Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (opgelost)xubuntu halve schermen  (gelezen 3841 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
(opgelost)xubuntu halve schermen
« Gepost op: 2011/09/03, 13:25:17 »
Alles werkte prima totdat ik vanmorgen updates ophaalde voor thunderbird,firefox en chrome. Krijg nu bij thunderbird halve schermen en bij firefox en chrome staat er geen x jes meer. Je kunt de vlaggetjes niet meer met de muis bewerken moet nu bijv op bestand klikken met muis  en verder met de pijltjes bijv naar beneden en dan enter geven. Bij office werkt alles goed. bij de filemanager zie ik rechts ook geen x jes en vierkantje dus er is iets anders mis denk ik.

Misschien kan iemand de oplossing geven ?
« Laatst bewerkt op: 2011/09/05, 00:13:55 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/03, 23:22:42 »
Welke windowmanager gebruik je?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/04, 00:12:24 »
Welke windowmanager gebruik je?
about:startpage/

hoe kom ik daarachter? Heb gewoon Xubuntu xfce geinstallerd
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/04, 00:22:40 »
Probeer dit commando eens in de terminal uit te voeren: xfwm4 --replace &
Van http://mandrivausers.org/index.php?/topic/95273-window-manager-xubuntu-910-solved/
Is wel van een oudere versie, maar dat mag geen verschil maken.
Ik denk dat bij de update er iets niet helemaal goed gegaan is met de update voor de windowmanager, ik neem aan dat je Compiz niet gebruikt?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/04, 12:06:58 »
Probeer dit commando eens in de terminal uit te voeren: xfwm4 --replace &
Van http://mandrivausers.org/index.php?/topic/95273-window-manager-xubuntu-910-solved/
Is wel van een oudere versie, maar dat mag geen verschil maken.
Ik denk dat bij de update er iets niet helemaal goed gegaan is met de update voor de windowmanager, ik neem aan dat je Compiz niet gebruikt?

Ik weet niet wat compiz doet dus gebruik ik die niet.

Heb het commando ingevoers en krijg onderstaande melding.

/usr/share/themes/MurrinaEalm/gtk-2.0/gtkrc:47: Murrine configuration option "scrollbar_color" is no longer supported and will be ignored.

Maar de schermen staan weer als vanouds . volgens mij is het gelukt.

Alleen zou ik willen weten wat er fout is gegaan. Het is geweldig dat je mij helpt maar om iets te leren zou je de samenhang moeten weten. Wat de compiz doet weet ik ook niet. Er zijn meer van die dingen. Heb enkele sites bezocht en een boek doorgeworsteld.
Er staan altijd veel commando's in maar voor bijv dit probleem resetten van iets vind je niet.

Toch nog even een aanvulling . als ik de comp opstart dan krijg ik het probleem weer. Voer ik het commando weer uit dan is alles weer ok. Dus het is toch nog niet helemaal opgelost


« Laatst bewerkt op: 2011/09/04, 21:33:23 door BorisM »
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/04, 12:25:39 »
Compiz is een programma waar je allerlei grafische effecten kan maken, bijv een draaiende kubus van je bureaubladen, niet dat het echt praktisch is, maar wel leuke eyecandy om aan mensen te laten zien. Zie bijv. deze video, http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

Bij een update gaat er wel eens iets mis, bijv. een kernel die niet geheel goed is. Echt een eensluidende oplossing is er niet of je zou niet moeten updaten. Gewoon kijken wat het probleem is en dit proberen op te lossen, daar leer je ook het meest van, je kan altijd hier op het forum terecht met je vragen. :)

Je hebt het MurrinaEalm thema geïnstalleerd staan, deze zorgt voor de vensters knoppen etc., Murrine configuration option "scrollbar_color" is no longer supported and will be ignored. Dit zorgt voor de kleur van je scrollbalk, deze wordt niet meer ondersteund, vandaar deze melding. Wat je kan doen is een ander thema kiezen of op internet een thema zoeken wat je leuk vind en installeren. Als je niet precies weet hoe dit moet schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/04, 13:07:27 »
Compiz is een programma waar je allerlei grafische effecten kan maken, bijv een draaiende kubus van je bureaubladen, niet dat het echt praktisch is, maar wel leuke eyecandy om aan mensen te laten zien. Zie bijv. deze video, http://www.youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

Bij een update gaat er wel eens iets mis, bijv. een kernel die niet geheel goed is. Echt een eensluidende oplossing is er niet of je zou niet moeten updaten. Gewoon kijken wat het probleem is en dit proberen op te lossen, daar leer je ook het meest van, je kan altijd hier op het forum terecht met je vragen. :)

Je hebt het MurrinaEalm thema geïnstalleerd staan, deze zorgt voor de vensters knoppen etc., Murrine configuration option "scrollbar_color" is no longer supported and will be ignored. Dit zorgt voor de kleur van je scrollbalk, deze wordt niet meer ondersteund, vandaar deze melding. Wat je kan doen is een ander thema kiezen of op internet een thema zoeken wat je leuk vind en installeren. Als je niet precies weet hoe dit moet schrijf je maar weer.


