Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wayland/mir beter?  (gelezen 1007 keer)

Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/31, 14:56:48 »
Wayland is wat mij betreft beter. Mir wordt alleen maar bij Ubuntu en Ubuntu Touch gebruikt terwijl Wayland door de meeste distro's gebruikt gaat worden en ook door andere Linuxen zoals bijv. SailfishOS al doet (SailfishOS draait al op Wayland op de Jolla Phone i.c.m. Qt 5).

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: wayland/mir beter?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/31, 15:27:22 »
het is gepresenteerd op het jaarlijkse chaos communications congress, ik vind het altijd leuk om die video's te bekijken, de gehele talk is hier te vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=2l7ixRE3OCw

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/01, 12:22:24 »
Dat dit aan het licht komt is alleen maar goed, en wat ik nog prijzenswaardiger vind is dat deze onderzoeker melding heeft gedaan zodat de code verbeterd kan worden.
Je kan jezelf echter wel afvragen waarom alle Linux gebruikers tot op heden verzaakt hebben deze code eens na te lopen zoals deze onderzoeker heeft gedaan.
Vingerwijzen kan dus alleen naar onszelf.

Bij close source is dit soort zaken helaas onmogelijk waardoor de risico om closed source te gebruiken veel groter is.

En dan zijn zeker dit http://falkvinge.net/2013/11/17/nsa-asked-linus-torvalds-to-install-backdoors-into-gnulinux/ soort zaken niet te controleren, wat nu wel het geval is.
Ook al zegt Linus "nee" en bedreigen ze hem met zijn leven, of kopen ze een medewerker(s) om, dan nog is het mogelijk de code te achterhalen en eruit te halen.

Maagoe.... X.org is weer op een dikke 200 punten verbeterd, geweldig nieuws dus  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/01, 12:45:22 »
Je kan jezelf echter wel afvragen waarom alle Linux gebruikers tot op heden verzaakt hebben deze code eens na te lopen zoals deze onderzoeker heeft gedaan.

Het is ruim een half miljoen regels code waarvan een aardig deel teruggaat op X uit 1987...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: wayland/mir beter?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/01, 19:32:46 »
Je kan jezelf echter wel afvragen waarom alle Linux gebruikers tot op heden verzaakt hebben deze code eens na te lopen zoals deze onderzoeker heeft gedaan.
Het is ruim een half miljoen regels code waarvan een aardig deel teruggaat op X uit 1987...
Niemand zegt dat het makkelijk is, maar gelukkig niet onmogelijk. Iets wat überhaupt met closed source niet mogelijk is....

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/01, 20:32:57 »
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik zeg alleen dat het niet iets is wat je 'zomaar' even naloopt als Linux-gebruiker, zoals Gandyman *lijkt* te veronderstellen.

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/01, 21:14:11 »
Je kan jezelf echter wel afvragen waarom alle Linux gebruikers tot op heden verzaakt hebben deze code eens na te lopen zoals deze onderzoeker heeft gedaan.
Het is ruim een half miljoen regels code waarvan een aardig deel teruggaat op X uit 1987...
Niemand zegt dat het makkelijk is, maar gelukkig niet onmogelijk. Iets wat überhaupt met closed source niet mogelijk is....
ik hoef daar echter niet lang over na te denken, er zijn namelijk een paar problemen om het te doen.
1. je moet de programmeer taal kennen, anders kan je het immers niet goed lezen.
2. je moet bekend zijn met hoe het X Display protocol werkt, anders snap je de code alsnog niet.
3. je moet er tijd voor hebben.
4. je moet er ook zin in hebben.

en dat is een vrij lastige combinatie om te vinden, de meeste mensen die hieraan voldoen zullen echter vooral willen meewerken aan het verbeteren van functies en het uitbreiden van de functionaliteit van X.org.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/01, 21:35:45 »
Precies fox. En 5: je moet weten *hoe* een stukje code misbruikt kan worden en met wat en ook weten dat het om dat specifieke stukje gaat (wat samenhangt met 1, maar niet hetzelfde is want iets kennen wil nog niet zeggen dat je de fouten zien)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: wayland/mir beter?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/01, 21:37:45 »
Bij close source is dit soort zaken helaas onmogelijk waardoor de risico om closed source te gebruiken veel groter is.
Andersom, kan een professioneel bedrijf de code eens (of beter: regelmatig) nalopen en kan dit risico juist kleiner zijn.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: wayland/mir beter?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/02, 10:25:07 »
Ik had het hier niet expliciet over een willekeurige gebruiker.
Over heel deze aardkloot word er door vele miljoenen mensen gewerkt (vrijwillig of betaald) aan alle code's van Linux.
Het bevreemd mij dat er tot op heden gerekend vanaf (1987 ?? ) dus in de afgelopen 26 jaar er niemand op het idee is gekomen om de code eens na te lopen of op te schonen.

Gewoon een vreemde zaak.......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: wayland/mir beter?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/02, 20:59:39 »
Misschien inderdaad juist omdat het al die tijd "werkt" en niemand de behoefte voelde eens de code te herzien. Tot een onderzoeker eens de tijd vindt en interesse heeft. Vergeten we niet dat vele van die code verworden is tot grote modderballen, waar nu en dan wat weggeschraapt of iets nieuws tegenaan gegooid wordt om het in werking te houden (http://www.laputan.org/mud/mud.html)