Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mount Probleem met Externe Harde Schijf  (gelezen 1578 keer)

Gozertje

  • Gast
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Gepost op: 2007/12/12, 07:36:00 »
heey ik heb al een tijdje een externe hard disk
een paar dagen geleden deed alles het prima op windows en op ubuntu; mounte, kon alles gewoon gebruiken
maar vanmorgen meld ubuntu een fout op die siet er so uit:

Record 5 has no FILE magic: Input/output error Failed to mount '/dev/sda1': Input/output error NTFS is either inconsistent, or you have hardware faults, or you have a SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows then reboot into Windows TWICE. The usage of the /f parameter is very important! If you have SoftRAID/FakeRAID then first you must activate it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g. /dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the 'dmraid' documentation for the details.

er sit heel veel belangrijke informatie op dus dat sou echt zonde zijn als ik dat kwijt raak
ik weet nu niet wat ik moet doen en op windows geeft het aan dat het corrupted is en dat het het  niet meer kan lesen
kan iemand mij hierbij helpen?
alvast bedankt

Offline vanadium

  • Lid
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/12, 11:04:53 »
Aangezien je Windows hebt:

* Herstarten naar windows
* Terminal openen (ha, je dacht dat die terminal enkel voor Linux geeks was!)
* Voer het commando uit

chkdsk /f

* Daarna Windows mooi afsluiten en heropstarten. De Engelse tekst zegt dat je dat eens moet herhalen, dus: windows terug afsluiten, terug heropstarten, terug afsluiten en als je nu terug naar Ubuntu gaat, zal de schijf terug automatisch gemount worden.

Om deze fout te voorkomen moet je vooraleer je naar Ubuntu gaat, je windows helemaal afsluiten (of de schijf in Windows "veilig" afkoppelen). Als je hiberneert in Windows, en daarna Ubuntu opstart, krijg je je huidige probleem.

Als je niettegenstaande mooi afsluiten of ontkoppelen in WIndows dit probleem toch regelmatig ziet opduiken, dan kan het een hardwareprobleem zijn van de harde schijf.

Offline cybex

  • Lid
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/13, 12:35:05 »
ik heb persoonlijk ook eens een probleem gehad met een usb extdrive en heb dit toen op kunnen lossen door middel van de onderstaande commando. ik weet niet of het ook op gaat voor het boven genoemde probleem maar het zou wel makkelijk zijn dan kun je gewoon in linux blijven zitten.

sudo mount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/NieuwVolume -0 force
sudo umount -t ntfs-3g /dev/sdb1 /media/NieuwVolume
Dell PowerEdge 2950 iii Ubuntu 12.04 lts server
Toshiba Satellite Pro U500 Ubuntu 14.04 lts

Gozertje

  • Gast
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/16, 10:20:03 »
nou ja ik heb een illegale versie van windows XP op mijn PC staan (die had iemand er heel lang geleden opgezet).
dus het doet raar als ik zelfs al de hard disk erop aansluit en aanzet. asl ik eindelijk mijn cammand invoer zegt het na 2 minuten pas dat de command "chkdsk" niet gevonden kan worden en doet het dus niet. is er geen andere manier om het op te lossen?

en dat van cybex werkt ook niet als ik het command invoer krijg ik dit terug:
mount: invalid option -- 0
Usage: mount -V                 : print version
       mount -h                 : print this help
       mount                    : list mounted filesystems
       mount -l                 : idem, including volume labels
So far the informational part. Next the mounting.
The command is `mount [-t fstype] something somewhere'.
Details found in /etc/fstab may be omitted.
       mount -a [-t|-O] ...     : mount all stuff from /etc/fstab
       mount device             : mount device at the known place
       mount directory          : mount known device here
       mount -t type dev dir    : ordinary mount command
Note that one does not really mount a device, one mounts
a filesystem (of the given type) found on the device.
One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
       mount --bind olddir newdir
or move a subtree:
       mount --move olddir newdir
One can change the type of mount containing the directory dir:
       mount --make-shared dir
       mount --make-slave dir
       mount --make-private dir
       mount --make-unbindable dir
One can change the type of all the mounts in a mount subtree
containing the directory dir:
       mount --make-rshared dir
       mount --make-rslave dir
       mount --make-rprivate dir
       mount --make-runbindable dir
A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom,
or by label, using  -L label  or by uuid, using  -U uuid .
Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd].
For many more details, say  man 8 mount .

Is er geen andere manier om het op te lossen?

