Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terminal password?  (gelezen 1548 keer)

Gast

  • Gast
terminal password?
« Gepost op: 2006/02/18, 01:57:37 »
Ik wil truetype fonts instaleren, maar telkens als ik een regel intyp in de terminal
vb: sudo apt-get install xfonts-intl-arabic

vraagt hij naar een password, ik heb wel een password voor mijn account, maar ik kan niets intypen. Ben ik niet als administrator ingesteld?

Ik Ubuntu pas 3 uur, ben nog volslagen leek.

bij voorbaat dank,

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
terminal password?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/18, 09:22:33 »
Je kan niet zien wat je intypt als je je paswoord intypt in het terminalvenster.
Gewoon je paswoord intypen en enter duwen, is het juist dan mag je verder ...
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Thomas

  • Gast
terminal password?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/18, 09:23:10 »
Neen, bij ubuntu ben je nooit als administrator aangemeld, kan ook niet.
Je passwoord dat je moet geven is het administrator paswoord dat je tijdens de instalatie hebt gegeven.
Door bij het openen van de terminal eerst 'su -' of 'su-' (1 van de 2 ben ff vergeten welke het moet zijn) in te typen en dan het passwoord in te geven ben je voor heel die sessie in de terminal als administrator en hoef je niet telkens sudo ervoor te zetten.

Grtz,
Thomas

`GooZ

  • Gast
terminal password?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/18, 10:49:36 »
...maar het is nog altijd het beste/veiligste om via sudo te werken. Wanneer je paswoord gevraagd wordt, geef je gewoon het paswoord van je account in. Er zullen geen sterretjes of dergelijke verschijnen op je scherm, maar als je het hebt ingegeven, gewoon even op ENTER drukken, en klaar is kees.

Gast

  • Gast
terminal password?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/18, 12:00:10 »
Heel erg bedankt, Ubuntu is voor mij nog vol geheimen, maar vind het wel spannend, :)

Dank voor jullie hulp.