Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: koeling trekt het niet  (gelezen 1651 keer)

koeling trekt het niet
« Gepost op: 2009/02/02, 19:10:52 »
hallo
de koeling trekt het niet
uitleg van de foto
de meest linker verwijdert de lucht uit de kast
de middelste is de proc
de rechter blaast lucht in de kast.

toch zijn de temp rond de 48 steeds en ze schommelen flink.
als ik de klep ervoor doe is het nog erger.
ik heb ubuntu 8.10 de tem weet ik via http://wiki.ubuntu-nl.org/HardwareSensors

graag wat tips om de koeling goed te krijgen
weer terug van weg geweest gebruik ubuntu 12.04 weer

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/02, 19:57:07 »
een fan in je zijpaneel zou beter zijn maarja.

allereerst je kabels netjes ordenen ,, samen binden met tywraps zodat ze je luchtstroom niet hinderen.
en je voeding,,heeft die geen fan die uitblaast?  zo ja dan het achterste fannetje in laten blazen kan helpen[koele lucht over je cpu,, dat heb je nu niet,,de inblazende blaast hoger en te ver weg,,hier heeft je cpu niets aan].

verder natuurlijk zorgen dat alle heatsinks netjes stof vrij zijn.

en als dat alles niet voldoende helpt de koelpasta van je cpu vernieuwen,,liefst voor arctic silver.

Offline chaos7

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/02, 22:02:38 »
misschien een domme vraag maar draaien je ventilatortjes wel de goede kant op?
niet dat ze allebei de lucht in de kast blazen?
ik kan mij namelijk voorstellen dat als je de kast dicht heb zitten dat het dan erger wordt met de temperaturen.
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Offline mcgyver

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/02, 22:30:45 »
Je kast zit in een ruimte waar de lucht moeilijk uit kan. (hoewel het niet zo lijkt). De kast blijft in een warme omgeving in en uit "ademen". (dat denk ik tenminste). Om te testen kan je de zijkant dicht doen en een grote ventilator op de kele kast blazen. Als hij koeler wordt betekent dat de kast zijn eigen warme lucht blijft aanzuigen. In dat geval kan je een gat maken in de  houten achterkant en er een duct (kartonnen rol of een rubberen buis of zo) van de voedingfan naar het gat plaatsen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/03, 18:28:11 door mcgyver »

Offline siegi

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/02, 22:51:58 »
Ik denk dat het beter zou zijn dat je beneden lucht aanzuigt In plaats van daarboven.
Luchtafvoer moet idd altijd boven zoals het nu is.

En 48 graden, is dat je cpu? lijkt me volstrekt normaal.

Offline joop905

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/02, 23:01:10 »
wat meer info: moederbord /processor
wat is de uitkomst met acpi -t
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: acpi -t

GrJ

GrJ

Offline Tom

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/02, 23:24:26 »
Is die houten kast van achteren open , zo niet ... verwonderd het mij niet
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/02, 23:44:55 »
Aan pcschouten
Koude lucht stijgt van nature op als ze verwarmd wordt.
Dus globaal: Onderin ergens koud aanzuigen en bovenin afvoeren. (het laatste gebeurt al zo te zien, het eerste niet)
Als daar geen mogelijkheden voor zijn, kun je de circulatie in de computerkast een beetje oppeppen door op een 12V aansluiting van je voeding (stekker met 4 gaten, rode en zwarte draad) een los fannetje aan te sluiten. Die fan zet je dan met een paar tywraps ergens onderin de kast vast. Fans zijn te koop (of hier gratis af te halen, Weetikaltever) voor weinig. Als de computer in een dichte kast staat, inderdaad, sloop de achterkant eruit.
Vr.groet, peter

48 graden is trouwens helemaal niet zo warm, pas bij 70 en hoger moet je op gaan letten.
Hou je kast normaal gesloten, want zo'n open computer werkt als stoorzender. Buren met een schotel en digitenne hebben daar bij ongunstige omstandigheden last van.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/02, 23:56:11 door Petervdw »

Re: koeling trekt het niet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/03, 00:26:37 »
Welke processor zit erin?
Je kunt a.d.h.v. de specificaties op internet wel vinden wat de bedrijfstemperatuur is.
En die kunnen soms best wel richting 70 graden gaan.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: koeling trekt het niet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/03, 10:29:00 »
Aan pcschouten
Waar ik naderhand pas aan dacht, is dat die HP530 die je te warm vindt worden? Bij een aantal HP's wordt de snelheid van de fans niet automatisch geregeld. Op de laagste stand (5) is de koeling net voldoende voor het standdaard werk, emailen en tekst en zo. Je kunt in de bios onder temperatuur de fans een tandje of wat harder zetten. Bij opstart F10 bedienen, temperatuur zoeken, fans opvoeren, instellingen saven, klaar. Als je de fans op z'n hardst zet, maakt ie wel meer herrie, dus best even getest.
Vr.groet, peter