Offline vanadium

  • Lid
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/16, 11:09:29 »
Als het om een illegale versie van Windows gaat, dan zou ik meteen die niet meer gebruiken, maar in plaats de partitie formatteren tot ext3. Dan kan je met cybex tip de schijf geforceerd mounten (moet -o zijn, niet -O), en de belangrijke gegevens van je externe schijf op die partitie kopiëren. Daarna herformatteer je je externe schijf ook naar ext3 en plaats je de gegevens terug. Dan hoef je je nog maar om één besturingssysteem zorgen te maken en ben je correct bezig.

Alternatief is naar de winkel stappen, een legale Windows kopen (je zal dan niet buiten Vista kunnen), en die installeren.

Gozertje

  • Gast
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/18, 08:26:03 »
Ik ga niet windows kopen dat is zonde van mijn geld maar waar kan ik cybex krijgen dan?
(Ik heb al op synaptic gekeken maar niks gevonden)

Offline vanadium

  • Lid
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/18, 13:02:49 »
Citaat
waar kan ik cybex krijgen dan?
cybex is de vriendelijke auteur van een post hierboven ;) Hij vermeldt dat je de schijf in Linux kan mounten met de "-o force" optie. Dit laat toe van de gegevens vooralsnog te kopiëren naar een andere schijf.

Je heb dit al geprobeerd, maar er staat, zoals ik hierboven zei, een typfout in cybex zijn commando: het moet -o zijn en niet -0. Bovendien denk ik dat je beter gewoon ntfs specifieert dan ntfs-3g: je wil zeker niet schrijven op die schijf zolang het bestandssysteem niet gerepareerd is.

De volledige procedure om een schijf te mounten is 1) je maakt een mount point (een lege directory) 2) je mount je schijf erop. Voor jou kan dat worden:

sudo mkdir /mnt/sda1
sudo mount -t ntfs -o force /dev/sda1 /mnt/sda1

"mount" zal een bericht geven dat het volume niet OK is, maar je zal de inhoud van de schijf kunnen zien door in de directory /mnt/sda1 te gaan kijken. Daarna kan je de gegevens die je nog nodig hebt van die schijf  naar elders  kopiëren als reservekopie.

Daarna zijn er enkele opties om de schijf weer automatisch te kunnen doen mounten.

1ste mogelijkheid: ntfsfix heb ik nog niet vermeld, ook al omdat ik niet zeker ben hoe succesvol dat kan zijn. Je gegevens blijven bewaard.

2 de mogelijkheid: aangezien je gegevens veilig zijn op een reservekopie, kan je ook de schijf helemaal herformatteren: hierbij wis je alles wat op die schijf staat

3de mogelijkheid: je installeert Windows terug en herstelt de schijf onder windows. Je gegevens blijven bewaard.

Misschien is mogelijkheid 1 reeds een oplossing:

sudo ntfsfix /dev/sda1

is het commando. Wellicht moet je eerst ntfsprogs moeten installeren om het commando beschikbaar te hebben:

sudo apt-get install ntfsprogs

(of gebruik Synaptic).

Ik ben niet zeker dat dat gaat werken, want in de handleiding staat dat het tootlje "enkele veel voorkomende ntfs problemen kan fixen: het herstelt alleen fundamentele inconsistenties". Het feit dat het tooltje de schijf markeert voor controle in Windows doet mij vermoeden dat het tooltje niet alles kan herstellen.

Gozertje

  • Gast
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/19, 07:30:36 »
haha ik dacht dat cybex een programma was :P
maar ja dan ga ik dat even proberen

Gozertje

  • Gast
Mount Probleem met Externe Harde Schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/19, 08:15:24 »
Na alles gevolgd te hebben heb ik dit gedaan:
sudo ntfsfix /dev/sda1

wat ik terug kreeg is dit:

Mounting volume... FAILED
Attempting to correct errors...
Processing $MFT and $MFTMirr...
Reading $MFT... OK
Reading $MFTMirr... OK
Comparing $MFTMirr to $MFT... OK
Processing of $MFT and $MFTMirr completed successfully.
Setting required flags on partition... OK
Going to empty the journal ($LogFile)... OK
Remount failed : Input/output error

Het heeft waarschijnlijk dus niet gewerkt :(
Als het echt niet anders kan dan ga ik wel bij iemand langs die wel de goede windows heeft en als dat niet kan ga ik wel naar de computerwinkel.  Maar bedankt voor jullie hulp :)