Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap grootte?  (gelezen 984 keer)

piratenaapje

  • Gast
Swap grootte?
« Gepost op: 2007/01/28, 21:26:14 »
Ik moet binnenkort ubuntu installeren op mijn laptop die ik onlangs heb besteld.
Ik heb echter een vraagje in verband met de grootte van de swap, sommige mensen beweren dan die 1/2 de grootte van  
je ram moet hebben, anderen beweren dan weer 1 of 2 * de grootte van de ram.
De laptop beschikt over 2 gb ram, wat is nu het beste om te doen?Een swap van 1,2, of 4 gb?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Swap grootte?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/28, 21:36:51 »
Citaat van: piratenaapje
Ik moet binnenkort ubuntu installeren op mijn laptop die ik onlangs heb besteld.
Ik heb echter een vraagje in verband met de grootte van de swap, sommige mensen beweren dan die 1/2 de grootte van  
je ram moet hebben, anderen beweren dan weer 1 of 2 * de grootte van de ram.
De laptop beschikt over 2 gb ram, wat is nu het beste om te doen?Een swap van 1,2, of 4 gb?
2 gig lijkt mij. :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Swap grootte?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/28, 21:44:53 »
2 gig met een klein plusje (doe er voor alle zekerheid 200 Mb bij).

Offline jgoor

  • Lid
Swap grootte?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/29, 09:22:00 »
Ik heb er erecentelijk iets over geroepen: in het verleden was er nogal discussie over.
1,5 x RAM was normaal met als reden dat een evt coredump (ofwel: inhoud van RAM) bij crash weggeschreven kon worden voor latere analyse.

In de praktijk is dat echter niet super efficient omdat:
1) er slechts een fractie van de cache wordt gebruikt (is wel nodig maar niet zo veel)
2) een coredump bij veel linuxen niet wordt weggeschreven zonder expliciet zo te configureren
3) een coredump nooit wordt geanalyseerd, maar er gewoon een herstart wordt gedaan

Tegenwoordig is er een nieuwe reden om je swapspace tenminste de grootte van jouw RAM te maken: hybernate modus. Deze 'slaapstand' zit in de kernel gebakken en daarbij wordt je RAM weggezet naar cache om -na een wakeup- weer in RAM te laden.   Dit is alleen interessant bij een desktop omgeving, niet bij een server.

Ik raad dus aan: 1,5 x RAM (of de 2 Gig + 200Mb van Pjotr123)