Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kaal opstarten  (gelezen 2017 keer)

abrodan

  • Gast
kaal opstarten
« Gepost op: 2007/03/15, 13:44:06 »
hoi,
weet iemand hoe ik de pc met Ubuntu snel opstart d.m.v. alleen een console te openen, dus zonder een grafische schil?
groet,
ab.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kaal opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/15, 14:01:31 »
Starten in recovery mode (herstelmodus). Tweede optie in Grub.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kaal opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/15, 14:04:09 »
Dan ben je wel meteen root, dus oppassen daarmee :o

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kaal opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/15, 14:05:57 »
en als je helemaal link wil doen, dan tik je in de terminal in: startx
dan ben je ook nog ineens een *grafische* almachtige alleenheersende wortel!  :-)

-toevoeging-
Dit is geen serieus bedoelde reactie, doe dit dus niet, want het is zo onveilig als de pest!

abrodan

  • Gast
kaal opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/16, 21:22:11 »
Dit is inderdaad een manier, ik had alleen gehoopt dat het sneller ging maar wat wil je met een pentium2, thanks anyway.
Groet,
Abro.

Offline kel_p

  • Lid
    • www.labordusjes.nl
kaal opstarten
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/16, 22:31:16 »
Maak een runlevel aan met het minimale aan systeem wat je nodig hebt.
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

Offline woteb

  • Lid
kaal opstarten
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/16, 23:23:15 »
Citaat van: Johanvd
Dan ben je wel meteen root, dus oppassen daarmee :o
Maar met su kun je dat omzeilen.
Wil je dan toch grafisch aan de gang, dan: sudo startx

su staat voor Switch User, dus van gebruikersaccount wisselen of overschakelen.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
kaal opstarten
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/17, 02:58:17 »
startx zou ik dan weer niet uitvoeren als root.
Volgens mij werk je dan grafisch ook als root, en dat is natuurlijk zo onveilig als het maar kan.

Aan de topicstarter:
Kijk eens naar Xubuntu, dat is al een stuk lichter dan de gewone Ubuntu.
DSL (Damn Small Linux) is nog lichter.
En op de Nederlandse Wiki staat geloof ik ook een manier om een mini-installatie van Ubuntu te doen.

Offline wutnubu

  • Lid
kaal opstarten
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/17, 07:29:17 »
En Slax is KDE-erig en ook erg klein..

Groet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
kaal opstarten
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/17, 10:51:27 »
Citaat van: Johanvd
startx zou ik dan weer niet uitvoeren als root.
Volgens mij werk je dan grafisch ook als root, en dat is natuurlijk zo onveilig als het maar kan.
Inderdaad. Het was dan ook meer bedoeld als een geintje, zoals ik het opschreef. Maar dat was misschien niet direct duidelijk, dus bedankt voor je aanvulling.

-toevoeging-
Ik zal het er even bijzetten in het oorspronkelijke bericht, want je weet maar nooit, dat wil ik niet op m'n geweten hebben.....

Offline woteb

  • Lid
kaal opstarten
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/17, 11:07:09 »
Op school heb ik een demo systeem staan. Een PII met 192 MB Ram en 400 Mhz. Hierop heb ik Xubuntu en IceWM draaien. Vooral IceWM is indrukwekkend snel. Gisteren was er een monteur die dit zag. Dat is veel sneller dan mijn XP machine, en dat was een PIII of een PIV.
Op mijn Compaq Armada laptop draai ik IceWM ook wel eens. Als ik echt zwaar werk moet verrichten, dan blijft alles nog steeds vlot lopen. Laatst even met top gekeken, en IceWM gebruikt maar ongeveer 70/80 MB. Blijft er van de 256 MB nog genoeg over.
En op het forum zijn er ook personen die met Fluxbox draaien en hier zeer tevreden over zijn. Misschien kunnen die hun ervaringen ook even posten.

IceWM is heel makkelijk installeren: sudo apt-get install icewm icepref iceme icewm-themes, maar via synaptic kun je het ook installeren.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)