Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met een afgedankte computer  (gelezen 2612 keer)

Offline Whitehawk

  • Lid
Problemen met een afgedankte computer
« Gepost op: 2013/05/05, 11:21:32 »
Hallo iedereen .

Ik ben nieuw hier dus weet niet of ik dit vraag in het juiste forum deel.  Zo niet dan mag een mod het verplaatsen .

Ik zit met het volgende :
Mijn buurjongen gaf mij een afgedankte pc . had xp erop gezet maar dat werkte zo traag dat ik ubuntu aangeraden kreeg . Dus ubuntu draait er op . Ik kijk beneden op de HD TV films via  een vga naar hdmi adapter.
Hij heeft HD films goed kunnen draaien . Maar gisteren crashde de ubuntu omgeving 2 keer achter elkaar . Toen naar 2 keer gereboot te hebben stotterde de films om de 2 seconden . Ik zelf snap niet meer waarom hij traag doet . Dus nu heb ik het idee dat ik hem vervangen moet .Is een  laptop of computer  samen te stellen?
De specificaties van die computer zijn
Pentium 4 , 3 ghz
2 gb ram
en er draait ubuntu 12.4 lts op .


Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/05, 11:31:54 »
Die specificaties zijn ruim voldoende voor Ubuntu 12.04 Probeer anders eens op te starten in Ubuntu 2D. Op het inlogscherm kun je klikken op het Ubuntu-logo'tje (boven het wachtwoordvak) en dan Ubuntu 2D en dan gewoon inloggen zoals altijd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/05, 11:42:59 »
Overschakelen naar Ubuntu 2D is een goede tip. :)

Mocht dat nog onvoldoende zijn, dan kun je 'm als volgt "ombouwen" naar de nog lichtere Xubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/alternatief

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/05, 12:59:46 »
Ik heb de tip van vistasaus geprobeert door over te gaan naar ubuntu 2d . Toen ik de totem media speler opende liep het vast . Daarna reageerde ubuntu weer heel traag .  Pjotr jou tip ga ik vanmiddag ook uitproberen .

Deze Pentium 4 computer heeft geen grafische kaart . Maar een  intel  onboard kaart en omdat ik niet op de tv in de bios kan komen. Kan ik niet zien hoeveel video geheugen hij toewijst.

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/05, 15:14:02 »
Heb het omgebouwd naar xubuntu . En heb in de bios de buffer snelheid van het video geheugen vergroot naar 32 mb . Het stottert nog een klein beetje   :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/05, 15:41:24 »
Tja, van zo'n aan-boord-videokaartje kun je niet al teveel verwachten, natuurlijk.... Je kunt er niet meer uithalen dan erin zit.

Je zou eens kunnen kijken naar Lubuntu, de "koning van de lichtgewichten" onder de officiële leden van de Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/lubuntu

Wel even een schone herinstallatie doen, voor de optimale systeemkracht:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

Mogelijk gaat het dan weer net iets soepeler.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/05, 18:30:45 »
Probeer verschillende hd films, want ze zijn niet allemaal hetzelfde, er zijn zeer zware, en dan kan je p4 het zeer moeilijk trekken, zeker bij een slechte(lichte) videokaart.
Probeer dus verschillende films.
Na het crashen, kijk of er nog iets loopt op de achtergrond, via systeem monitor.

Denk dat je beter een ander pc/laptop kunt gaan kopen, hier is misschien een leuke site, http://www.estunt.nl/
Gebruikte pc's en laptops. Heb zelf hier pc , laptop en 2 monitoren gekocht.
Natuurlijk is een i3 of i5 beter, kijk op http://gathering.tweakers.net/ om je pc samen te stellen.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/05, 18:33:18 door jan11000 »

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/05, 19:57:21 »
We kijken op de Pentium 4 computer de game of thrones . Die moeten we dan downloaden want HBO zit niet bij ons in het ziggo pakket . 
Ik ga toch maar even afwachten wat mijn ouders + broer er nu van vind . Want we kijken meestal in het weekend naar een game of thrones aflevering .
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 13:17:16 door Whitehawk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/06, 07:50:04 »
Op zich is een P4 voldoende, wat je zou kunnen doen is een geschiktere video kaart aan te schaffen. Die kan het afhandelen van video dan doen wat je processor ontlast.
Ik zou je dan aanraden een discrete Nvidia kaart te nemen, de GT520 of GT610 of zoiets. Even goed kijken welke video kaart aansluiting je op het moederbord hebt!

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/06, 17:08:57 »
.....
Dus ubuntu draait er op . Ik kijk beneden op de HD TV films via  een vga naar hdmi adapter.
Hij heeft HD films goed kunnen draaien . Maar gisteren crashde de ubuntu omgeving 2 keer achter elkaar . Toen naar 2 keer gereboot te hebben stotterde de films om de 2 seconden ....

Wel raar dat in het begin HD films het wel goed deden. Kijk even je smart gegevens van je harddisk na, zou ik toch doen, misschien zit je met defecte sectoren. En ook even memtest 98 laten lopen om je geheugen te testen.
Je weet maar nooit met oude hardware hé  ;)
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/06, 18:02:31 »
Vergeet de temperatuur niet.
Heb je de stofvoorraad en de ventilatoren al gecontroleerd?