Dank voor  je duidelijke uitleg en nog een mooie dag.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/04, 16:00:37 »
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad.
Er is nog een oplossing voor maar die kon ik nu zo snel niet vinden. Is een kort regeltje wat je in geeft met alt+F2 en dan werkt alles weer.


Compiz weg laten.
Niet echt een aanrader in Xubuntu.
Kan namelijk voor veel problemen zorgen. Hoeft niet maar de kans is wel groter dat het fout gaat.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/04, 16:51:28 »
Dat probleem heb ik ook wel eens gehad.
Er is nog een oplossing voor maar die kon ik nu zo snel niet vinden. Is een kort regeltje wat je in geeft met alt+F2 en dan werkt alles weer.


Compiz weg laten.
Niet echt een aanrader in Xubuntu.
Kan namelijk voor veel problemen zorgen. Hoeft niet maar de kans is wel groter dat het fout gaat.


emiel bedankt
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/04, 21:35:33 »
Probeer dit commando eens in de terminal uit te voeren: xfwm4 --replace &
Van http://mandrivausers.org/index.php?/topic/95273-window-manager-xubuntu-910-solved/
Is wel van een oudere versie, maar dat mag geen verschil maken.
Ik denk dat bij de update er iets niet helemaal goed gegaan is met de update voor de windowmanager, ik neem aan dat je Compiz niet gebruikt?

Ik weet niet wat compiz doet dus gebruik ik die niet.

Heb het commando ingevoers en krijg onderstaande melding.

/usr/share/themes/MurrinaEalm/gtk-2.0/gtkrc:47: Murrine configuration option "scrollbar_color" is no longer supported and will be ignored.

Maar de schermen staan weer als vanouds . volgens mij is het gelukt.

Alleen zou ik willen weten wat er fout is gegaan. Het is geweldig dat je mij helpt maar om iets te leren zou je de samenhang moeten weten. Wat de compiz doet weet ik ook niet. Er zijn meer van die dingen. Heb enkele sites bezocht en een boek doorgeworsteld.
Er staan altijd veel commando's in maar voor bijv dit probleem resetten van iets vind je niet.



Toch nog even een aanvulling . als ik de comp opstart dan krijg ik het probleem weer. Voer ik het commando weer uit dan is alles weer ok. Dus het is toch nog niet helemaal opgelost
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/04, 22:17:26 »
Heel simpel op te lossen. Zet het in het opstart menu.
Dat had ik ook gedaan.
Bij instellingen en daar het menu waar je kunt bepalen wat hij moet opstarten. Je moet een nieuwe aanmaken en daar de regel in plakken en opgelost.

Zit nu niet in Xubuntu dus weet zo niet hoe het allemaal heet.
Als het nodig is kan ik straks wel even kijken voor je waar je het precies moet plaatsen.

Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/04, 22:39:17 »
Ik zit ook niet in Xubuntu, maar het lijkt erop dat je huidige thema roet in het eten gooit. Wissel eens van thema, ik weet niet of het onder Xubuntu ook zo heet: Systeem>Voorkeuren>Uiterlijk> Tabblad thema en kijk voor de zekerheid ook bij het tabblad visuele effecten of het rondje voor Geen aangevinkt is. Start de PC opnieuw op, is het probleem verholpen? Nee, installeer dan de xfce windows manager opnieuw.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/04, 23:24:05 »
Ik zit ook niet in Xubuntu, maar het lijkt erop dat je huidige thema roet in het eten gooit. Wissel eens van thema, ik weet niet of het onder Xubuntu ook zo heet: Systeem>Voorkeuren>Uiterlijk> Tabblad thema en kijk voor de zekerheid ook bij het tabblad visuele effecten of het rondje voor Geen aangevinkt is. Start de PC opnieuw op, is het probleem verholpen? Nee, installeer dan de xfce windows manager opnieuw.
l

Dat sys-voorkeuren enz kent xfce niet .Heb wel het uiterlijk verandert maar dat helpt  niet. visuele eff heb ik hier niet kunnen vinden.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/05, 00:05:33 »
Eigenlijk zou hij bij dit in de terminal al moeten werken.

"xfwm4" en als dat niet werkt "xfwm4 --replace"

Zonder aanhalings tekens natuurlijk.
Als je dan herstart zou het moeten werken maar aangezien het probleem voor blijft doen, kun je het beste het volgende doen.

Ga naar Menu/settings/instellingenbeheer/sessions and startup en dan de tab application autostart.
Daar op toevoegen klikken en dan in het venster wat dan komt het volgende invullen.

