Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu  (gelezen 2681 keer)

Hallo,

Als Newbie met Unbuntu doe ik wellicht veel heel veel verkeerd.
Maar de installatie van Unbuntu gaat echt waardeloos (zoals ik dat doe in elk geval).
Oke de desktop kun je niet veel verkeerd aan doen.
Maar als je zoals ik meerdere machines gaat installeren gaat de installatie van ubuntu snel vervelend heel vervelend worden.

Ik ben gewend een Unattended installatie met Windows te doen.
Dan stuur ik de nieuwe machine naar mijn WUS voor de updates en klaar
(Bijna) alles gaat over het netwerk en zelfs de grote installaties gaan snel en vooral lokaal.

De installaties van Ubuntu en of ik nu de cd gebruik of een combinatie met tasksel is een ramp.
Er gaat MEGA veel over de internet verbinding als ik 4 machines sta te installeren die verschillende taken moeten doen zie ik 4 keer de zelfde data over de lijn komen.
Wellicht dat het toch moet kunnen om de laatste iso (10.10) op een bakje te mounten en bij de installatie aan te geven zet de LOKALE server maar als eerste in de sources.list ?
Zodat de data in elk geval via het netwerk naar de machines komen en niet zoals nu alles via de internet verbinding die dus nu om de haverklap dicht is omdat ik zonodig weer eens een andere configuratie van Ubuntu aan het testen ben.

Ik moet maar ophouden met test servers op te zetten want ik gebruik GIGA veel data op dit moment.

Toen we nog in Nederland woonde was dat niet echt een probleem maar met de verbindingen die we hier hebben is de installatie van Ubuntu echt niet meer leuk.

Denk dat ik dan ook enkele taken maar gewoon weer op een Windows bakkie doe want dit gaat zo echt niet meer.

Ik heb gezocht naar de ubuntu WUS versie maar ik gebruik google verkeerd omdat ik nog geen ervaring met ubuntu heb zoals ik dat met Windows wel heb, of het kan gewoon niet.

Kern van mijn echte frustratie is niet dat ik tijd moet investeren om een nieuw OS te leren, dat wist ik toen ik besloot enkele servers en werkstations in het netwerk om te gaan zetten naar ubuntu.

Mijn frustratie is dat testen gewoon niet lukt omdat ik uren zit te wachten tot een andere installatie (en daarna update en upgrade) klaar zijn.

Mensen als er iemand is die me aan kan geven mount de cdroms die je hebt zo en zo en zeg de nieuwe installaties zo en en zo dat ze eerst op die server moeten kijken dan heel graag.

Een kort door de bocht oplossing door alle data van desktop en server op een dvd of stick te gooien is voor mij ook prima.
Kern is ik moet als ik dit wil doen af van deze verschrikkelijke wijze van installeren waar enorm veel data per installatie via het internet gaat.

Voor jullie beeldvorming, ik woon 24 km van het eerste dorp, ik haal 5 tot 10 MB per uur over de GPRS en dan heb ik het beter dan de buren die alleen mail kunnen lezen.

Oke ben druk doende wifi te krijgen maar voorals nog.
Mijn cloud opzetten (1 cluster en 1 node) heeft me inclusief mijn starters fouten (lees herinstallaties) 8 GB data gekost.
Reken maar uit bij 7-8 mb per uur.

Als ik dan zie hoe mijn Windowsnetwerkje het doet met mijn Unattended install en update via mijn WUS dan kan ik luid zeggen Bill Gates heeft zijn installatie beter voor elkaar dan Ubuntu.

Excuus dat mijn forum deelname nu even niet echt positief is, maar dit is feit van dit moment en haalt voor mij de glans van de eerste indruk die ik had er toch echt wel af al weet ik ook dat dit voor een deel (groot of klein deel weet ik niet) mijn onkunde is, maar als ik dit probleem heb dan ben ik zeker niet de enige.

Als ik hier lees dat mensen niet eens weten wat /24 achter een ip betekend dan denk ik dat ik wel dom kan zijn, maar dit soort zaken zijn mij wel bekend dus de meest stomme gebruiker kan ik toch niet zijn.

Pfff zo dat is er uit ;-)

Niet te min, mensen Ubuntu lijkt op het eerste oog echt een GEWELDIG product

Groetjes    
« Laatst bewerkt op: 2010/10/31, 20:33:29 door Sjorsishier »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/31, 20:41:33 »
de meest stomme gebruiker kan ik toch niet zijn.