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/08, 13:22:26 »
Ik heb nog niet gecontroleerd of er stof in zit . Zal ik even nakijken .  Maar toen ik die pc kreeg zat er 504 mb sdram in . Dat had ik bij de computer winkel laten opwaarderen naar 2 gigabyte sdram geheugen . Als ik er bijvoorbeeld 4 kocht was het veels te duur voor deze oude hardware . Er zit ook hyper treading op . Als die zich zelf aanzet merk je direct dat de ventilator harder blaast .
Waar in xubuntu kan ik de smart gegevens achterhalen?

Sorry voor late reactie . Had het een beetje druk
« Laatst bewerkt op: 2013/05/08, 13:24:00 door Whitehawk »

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/08, 15:59:52 »
Schijfgereedschap of disk utility of zoiets. De benaming is misschien niet dezelfde in vb Ubuntu of Xubuntu, of zelfs Mint.
Ikzelf gebruik momenteel geen Xubuntu, dus kan dit niet checken.
Misschien is het nog niet geïnstalleerd, dus dat kan je dan ook effen doen.
Als je dit programma opent, kan je de smart gegevens opvragen.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/08, 16:11:43 »
Je hebt HD en HD. Heb zelf een PC staan met XBMC op Xubuntu basis. Speelt alles prima af behalve *.mkv bestanden met 1080p resolutie. Dat ligt hier aan gebrek aan geheugen van de videokaart. De film wordt iets langzamer afgespeeld en iedere 3-5 seconden wordt die achterstand met een sprong ingelopen. Soort breakdance effect :-)

Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/08, 16:13:25 »
Of kijk op www.computerstunt.nl
Heb daar in altijd mijn pc's gekocht (ook voor familie) en ze zijn goedkoop en de winkel is uitstekend te noemen. Je kan er zelfs een met Mint bestellen, dus keuze genoeg.

Dank voor de tip. Altijd goed om te weten en zit nota bene hier bijna om de hoek....

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/08, 17:23:12 »
Je hebt HD en HD. Heb zelf een PC staan met XBMC op Xubuntu basis. Speelt alles prima af behalve *.mkv bestanden met 1080p resolutie. Dat ligt hier aan gebrek aan geheugen van de videokaart. De film wordt iets langzamer afgespeeld en iedere 3-5 seconden wordt die achterstand met een sprong ingelopen. Soort breakdance effect :-)

Het zijn soms van die .mkv bestanden inderdaad . Maar dat hoort de computer toch gewoon te kunnen draaien? . Heb de computer gestofzuigd , maar er zat heel weinig stof in .
Oke ik zal zo even bekijken wat de smart status is . :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/08, 18:55:47 »
Nee niet alle computers kunnen alle soorten films afspelen.
Reden is omdat de pc niet snel genoeg is, dus cpu of gpu.
Een p4 3.0 ligt op het randje kwa snelheid, en een langzame gpu daar haal je het niet mee.
Google op de gpu wat het minimale is om alle hd formaten af te spelen.
Zelfs al staat bij de gpu , deze speelt ook hd af, dan kan het zijn, dat je gpu maar 1 codec hardware matig ondersteund, en dus andere hd codecs niet kan afspelen.
Dus bekijk reviews en war de gpu's echt kunnen afspelen, ja zelfs de maker van de gpu kaart kun je niet geloven.

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/09, 11:59:44 »
De smart status is nog wel beetje redelijk. Zitten wel paar slechte sectoren op . Gisteren keken wij weer game of thrones en dit keer speelde hij een avi filmpje wel . Zonder stotteren
De grafishe snelheid van die onboord kaart is 333 mhz . Lijkt mij beetje sloom .

Ik denk dat het mysterie nu wel opgelost is .  Geen *mkv bestanden meer kijken .  Maar avi


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/09, 12:07:53 »
Zitten wel paar slechte sectoren op .
Advies: schijf onmiddellijk vervangen. Volstrekt onbetrouwbaar geworden.

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/09, 16:47:30 »
http://i42.tinypic.com/13ydnwl.png
Oke. is dit goed of slecht ?
Ik heb er niet giga veel verstand van.

« Laatst bewerkt op: 2013/05/09, 16:49:01 door Whitehawk »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/09, 16:51:17 »
Slecht. Als er één keer een fout wordt gevonden, dan gaat het doorgaans snel van kwaad tot erger.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/09, 17:08:06 »
Slecht. Als er één keer een fout wordt gevonden, dan gaat het doorgaans snel van kwaad tot erger.

Inderdaad, tot plots je besturingssysteem niet meer wil opstarten en bestanden verloren zijn...
Heb wel zo'n harddisk met defecte sectoren gebruikt om extern aan mijn mediaspeler te hangen, daar doet ie het nog  =D
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/10, 10:25:52 »
Ik denk dat je het verschil tussen goed (groen) en slecht (rood) toch wel kent?
Het is dus niet goed en ik zou een back-up maken van al je belangrijke bestanden en een nieuwe schijf aanschaffen.

(ps. waarom nu alleen de link en niet het plaatje wat je net had staan?)

 Ja dat klopt .  Nou ik dacht anders moet je te veel scrollen . Maar hoe kunnen de andere dingen dan nog wel groen zijn ?
Ik heb nog geen opstart problemen ervaren  :D

Offline Whitehawk

  • Lid
Re: Problemen met een afgedankte computer
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/11, 11:18:16 »
Daar heb je een punt . Dan doe ik dat  =D