Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy: Scherm database onvolledig?  (gelezen 1042 keer)

GeertAki

  • Gast
Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Gepost op: 2007/10/05, 13:38:32 »
Hallo,

Ik ben een nieuwe ubuntu en linux-gebruiker en ik heb momenteel de beta van 7.10 draaien. Mijn monitor, een LG Studioworks 995e, wordt echter niet herkend en is ook niet terug te vinden in de lijst met beschikbare schermen.

Momenteel heb ik de monitor aan de praat gekregen in resolutie 1600x1200, met een refreshrate van 63Hz, maar volgens de monitor specs zou deze op die resolutie nog een refreshrate van 75Hz moeten halen.

Heeft er iemand enig idee wie die database beheert en hoe ik mijn monitor daar kan aan toevoegen? Of kan ik deze laten toevoegen door de juiste waarden van mijn monitor naar iemand door te sturen?

Of heeft er iemand het juiste stukje tekst dat ik in mijn xorg.conf kan plaatsen zodat ik mijn oude monitor toch nog optimaal kan benutten?

Bedankt,
GeertAki

Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/05, 14:10:25 »
Welkom op dit forum GeertAki.

Ik zal je eerst wat info geven omtrent Linux.

Linux is anders dan Windows, duh :P

je moet dus ff anders leren denken,
Linux doet en werkt zoals JIJ dat wilt

In de afgelopen jaren zijn er wizards geschreven om het de gebruiker makkelijker te maken, maar deze wizards zijn niet feilloos.

Er bestaat gewoon domweg teveel verschillende soorten hardware die je weer eindeloos onderling kan combineren.
Het is dus vrijwel onmogelijk om hiervoor een perfecte wizard te maken.

Goed de wizard die voor je beeld zorgt en vervolgens de regels opmaakt in de xorg.conf  heb je al gevonden :P toppie dus.

Je ziet dus meteen hoe Linux in elkaar steekt.
Linux file's zijn tekst files die je allemaal met de hand kan bewerken en daardoor kan je alles aanpassen naar jouw wensen.

Citaat
Heeft er iemand enig idee wie die database beheert
Die persoon ben jij dus.

Jij kan de waardes veranderen met een edittor zoals "Gedit" en dan die waardes aanpassen zoals jij dit wilt hebben.

Stel Linux luisterd niet naar je ?
Dan haal je alles weg wat je niet wilt en laat je staan wat je wel wilt.
Op dan Moment doet Linux -Ubuntu wat jij wilt.

zoek even naar iets wat hierop lijkt.
Section "Monitor"
Identifier "Monitor" #CRT
HorizSync 30-70
VertRefresh 50-140
Option "DPMS"
EndSection
meestal staat er zoiets als dit eronder:
Option "MetaModes" "1024x768,1024x768;800x600,800x600;640x480,640x480;    512x384,512x384"Haal nu weg wat je niet wilt en vul in wat je wel wilt.

Maak altijd wel eerst een backup van die xorg zodat je weer kan terug springen naar de vorige situatie wanneer je geen grafisch beeld meer krijgt na het opstarten.
sudo cp /etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xorg.conf.backupWanneer dit gebeurt kan je ook gewoon een opdracht geven om je xorg weer ff opnieuw aan te maken.
Dus wanneer het fout gaat opstarten in veilige modes en dan een opdracht geven.
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgBij de dan volgende vragenriedel GEEN eigen keuzes maken, zeker niet op het einde, bij simple-medium-advanced. Dat geeft de beste resultaten.

Wat je nu misschien nog het beste kan doen voordat je gaat veranderen is dit:
sudo apt-get install xresprobeDit installeerd zich als het er nog niet instaat en helpt je wat mee met configureren.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline ptb

  • Lid
Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/05, 14:18:44 »
Het zal je niet direct veel helpen, naar ik heb ook al een tijdje hetzelfde ervaren met een belinea  (=maxdata) type 103026,17 inch CRT monitor waarvan screens &graphics onder beheer aanneemt dat die wel een resolutie van 1400x1050 aankan.Gevolg is o.a. dat "opties" b.v. buiten het scherm valt bij het inlogscherm en dat de desktop niet werkbaar is.Ik heb het tijdelijk opgelost door bij  voorkeuren>schermresolutie aan te geven dat 1024x768 gebruikt moet worden.Inlogschermprobleempje is daarmee niet opgelost maar vind ik verder geen probleem.De database voor beeldschermen klopt inderdaad niet m.i.
Heb gisteren nog heel even gekeken of het als bug gefiled is maar kon het niet vinden.
Ben ook benieuwd of anderen hetzelfde probleem hebben en sluit me aan bij de voorgaande vragen.paul

Offline ptb

  • Lid
Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/05, 14:37:48 »
@GeertAki, na het installeren van xresprobe kun je in een terminal (toepassingen>hulpmiddelen>) sudo ddcprobe ingeven. Je krijgt dan oa de gegevens van de grafische kaart en je monitor.
@Gandyman, de vraag of de database correct is blijft zodat anderen die eenzelfde monitor gebruiken hetzelfde probleem houden.Of zie ik dat fout.paul

GeertAki

  • Gast
Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/05, 14:54:33 »
Hey iedereen, alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik zal die xresprobe eens installeren, in de hoop dat ik daarmee de juiste tekst in mijn xorg.conf kan plaatsen.

De bedoeling van mijn vraag was idd zoals paul al aanhaalt, dat eens ik de volledige xorg.conf-stuff voor mijn monitor gevonden heb, ik die ergens kan submitten, zodat anderen deze monitor gewoon uit de database met schermen kunnen halen en niet dezelfde speurtocht naar goede xorg.conf-tekst moeten ondergaan. Kwestie van iets terug te geven aan de community zeg maar...

GeertAki

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gutsy: Scherm database onvolledig?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/05, 14:56:06 »
Jup, xresprobe is het "vergeten pakket". Hopelijk zit het er in Gutsy weer standaard in.