Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?  (gelezen 2258 keer)

Offline elloco

  • Lid
Ik heb een usb externe hdd  die onder ubuntu 8.04 zonder enig probleem werkte. Nu echter heb ik de nieuwst 8.10 64 bits amd geinstalleerd en wat ik doe doe ik de schijf wordt niet gemount, niet herkent er gebeurt gewoon helemaal niets. :'(
Blijkbaar moet ik de oudere versie weer terugzetten? Terug in de tijd? Niet logisch! :|
Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik dat graag. Oh ja en de schijf werkt perfect onder windows en ik heb de schijf ook helemaal volgens de regels bij windows afgesloten.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 12:13:57 door elloco »

Offline jan11000

  • Lid
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/19, 18:56:53 »
Ik gebruik de 8.04 nog, toen ik een sd kaart in de cardreader deed gebeurde niks.
Toen in terminal: lsusb en enter(een paar keer), dit is alleen een listing van usb apparaten maken, toen was de sd kaart wel zichtbaar.
Zal wel niet de oplossing zijn, maar je weet nooit.

Digibeetje

  • Gast
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/19, 20:39:07 »
Vraag; Staan er 2 delen op, want Linux kan meestal geen Windows bestanden lezen en andersom hetzelfde.

Alleen standaard als MP3 of Jpeg kunnen ze beide lezen en schrijven.

De 32 en 64 bits versie, de 64 kan meestal alle 32 bits lezen maar andersom zelden.

Als je de 32 bits 8.04 en 64 bits 8.10 naast elkaar op PC zette naast de windows dus Triple boot...
dan kun je tenminste overschakelen en ook een harde schijf kan defect raken.
Een in meerdere stukken verdeelde zal eerder een deel uitvallen en de rest bleef bereikbaar.
Daarom doe ik nooit 1 grote maar in meerdere delen.
Ik heb;
1 Windows 95
2 windows Me + XP
3 Vista
4 Ubuntu 8.04 32 bit
5 Ubuntu 8.10 64 bit
6  Xubuntu 8.04
7 Jpeg en films
8 RAW formaat voor bewerken onder Gimp en zo...
9 t/m 12 nog leeg.  want wat er ooit nog nodig is?

Offline jan11000

  • Lid
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/19, 20:46:58 »
Vraag; Staan er 2 delen op, want Linux kan meestal geen Windows bestanden lezen en andersom hetzelfde.

Alleen standaard als MP3 of Jpeg kunnen ze beide lezen en schrijven.

De 32 en 64 bits versie, de 64 kan meestal alle 32 bits lezen maar andersom zelden.

Als je de 32 bits 8.04 en 64 bits 8.10 naast elkaar op PC zette naast de windows dus Triple boot...
dan kun je tenminste overschakelen en ook een harde schijf kan defect raken.
Een in meerdere stukken verdeelde zal eerder een deel uitvallen en de rest bleef bereikbaar.
Daarom doe ik nooit 1 grote maar in meerdere delen.
Ik heb;
1 Windows 95
2 windows Me + XP
3 Vista
4 Ubuntu 8.04 32 bit
5 Ubuntu 8.10 64 bit
6  Xubuntu 8.04
7 Jpeg en films
8 RAW formaat voor bewerken onder Gimp en zo...
9 t/m 12 nog leeg.  want wat er ooit nog nodig is?

Mp3 of jpg (of 32 bit of 64 bit)heeft er niks mee te maken of het te lezen is, maar ntfs, fat od ext3.
Ubuntu kan gewoon windows lezen en schrijven, fat of ntfs dus.

DarkEra

  • Gast
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/19, 21:28:32 »
Ik heb een usb externe hdd  die onder ubuntu 8.04 zonder enig probleem werkte. Nu echter heb ik de nieuwst 8.10 64 bits amd geinstalleerd en wat ik doe doe ik de schijf wordt niet gemount, niet herkent er gebeurt gewoon helemaal niets. :'(
Blijkbaar moet ik de oudere versie weer terugzetten? Terug in de tijd? Niet logisch! :|
Als iemand een oplossing heeft dan hoor ik dat graag. Oh ja en de schijf werkt perfect onder windows en ik heb de schijf ook helemaal volgens de regels bij windows afgesloten.



Ubuntu 8.04 en terug in de tijd? Dacht het niet, 8.04 is een LTS versie, wordt dus langer ondersteunt en is vele malen stabieler dan de huidige 8.10 tussen versie. De 8.10 is weer zo'n experimentele versie. Misschien moet je jezelf die rechten als gebruiker geven om die schijf te kunnen mounten.

Kijk hier even en dan bij punt 10 hoe je dat moet doen:

http://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Offline elloco

  • Lid
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 13:59:54 »
Hallo DarkEra,

Gedaan wat je adviseerde vervolgens de externe hdd aangezet en helaas ubuntu 8.10 ziet hem niet.
Blijf het raar vinden, maar blijkbaar is het zo. Ik ben ubuntu echt gaan gebruiken vanaf 7.04 en blijf het ook gebruiken, maar dit soort dingen drijft je soms tot waanzin. En het is ook niet logisch dat ze iets wat in 8.04 gewoon zonder enig probleem gaat in de vervolg versie ( experimenteel of niet) niet meer gaat. Er staat waanzinnig veel informatie op die schijf en ik heb die ook nodig. Ben nu al twee weken bijna dagelijks allerlei forums aan het na lezen en van allerlei dingen aan het proberen, maar niets schijnt te werken. Ik heb dus nu ook nog een windows machine nodig( want op deze pc staat niets meer van die troep) om die externe hdd te kunnen aanspreken. Echt heel jammer.

Offline heir4c

  • Lid
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 14:53:55 »
Offtopic: Even een advies: als je een nieuwe versie wil installeren doe dan een dual-boot (of triple) dan kan je eerst eens alles rustig bekijken en ben je met alles tevreden en werkt alles naar behoren, dan kan je je andere partitie dan weer gebruiken om een nog nieuwere versie of iets anders op te zetten. Zo kan je nog altijd terug naar je oude install en kan je intussen oplossingen zoeken voor eventuele problemen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Digibeetje

  • Gast
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 16:17:44 »
Ik gebruik op elke PC (heb er meerdere) naast de nieuwste altijd de LTS versie voor de zekerheid.
Vermoedelijk zul je via een update plotseling deze harde schijf weer kunnen gebruiken, maar door de harde schijf in 2 stukken te delen en zowel  8.04 als 8.10 erop te zetten....
Alleen als 9.04 komt zal ik deze vermoedelijk over 8.10 zetten want de 8.04 zal pas in 2010 door 10.4 vervangen worden!

Zo werk je veilig en gebruik je ook het nieuwste.
Een Bug insturen dat iets niet werkt want dan kunnen andere de oplossing zoeken.
Succes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 16:35:43 »
Hier had ik hetzelfde.
Wanneer ik Locaties > Verwisselbare Media, dan ziet hij hem wel.
Hierna blijft hij ook gemount staan, tot een reboot.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline elloco

  • Lid
Re: begint ubuntu nu ook al met niet meer logisch te zijn?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/24, 12:10:13 »
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik heb 8.04 weer geinstalleerd, want daar werkt de schijf dus prima onder. Onder de 8.10 kreeg ik het niet voor elkaar, wat alles over mij zegt hoor en niets over Ubuntu. Echter verbaasd het me wel.
Ik heb hoop dat bij de nieuwe LTS versie dit probleem weer is opgelost.