandidaten om de verkiezingen wat spannender te maken. ;)


Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/21, 13:17:02 »
Naar meritocratisch voorbeeld zal uiteindelijk er geen raad meer nodig zijn. Dan zullen de teams helemaal zelfstandig kunnen opereren met ondersteuning van de Stichting.
Ik denk dat er in een samenhangde gemeenschap als Ubuntu-NL altijd besluiten zullen moeten worden genomen die implicaties hebben voor meerdere onderdelen van die gemeenschap. Je zult dus altijd een overkoepelende eenheid moeten hebben die door de verschillende onderdelen wordt geaccepteerd om dergelijke besluiten te nemen. Op dit moment is dat een op meritocratische beginselen verkozen gemeenschapsraad, voorheen was het een groep van teamleiders, en hoe dit er in de toekomst uitziet valt te bezien. Maar ook binnen een meritocratisch georganiseerde gemeenschap zal er een overkoepelend orgaan zijn voor die besluiten die de gemeenschap als geheel aangaan. Je zou kunnen zeggen dat juist binnen een meritocratische organisatie het subsidiarteitsbeginsel op zijn plek is.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/21, 13:23:21 door Thomas de Graaff »

Re: Kandidaatstelling verkiezing nieuwe gemeenschapsraad
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/25, 21:44:54 »
Nog weinig tijd en twee kandidaten. Wordt het toch een "slapende raad"?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.