Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-bootprobleem  (gelezen 2422 keer)

Dual-bootprobleem
« Gepost op: 2008/05/08, 11:10:26 »
Hallo,

ik heb een probleempje met het installeren van Ubuntu 8.04 op mijn laptop. Windows Vista Home Premium is voorgeïnstalleerd op deze laptop. Nu wil ik een dual-boot gaan draaien met Ubuntu 8.04. Echter moet ik hiervoor de recovery-partitie van Vista verwijderen. Dit is geen probleem, maar ik heb nogal van veel mensen gehoord dat Vista niet meer opstartte of niet meer in de bootloader verscheen na het installeren van Ubuntu. Ik heb al verschillende zoekopdrachten gedaan via Google en op het Engelse en Nederlandse forum maar de enige soortgelijke problemen die ik kon vinden waren mensen die Vista niet voorgeïnstalleerd hadden gekregen. Ik heb Ubuntu 6.06 wel gebruikt op mijn andere laptop, maar die installeerde ik gewoon zonder dual-boot. Daarom zou ik graag zeker willen weten of ik Ubuntu probleemloos kan installeren naast Vista.

Mijn specificaties (de belangrijkste):

Compaq Presario V6640ED (bouwjaar: 2007)
AMD Athlon X2 64 Mobile Technology TK-55 1,8 GHz
250 GB Harde Schijf 5400 RPM (IDE)
2048 MB DDR2 SDRAM

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Dual-bootprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/08, 11:12:55 »
In prinicpe heeft die recovery niets te maken met de Vista-installatie zelf, en zou het zonder problemen moeten lukken om deze in dual-boot te zetten. Kijk hier even voor een handleiding (wel met Gutsy en XP maar dat maakt eigenlijk geen verschil): http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Dual-bootprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/08, 11:15:32 »
Bedankt voor het snelle antwoord. Die recovery heeft er inderdaad niets mee te maken. Maar het gaat mij er gewoon om of Vista het dan nog doet, aangezien veel mensen daar problemen mee hebben. En zeker omdat Vista bij mij voorgeïnstalleerd kwam.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Dual-bootprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/08, 11:20:25 »
Als je die handleiding volgt (en dan zeker het gedeelte van het partitioneren) dan zou het echt goed moeten gaan hoor. In het allerergste geval moet je nadien even handmatig iets aanpassen om terug in je Vista te komen, maar je vista ga je niet volledig kwijt zijn.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

kurosaki_ichigo

  • Gast
Dual-bootprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/08, 11:21:07 »
Die recovery is useless XD zodra je vista stuk is werkt die recovery toch niet

Dual-bootprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/08, 11:29:27 »
Ok bedankt. Maar hoe ga ik Vista dan weer terugkrijgen? Ik heb wel iets gelezen over dat je een .lst bestandje moet aanpassen maar dat werkte ook niet voor iedereen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual-bootprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/08, 11:29:37 »
Ik zou vantevoren even images maken van zowel de Recovery-partitie als de Vista-partitie. Op een extern medium, liefst DVD's. Gaat er iets mis (onwaarschijnlijk, maar nooit uit te sluiten), dan zet je gewoon de images terug. Ik gebruik daar zelf de Acronis True Image Reddings-CD voor (niet gratis).

Hier is trouwens een eenvoudige methode voor tweevoudig opstartbaar:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

Groet, Pjotr.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Dual-bootprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/08, 11:56:34 »
Citaat van: Vistaus
Ok bedankt. Maar hoe ga ik Vista dan weer terugkrijgen? Ik heb wel iets gelezen over dat je een .lst bestandje moet aanpassen maar dat werkte ook niet voor iedereen.
Als ie echt kapot is en niet boot niet. Ik heb de recovery van windows verwijderd maar ik heb het vista dan ook niet nodig.

De klanten services komen meestal aan ja zet um terug naar default maja die weten echt niks. ( Als je met ubuntu probleem heb dan krijg je hier betere hulp dan aan de telefoon lijn )
( Bij mij werkte die recovery niet )

Dual-bootprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/08, 12:39:13 »
Nou, ik heb Vista wel degelijk nog nodig. Een paar dingen die ik wil doen kunnen alleen maar op Vista. Maar goed, ik maak wel images dan. En dan ga ik vanmiddag lekker Ubuntu installeren. Ik laat jullie wel weten of het goed gegaan is (:

Dual-bootprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/09, 09:53:11 »
Gisteren heb ik geprobeerd volgens de tutorial van Gutsy Gibbon Ubuntu 8.04 te installeren. Ik kwam wel ver, maar wat mij verontrustte was dat er bij Migratie-assistent helemaal niks stond. Is dat normaal bij Vista? Want bij XP staat er wel keurig de Windowsversie enzo.

Daarna maar even de CD op fouten gecontroleerd (want dat was ik helemaal vergeten :O). Vervolgens stond er dat er 1 error was. Dus ik ga maar even de CD opnieuw downloaden en op de laagste snelheid branden.

Dual-bootprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/10, 09:37:05 »
Sorry voor de driedubbelpost maar ik wilde jullie even laten weten dat de dual-boot probleemloos gelukt is. Zowel Ubuntu als Vista doen het perfect :D

Hartstikke bedankt voor jullie hulp :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual-bootprobleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/10, 11:47:04 »
Mooi zo! bedankt voor het melden.  :-)