Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van bedraad naar draadloos.  (gelezen 3605 keer)

Van bedraad naar draadloos.
« Gepost op: 2008/11/25, 05:46:49 »
Plotseling wil mijn computer alleen nog maar draadloos het Internet op. Ik heb een bedraad systeem, maar ook een computer wil kennelijk zo nu en dan change. Tijdens het opstarten verschijnt er een venster in beeld met als titel:
Authenticitation required by wireless network. Daaronder de tekst:
Er worden wachtwoorden of cryptografiesleutels gevraagd om toegang te krijgen tot het draadloos netwerk: Daaronder weer:
SpeedTouch2CF4C5
Draadloos beveiliging: WPA&WPA2 persoonlijk
Wachtwoord: (in te vullen)

Ook verschijnt er een venster met als titel: Openen sleutelring. Daaronder de tekst:
Voer wachtwoord in voor het openen van de standaard sleutelring. Deze is kennelijk gesloten.
De computer doet pogingen deze sleutelring te openen, getuige een draaiend pijltje in de bovenbalk, maar slaagt daar niet in.
Ik heb nu twee vragen. 1) Hoe kom ik aan het juiste wachtwoord. Maar bovenal 2) Waarom wil mijn computer ineens draadloos als alles bedraad is?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/25, 08:30:38 »
ik gok dat je de 8.10 versie gebruikt. de networkmanager heeft dit op zijn geweten. waarom schakel je draadloos niet gewoon in die manager, dan vraagt die er waarschijnlijk niet meer om. anders moet je dieper het systeem in.

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/25, 15:12:27 »
Dat is wel zo, maar die network manager vraagt om iets dat kennelijk bestaat. Dus waarom hem dat niet gegeven. M.a.w. hoe kom ik aan dat wachtwoord. Ik heb bij de installatie niet meer dan een wachtwoord ingesteld. Dat is het wachtwoord dat b.v. Terminal vraagt. Om welk wachtwoord zou Network manager vragen?

Offline mp

  • Lid
Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/25, 15:22:14 »
Dat is wel zo, maar die network manager vraagt om iets dat kennelijk bestaat. Dus waarom hem dat niet gegeven. M.a.w. hoe kom ik aan dat wachtwoord. Ik heb bij de installatie niet meer dan een wachtwoord ingesteld. Dat is het wachtwoord dat b.v. Terminal vraagt. Om welk wachtwoord zou Network manager vragen?
Het wachtwoord (sleutel) van je draadloos netwerk?

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/25, 16:50:22 »
Daar stond ik ook van te kijken. Als ik bij mijn computerboer ben, dan kan ik daar draadloos het Internet op. Ik hoef dan niet eerst een wachtwoord in te voeren. Dus om welk wachtwoord vraagt mijn computer dan. Ik heb een Internet abonnement zoals iedereen op dit forum, maar heb daar ook nooit een wachtwoord voor hoeven in te voeren. Ik deed eenvoudig de kabel in de computer en had verbinding. Althans totdat deze computer ineens om een wachtwoord ging zeuren.

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/25, 18:07:07 »
De sleutelring vraagt (om veiligheidsredenen denk ik) altijd om een wachtwoord.
Daarna pas gaat Netwerkmanager (NM) opstarten. Dat zie je als een "draaiend molentje". De twee lichtjes veranderen in groen als hij draadloos is verbonden. daarna zie je een symbool dat balkjes van verschillende hoogte. Dan ben je verbonden.

Als NM blijft draaien, even met de rechtermuisknop op dat molentje en kijken wat er wordt gemeld. Soms zie je wel een (of meer) draadloos netwerk. Dan moet je daar nog mee verbinden: als je dat aanklikt vraagt hij vervolgens om je netwerksleutel.

¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/25, 18:58:58 »
Zeer bedankt. Als alles waarom gevraagd wordt ergens in het systeem te vinden is, dan moet het probleem op te lossen zijn. Maar ik kan natuurlijk geen wachtwoorden uit mijn mouw schudden die ik niet zelf aangemaakt heb (en onthouden, danwel ergens heb opgeschreven).

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/25, 21:11:32 »
Bij de installatie van Ubuntu is het betreffende wachtwoord voor de sleutelring ingevoerd.
Als u niet bekend bent met degene die dit heeft gedaan, blijven er twee mogelijkheden over:

1. wachtwoord toch proberen te achterhalen of aanpassen; hiervoor even op dit forum met de zoekfunktie nakijken. Er zijn daarover diverse topics. Heb er eentje gelezen waar ook een bruikbare oplossing vermeld staat: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,29882.0.html  Je moet dan kijken wat Pjotr schrijft. Let wel op dat eventuele veiligheidsrisico's voor je systeem kan geven.

2. Een nieuwe installatie van Ubuntu doen en zelf je eigen wachtwoorden ingeven (en onthouden).
Met ongeveer 20 minuten staat het er allemaal weer op.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/25, 21:24:05 door Peterbeter »
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline loes

  • Lid
Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/26, 19:49:07 »
Er is een andere, veel eenvoudiger oplossing.
De keyring verwijderen door het volgende bestand te verwijderen: ~/.gnome2/keyrings/default.keyring en/of login.keyring Te vinden als verborgen bestand, locatie is dus persoonlijke map. Herstart de computer en de sleutelbos zal nu om een nieuw wachtwoord vragen.

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/27, 02:02:37 »
Zeer bedankt iedereen. Om de een of andere reden was de Auto eth0 verbindingsmogelijkheoid uit het zeg maar Netwerkkastje verdwenen. Ik heb besloten de Ubuntu er weer opnieuw op te zetten. Bij de installatie geen automatisch inloggen aangevinkt. Dat zou volgens Pjotr de oorzaak van het probleem zijn.

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/30, 04:45:16 »
Ondanks dat Intrepid opnieuw geïnstalleerd is, heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Plotseling verschijnt er een rood kruis op het netwerk-icoontje ten teken dat ik geen verbinding heb. De computer schijnt een voorkeur voor draadloos te hebben, maar ik ga liever bedraad het Internet op. Die draad is er dan ook niet uit geweest. Netwerkproxy-voorkeuren staat op Directe Internetverbinding, dus daaraan kan het niet liggen. Als ik op het netwerk-icoontje klik, dan krijg ik de keus tussen DV201AM of SpeedTouch2CF4C5, maar als ik dat aanvink, dan wil hij weer draadloos en ook dat mislukt steeds. Opnieuw herinstalleren levert na enige tijd dezelfde situatie op. Er moet ergens iets fout staan. Wie heeft de juiste ingeving?

Offline Tom

  • Lid
Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/30, 22:59:14 »
En als U daar rechts op klikt , krijgt U dan de keuze niet om draadloos uit te zetten.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Van bedraad naar draadloos.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/30, 23:23:36 »
Neen. Ik krijg de keus tussen DV201AM en SpeedTouch 2CF4C5. Bedraad zou eth0 moeten zijn. Dat zie ik nergens staan. Overigens moet ik de oplossing op de computer zelf zien te vinden, want ik kan er niet het Internet mee op. Adviezen in de trant van; ga eens hier of daar naartoe, kunnen niet opgevolgd worden. Dat kan pas nadat de verbinding hersteld is.