Pfff zo dat is er uit ;-)
Mijn reactie is ook niet omdat ik het beter weet (zeker niet beter als Bill) maar is een poging je te helpen (terwijl ik jou en jou exacte situatie/kennis niet weet):

Je kan een upgrade zonder internetverbinding uitvoeren met behulp van de alternate CDROM:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuLucid#EenupgradeviadealternateCD.2BAC8-DVD



Klik links bovenin op Documentatie

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/31, 20:43:20 »
Beste Sjorsishier,

Ik snap je frustratie, maar dat lost je probleem niet op.
Ik zou je graag willen helpen, maar ik heb de ballen verstand van servers en netwerk. Gelukkig hebben we daar een ander subforum voor, nl. 'Servers en netwerk'. Als een mod dit eventueel wil verplaatsen, zijn er daar wellicht creatievelingen die je zomaar kunnen helpen.

Je titel zou ik wel aanpassen als je wat afgekoeld bent, want die nodigt niet echt uit  ;)  
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline siegi

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/31, 21:00:04 »
Zover ik begrijp heb je veel kennis van windows en ben je er al jaren mee bezig. Dit geeft bij de overgang naar een ander besturingsysteem steeds een serieuze omschakeling.

Er bestaat een oplossing als je maar een keer de pakketten wil downloaden. En dus hoop werk wil besparen.
squid-deb-proxy
leesvoer: http://www.linuxjournal.com/content/presenting-squid-deb-proxy-speed-your-update-downloads

Envoor grote server/ desktop parken heeft ubuntu, het pakket landscape. https://landscape.canonical.com/ (niet gratis).

Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/31, 21:11:33 »
de meest stomme gebruiker kan ik toch niet zijn.

Pfff zo dat is er uit ;-)
Mijn reactie is ook niet omdat ik het beter weet (zeker niet beter als Bill) maar is een poging je te helpen (terwijl ik jou en jou exacte situatie/kennis niet weet):

Je kan een upgrade zonder internetverbinding uitvoeren met behulp van de alternate CDROM:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UpgradeUbuntuLucid#EenupgradeviadealternateCD.2BAC8-DVD





Hallo Cees,

Eerst dank voor je reactie en de URL.

Hoewel mijn probleem van de installatie niet is opgelost met deze oplossing, ben er wel blij mee omdat gksu "sh /cdrom/cdromupgrade" wellicht voor mij zal werken als ik niet een Ubuntu variant van WUS kan bouwen.

Ik kreeg een e-mail met de vraag wat is WUS, WUS is Windows Update Server.

Simpel uitgelegd, mijn WUS is een Windows 2008 machine.
Die haalt voor alle versies die in het netwerk draaien (Windows 2003-Vista-Windows 7) de updates en Service packs op.

De clients verwijs ik naar de WUS voor hun update.
Dus als ik een nieuwe installatie doe is die natuurlijk zonder service packs (nou ja meestal) de client kijkt voor Updates op de WUS in het netwerk en krijgt de updates aangeboden.

Hiermee hoef ik dus maar een keer een update op te halen.

Met mijn trage verbinding, ik heb meerdere Vista machines in het netwerk.
SP2 van Vista is RUIM 400 MB die haal ik dus nu maar een keer op, de WUS zal er voor zorgen dat de bestaande en de machines in de toekomst deze SP krijgen zonder dat elke machine opnieuw dit gaat ophalen.

Dat is dus ook wat ik graag wil met Ubuntu

Offline siegi

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/31, 21:17:24 »
Volgens mij is dit ongeveer wat squid-deb-proxy doet. :)

Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/31, 22:22:49 »
Zover ik begrijp heb je veel kennis van windows en ben je er al jaren mee bezig. Dit geeft bij de overgang naar een ander besturingsysteem steeds een serieuze omschakeling.

Er bestaat een oplossing als je maar een keer de pakketten wil downloaden. En dus hoop werk wil besparen.
squid-deb-proxy
leesvoer: http://www.linuxjournal.com/content/presenting-squid-deb-proxy-speed-your-update-downloads

Envoor grote server/ desktop parken heeft ubuntu, het pakket landscape. https://landscape.canonical.com/ (niet gratis).

Hallo Siegi,

Dank voor je URL ik heb inmiddels de deb proxy server up and running en op twee machines de client draaien.
Zal morgen bij een 3e machine die ik nieuw wil installeren kijken of het gewerkt heeft en je dit laten weten.

