Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gparted werkt niet goed.  (gelezen 465 keer)

Gparted werkt niet goed.
« Gepost op: 2021/04/13, 16:01:46 »
Hoi Allemaal!

Ik heb wat problemen met Gparted. Vermoedelijk vrij simpel maar ik ben toch wat onzeker. Hopelijk kan ik wat tips krijgen hier.

Ik heb net het laatste iso-bestand gebrand van alleen Gparted omdat ik had gelezen dat alleen die wat nieuwere versie in staat is om Xubuntu 18.04 en later te kunnen checken op fouten. Er zou wat mis zijn op mijn 18.04 partitie.

Maar, ik heb ook verschillende andere live-versies van de Xubuntu-serie met daarin allemaal ook dus dat Gparted. Zij het dat die dus niet de 18.04 kunnen checken.

Elke keer als ik mijn pc opstart dan heb ik wel keurig alle partities links op het scherm klaar staan, maar zijn allemaal eerst nog grijs / in-actief. Als ik die dubbel klik worden ze wel actief en kan ik er probleemloos in. Of ik start de één of andere partitie op vanaf de grub.

Alleen de Gparted van versie Xubuntu 16.04 blijkt in staat om mijn verschillende partities te kunnen openen én weer afsluiten. Alle andere, inclusief de bovenstaande solo-versie van Gparted, kunnen dat dus niet. Nu komt het probleem.

Bij al die Gparted-versies begint het scannen van die dan nog niet actieve partities, verschrikkelijk langzaam maar okay, en komen dan steeds met de error dat ze de één na de andere partitie niet kunnen afsluiten. ( of zelfs openen?) (   Error fsyncing / closing/ dev/ sda 1 enz)  Maar gaan dan wel vervolgens steeds maar door met dat scannen naar de volgende partitie met hetzelfde resultaat. Met andere woorden; het is een loop geworden die niet meer stopt..!

Alleen bij gebruik van de live-dvd versie van Xubuntu 16.04 kan ik probleemloos, dus vóórdat ik Gparted ga gebruiken, eerst alle partities activeren en dan heeft Gparted geen enkel probleem.
Behalve dat ik die niet kan gebruiken om 18.04 en later te checken..!

Nou, wat doe ik verkeerd? Hoe pak ik dat aan? Waarom kan Gparted niet die partities openen / afsluiten ? Ik ga er vanuit dat er wat “foutjes” in mijn systeem zouden kunnen zitten. Maar op zich werkt alles perfect nu. Dus ik ben wat huiverig om iets fouts te doen. Alvast dank!
Goese Duikertje

Offline Rik123

  • Lid
Re: Gparted werkt niet goed.
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/14, 11:38:59 »
misschien even een schermafdruk maken van gparted , dat kan gewoon vanuit Xubuntu.. alles werkt normaal en dat is het belangrijkste denk ik

Re: Gparted werkt niet goed.
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/14, 16:32:39 »
Hi Rik! Dank voor je reactie. Op dit moment denk ik dat ik het net heb opgelost en wellicht iets voor anderen als tip. Omdat ik de 18.04 live-dvd wel had gebruik maar de eerste keer er niet in kwam zonder nomodeset te gebruiken, had ik die dus even buiten beschouwing gelaten. Mede omdat hij dan gewoonlijk een vaste schem-resolutie pakt waar je niet veel mee kunt doen.   Nu maar wel gedaan en bij het begin aangegeven dat het in NL moest met een NL keybord en dus nomodeset. En gelukkig startte hij keurig door. Nu de domme fout die ik had gemaakt. Ik moest nu eerst alle nog grijze / un-mounted partities activeren en dat ik had eerst niet gedaan. Nu kon ik Gparted openen en die las alles direct goed. Vervolgens even een check laten doen op de 18.04 en alles was okay! ( Inmiddels wat ruimte kunnen maken om een nieuw lege partitie erbij te krijgen om daar straks de 20.04 op te kunnen zetten en ook dit is allemaal uiteindelijk gelukt.) Zij het dat de pc wel even moet wennen aan de nieuwe situatie maar dat lijkt goed te komen.

Zo, weer even met samengeknepen billen van alle "geprobeerd" en er mee weg gekomen. Hoi! Nogmaals dank Rik!