Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4? (Beantwoord)  (gelezen 903 keer)

Ik heb mijn best gedaan via de zoekfunctie, maar het werd steeds moeilijker te begrijpen voor mij omdat ik nu eenmaal niet dát technische knobbeltje heb als enkelen hier hebben.  ;)
Mijn vraag is: welke versie is voor mij - na Lucid Lynx 10.4 - aan te bevelen. Ik wil graag een langere periode van de versie gebruikmaken en niet telkens 'switchen'.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/24, 17:59:20 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/23, 19:38:05 »
De eerstkomende 12.04 is terug een long term release.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/23, 19:48:31 »
Als je een desktop wilt die zo dicht mogelijk aanleunt bij de Gnome2 van U10.04 kies je best voor Xubuntu 12.04.
Wil je liever geen afzonderlijke releases meer maar een eeuwigdurende "rolling release", dan komt Linux Mint Debian Edition in aanmerking. Kies de Gnome-variant voor de meest uitgebreide desktopmogelijkheden of de XFCE-variant voor systemen met wat minder geheugen of als je een hogere werksnelheid wenst.
Dat is mijn advies en dat ga ik zelf dus ook volgen (ik werk nu ook nog met U10.04 LTS).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/23, 20:45:27 »
Xubuntu 12.04 LTS. Die verschijnt eind april, maar het ideale overstapmoment is een paar maanden later, bij het verschijnen van "Service Pack 1", oftewel 12.04.1.

Tot die tijd (en langer nog!) kun je rustig doorfietsen met 10.04 LTS.  :)

Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/23, 21:47:39 »
Je kan nog een hele tijd Lucid Lynx gebruiken. Als je innovatie wilt, wat niet altijd goed is neem dan 11.10. In april komt er een nieuwe stabiele LTS uit die je 5 jaar kunt gebruiken.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/24, 10:13:34 »
Vriendelijk dank voor jullie adviezen.  :)

Ik blijf nog effe fietsen  ;)
Ik gebruik Xubuntu 20.04.3 LTS op mijn Desktop

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/24, 11:57:11 »
Hier is een korte introductie van de verschillende ondersteunde afgeleiden van Ubuntu te vinden:
http://communityserver.ubuntu-nl.org/afgeleiden/introductie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/24, 12:00:11 »
Een "rollende uitgave" (rolling release) heeft inderdaad als voordeel, dat je nooit hoeft te herinstalleren. Maar daar betaal je wel een prijs voor: de stabiliteit en betrouwbaarheid zijn minder dan bij een "vastgezette uitgave" (fixed release).....

Offline Bloom

  • Lid
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/24, 12:04:25 »
Dat hangt er natuurlijk vanaf welke rolling release he.
Eentje op basis van Debian Stable is nog stabieler dan eender welke Ubuntu.
Zelf heb ik al een tijdje verschillende Debian Testing systemen draaien en die vind ik zeker zo stabiel als Ubuntu, en zelfs één Aptosid (op basis van Unstable met wat wijzigingen en ik koos de XFCE-variant) draait verrassend stabiel.
Het nadeel van de Debian Testing reeks is dat veiligheidsupdates eigenaardig genoeg wat langer op zich kunnen laten wachten. Zo is er nog altijd geen kernelfix voor Testing...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/24, 12:13:28 »
Dat hangt er natuurlijk vanaf welke rolling release he.
Eentje op basis van Debian Stable is nog stabieler dan eender welke Ubuntu.

Nee, dat is niet correct.... Debian Stable is mede daarom zo stabiel, omdat-ie zelf ook een vastgezette uitgave is.

Het principe van een rollende uitgave is nu juist, dat-ie steeds doorrolt naar de nieuwste versies van toepassingen. Zonder de uitgebreide kwaliteitscontroles op de stabiele werking van *het geheel van besturingssysteem en standaardtoepassingen*, die je wel hebt bij een vastgezette uitgave.

Je levert altijd wat in, qua stabiliteit. Zelfs al gebruik je Debian Stable als basis voor een rollende uitgave. Alles heeft z'n prijs....

Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/24, 12:18:09 »
Daarom ben ik ook voor een semi-rolling release. Gewoon vaste, stabiele basis en d.m.v. bijv. een officiele pakketbron rolling release (zoals Tumbleweed of gewoon aan main toevoegen zoals Bodhi, maar dan zelf aanvinken in Synaptic).

Offline Bloom

  • Lid
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/24, 12:26:13 »
Nee, dat is niet correct.... Debian Stable is mede daarom zo stabiel, omdat-ie zelf ook een vastgezette uitgave is.
Debian Stable is wel degelijk een rolling release, net als Testing, alleen "rolt" die heel wat langzamer. Het zijn Debian Squeeze (de huidige 'Stable') en Debian Wheezy (de huidige 'Testing') die gefixeerde versies zijn.
Na verloop van tijd zal Wheezy een 'Stable' worden en komt er een nieuwe 'Testing'. Door in de repositories de namen 'stable' of 'testing' op te nemen in plaats van de echte releasenamen creeër je een rolling release. En een Debian Stable rolling release is effectief de meest stabiele die je maar kan hebben, maar dan duurt het wel wat langer voordat je de meest recente versies van allerlei applicaties binnenkrijgt. Daarom gebruik ik meestal Debian Stable voor servers en geef ik de voorkeur aan Debian Testing voor desktops. Linux Mint DE is trouwens ook gebaseerd op Debian Testing.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies gevraagd: welke versie voor mij na Lucid Lynx 10.4?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/24, 12:37:57 »
Debian Stable is wel degelijk een rolling release, net als Testing, alleen "rolt" die heel wat langzamer. Het zijn Debian Squeeze (de huidige 'Stable') en Debian Wheezy (de huidige 'Testing') die gefixeerde versies zijn.

Dat is een kwestie van definiëren.... Mijn kanttekening blijft onveranderd.  :)