Lijkt een redelijk goede oplossing voor een groot deel van mijn probleem.
Daarnaast heb ik https://help.ubuntu.com/community/Installation/UnattendedCD bekeken.

Denk dat ik morgen maar eens een Unattended cd in elkaar ga zetten.

Lijkt me in combinatie met de deb proxy een redelijk deel van mijn problemen op te lossen.

Dank voor de richting aan geven ben weer een stukje verder.

Landscape ben ik veel te klein en te onervaren voor, maar wellicht voor de toekomst ;-)

Ik begrijp wat je schrijft en natuurlijk is dat zo, ik ben al even met Windows aan het spelen en naar Ubuntu over gaan is echt even terug naar af voor je weer vooruit gaat.

Kort stukje geschiedenis, omdat ik de slappe 5 1/4 " floppen en later de xt moe was heb ik destijds mijn eerste echte pc gekocht, een 386 DX met ja ja wel 16 mb geheugen, de leverancier die me voor gek versleten heeft kon me verzekeren dat ik de 32 mb hdd tot mijn pensioen niet vol kon krijgen.
Nu ga ik nog lang niet met pensioen maar de 32 mb is al lang niet meer in leven ;-)

Dus ja mijn dos/windows (3.11) is al even geleden en in de jaren toch wel een beetje bij geleerd hoop ik.

Maar om je een voorbeeld te geven, ik sta een node voor mijn cloud test te installeren dat kost dus meer als een dag.

Een vriend van me heeft bliksem inslag in zijn server gehad, we hebben hier een doosje genomen binnen een uur was de server up and running met Windows 2008, office 2010 en de gebruikers konden met RDP en / of Webbased hun Word/OneNote enz weer starten.
De volgende morgen even met sysprep zijn licenties erin en klaar.
Basis is dat je dus een Windows 2008 machine incl updates en de nodige software (office - virus scanner- Firewall- VPN- proxy enz in een uur voor elkaar hebt.
En dan staat een simpele node installatie hier ruim een dag te installeren.
Oke een oudje maar toch met 2.3 Ghz cpu en 1 GB geheugen.

Maar ik denk zoals gezegd met de UnattendedCD en de deb proxy dat ik veel tijd ga besparen

Nogmaals dank voor het in de richting sturen.

Groetjes Sjors

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/31, 22:58:15 »
Een vriend van me heeft bliksem inslag in zijn server gehad, we hebben hier een doosje genomen binnen een uur was de server up and running met Windows 2008, office 2010 en de gebruikers konden met RDP en / of Webbased hun Word/OneNote enz weer starten.
De volgende morgen even met sysprep zijn licenties erin en klaar.
Basis is dat je dus een Windows 2008 machine incl updates en de nodige software (office - virus scanner- Firewall- VPN- proxy enz in een uur voor elkaar hebt.
Gefeliciteerd.

Met squid ("getuned" voor debianpakketten, bijvoorbeeld met het squid-deb-proxy pakket wat siegie noemt) kan je het internetgebruik beperken, ook voor een herinstallatie van een andere server.

Snel herstel na een "ramp" zoals een bliksem inslag is wat anders. Hierbij kan WUS (net als squid) behulpzaam zijn maar voor snel herstel is meer nodig (bijvoorbeeld een traditionele back-up met tar of rsync?)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/01, 00:21:39 »
Blij dit te horen!
Verder nog veel succes in u ubuntu avontuur, en als er nog problemen zijn horen we het wel :).

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/01, 00:44:06 »
Sjorsishier, zoals je hier al opvalt is er maar (zonder iemand te willen beledigen) weinig echt server-technische kennis aanwezig op het forum. We zijn allemaal zeer bereid om te helpen en weten ook wel de pakketten/trefwoorden op te noemen waar je naar kunt zoeken, maar de implementatie ervan is voor velen op het forum een stap te ver.

Mijn ervaring is dat er op IRC meer technische kennis aanwezig is, je zou daar ook eens naar informatie kunnen vragen. Bovendien '2' weten meer dan 1. Ook weet ik dat er in het engelstalige forum en IRC kanaal (#ubuntu) ook erg veel kennis over servers aanwezig is.

IRC is naar mijn mening ook wat directer en omdat er snelle interactie is, zeer geschikt voor probleemoplossing. Op forums krijg je eerder de globale methodes en technieken te horen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline siegi

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/01, 00:52:46 »
Het is idd niet slecht om meerdere kanalen te gebruiken om tot een oplossing te komen.