Naam: xfwm4
Beschrijving: xfwm4
Comando: xfwm4 --replace

Als je dan opnieuw opstart moet het werken. Hij start dan iedere keer dat commando op en dat zorgt er voor dat als de venster kaders niet geladen word, het dan wel geladen word.

@Gijsbert, Xfce heeft een instellingen menu voor de venster kaders en voor het venster apart.
Je kunt dus alleen het kader aanpassen en de rest houden zoals je wilt.

@BorisM, Instellingen voor effecten vind je onder.
Menu/settings/instellingenbeheer/venster beheer bijstellen en dan de tab Compositor.
Daar kun je wat effecten instellen zoals transparantie en schaduwen onder de vensters.
Het is niet zo uitgebreid als bij Gnome maar je kunt er wel wat leuke dingen doen zoals de transparantie als je een venster verplaatst of niet actief is en dergelijke.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: xubuntu halve schermen
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/05, 00:13:26 »
Eigenlijk zou hij bij dit in de terminal al moeten werken.

"xfwm4" en als dat niet werkt "xfwm4 --replace"

Zonder aanhalings tekens natuurlijk.
Als je dan herstart zou het moeten werken maar aangezien het probleem voor blijft doen, kun je het beste het volgende doen.

Ga naar Menu/settings/instellingenbeheer/sessions and startup en dan de tab application autostart.
Daar op toevoegen klikken en dan in het venster wat dan komt het volgende invullen.

Naam: xfwm4
Beschrijving: xfwm4
Comando: xfwm4 --replace

Als je dan opnieuw opstart moet het werken. Hij start dan iedere keer dat commando op en dat zorgt er voor dat als de venster kaders niet geladen word, het dan wel geladen word.

@Gijsbert, Xfce heeft een instellingen menu voor de venster kaders en voor het venster apart.
Je kunt dus alleen het kader aanpassen en de rest houden zoals je wilt.

@BorisM, Instellingen voor effecten vind je onder.
Menu/settings/instellingenbeheer/venster beheer bijstellen en dan de tab Compositor.
Daar kun je wat effecten instellen zoals transparantie en schaduwen onder de vensters.
Het is niet zo uitgebreid als bij Gnome maar je kunt er wel wat leuke dingen doen zoals de transparantie als je een venster verplaatst of niet actief is en dergelijke.


Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Heb xwfm4 enz ingevuld en bij herstarten  werkt alles weer naar behoren!
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/05, 00:24:30 »
Dat is mooi.

Het probleem kan zijn ontstaan met iets wat je hebt geïnstalleerd.
Xfce is nogal gevoelig voor Gnome software en zodra je iets gebruikt wat normaal in Gnome zit, dan kun je dat krijgen.

Offline Tom

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/05, 09:28:39 »
Je kunt compositor uitzetten ,doe ik ook.


Heb geen probleem met Gnome software gebruik o.a Brasero , Totem , Gnome system log , Gnome disk utility etc en gaat uitstekend.
Heb natuurlijk de originele xfburn en de players eraf gewipt.
Net zoals Leafpad (11.10) vroeger mousepad en gebruik nu Gedit alles geen probleem en het werkt nog snel ook.
« Laatst bewerkt op: 2011/09/05, 09:33:52 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/05, 13:52:14 »
Nee het is ook niet met die software maar met software waarbij iets geïnstalleerd word wat al in gnome aanwezig is maar niet in Xfce.
Compiz vernietigd ook van alles van Xfce waar je alles moet fiksen met Gnome componenten om het weer werkend te krijgen.
Zo heb je dat ook met het bureaublad wisselaar die er voor Ubuntu is.
Nu hoef je die niet te installeren omdat Xubuntu al zo iets heeft maar als je het doet, dan pas je bepaalde dingen aan in Xfce die de structuur breken in Xfce.

Bij programma's om cd's te branden en dergelijke, heb je dat niet. Die draaien probleemloos in Xfce en zullen geen problemen veroorzaken.

Ik hoef compositor niet uit te zetten. Bij mij draait dat prima en op zich vind ik die paar effecten die ik gebruik, wel iets bieden kwa uiterlijk aan het geheel.
Het is vele malen lichter dan compiz en het zorgt niet voor problemen wat compiz in 10.10 en 10.04 bij mij wel deed.


Offline Tom

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/05, 13:57:52 »

Ik hoef compositor niet uit te zetten < Ik ook niet Emiel maar doe het toch ,elke gram weiniger is minder dragen. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: (opgelost)xubuntu halve schermen
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/05, 14:25:19 »
Hahaha ja dat is zo maar ik merk geen verschil.
Compositor mag van mij zelfs wat uitgebreider worden met een paar kleine dingen.
2 a 3 extra functies erbij zou fijn zijn.