Als je op IRC komt, bedenk dan wel dat niet iedereen die aanwezig is constant op IRC bezig is. Het gebeurt heel vaak dat iemand al vertrek na 1 minuut, omdat hij denkt geen antwoord te krijgen.

"Heel frusterend als je juist het antwoord ingetypt hebt"

Als je vraag echt over servers gaat is misschien #ubuntu-server een specifieker kanaal.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/01, 00:56:36 door siegi »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/01, 02:05:01 »
Hier ook een fan van squid-deb-proxy.
Een verse installatie van Ubuntu kan met deze proxy in zo'n 20 minuten, incl. de basisconfiguratie.
Updates binnenhalen gaat op de eerste machine met de snelheid van mijn ADSL, de volgende machines halen 100 MB/s via het interne netwerk.

Mijn laptop vindt via Avahi op het lokale netwerk automagisch de proxy en zal zijn updates daarvandaan halen. Op een ander netwerk kan hij ook de aanwezige proxy vinden, of als er geen proxy is automatisch downloaden via een directe verbinding met de update servers.

Nog een interessante link voor een "unattended" installatie: https://help.ubuntu.com/10.04/installation-guide/amd64/automatic-install.html

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/01, 09:44:50 »
Hoi, ik ben zelf linux sysadmin (Debian/Ubuntu) en wil je graag verder helpen met je stappen verder. Ik zit zelf ook van op IRC en probeer hier alles te lezen maar af en toe ben ik ook wel is een dagje offline (heeeeel af en toe).

Geloof me als je eenmaal wat tijd hebt gestopt in deze mooie wereld zal het allemaal echt sneller, makkelijker en mooier kunnen dan onder Windows.
Voor automatisch inrichten van Ubuntu bakken kan je ook is kijken naar Chef of Puppet, verder kan je met remastersys een iso maken van je systeem met daarin alle pakketten.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/02, 10:41:25 »
Als je volautomatische installaties wil hebben voor ubuntu zou ik FAI aanraden: http://fai-project.org/

Hier kan je de installatie van je server heel erg ver mee automatiseren.

Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/02, 20:19:05 »
Hoi, ik ben zelf linux sysadmin (Debian/Ubuntu) en wil je graag verder helpen met je stappen verder. Ik zit zelf ook van op IRC en probeer hier alles te lezen maar af en toe ben ik ook wel is een dagje offline (heeeeel af en toe).

Geloof me als je eenmaal wat tijd hebt gestopt in deze mooie wereld zal het allemaal echt sneller, makkelijker en mooier kunnen dan onder Windows.
Voor automatisch inrichten van Ubuntu bakken kan je ook is kijken naar Chef of Puppet, verder kan je met remastersys een iso maken van je systeem met daarin alle pakketten.

Dank voor je reactie en aangeboden hulp,

Je had me met de opzet van de cloud ook al heel erg de goede kant opgezet dus ik zal het zeker in gedachten houden.

Kern is, ik zie niet iets in clone en her gebruiken (als ik dat zo mag omschrijven).
Unattended installaties zie ik meer in.
Bij copy and past van hardeschijven is het niet de vraag of maar de vraag wanneer gaat het mis / anders dan je wilde.
Althans zo zie ik dat.

Ik zie veel handige neefjes in een windowsnetwerk dit soort oplossingen met Ghost doen.
Is zeker niet de manier waar ik voor zou kiezen.
Hoewel het zou kunnen werken.

Unattended inclusief een snelle en makkelijke manier van updaten is volgens mij de enige juiste werkwijze.

Dank en we zien elkaar zeker in IRC ;-)

Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/02, 20:22:49 »
Als je volautomatische installaties wil hebben voor ubuntu zou ik FAI aanraden: http://fai-project.org/

Hier kan je de installatie van je server heel erg ver mee automatiseren.

Heel veel dank voor je reactie, hoewel ik ook kort naar chef en puupet gekeken heb lijkt het er op dat dit voor mij de oplossing zou kunnen zijn hoe ik het in mijn hoofd heb.
Ga me er eerst nog even meer in verdiepen dan leg ik het naast Chef en Puppet en zal dan beslissen.
Even mijn pro en contra lijstje maken tussen die drie.

Dank voor je reactie

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Bill Gates heeft zijn installtie beter voor elkaar dan Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/03, 08:45:38 »
Puppet is volgens mij geintegreerd in FAI, Als ik jou was zou ik dat even nakijken :)

Pardon ik bedoelde CFengine
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 08:48:11 door gotiniens »