Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Onderschriften voor gehoorgestoorden  (gelezen 993 keer)

Offline Jakke5

  • Lid
OPGELOST Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Gepost op: 2012/08/06, 13:05:42 »
Mijn vraag naar een prog dat ondertiteling kan tevoorschijn toveren heeft voor enige discussie gezorgd en is afgesloten.
Daarom een nieuwe poging.
Het gaat helemaal niet over auteursrechtelijk beschermde films of andere.
Ik ben gehoorgestoord en wil graag ondertitels bij TV-programma's die vrij toegankelijk zijn op het net.
Een voorbeeld: het journaal op de spaanstalige TVE. Op het televisiescherm, tijdens de uitzending, wordt dat  voorzien van ondertitels (uiteraard in het Spaans). Die nieuwsuitzendingen zijn achteraf op het net beschikbaar maar de ondertitels ook op het computerscherm toveren is mij nog niet gelukt.  Hetzelfde geldt voor vele programma's van de NOS of de VRT of noem maar op.
Ik denk dat zulke ondertitels ophalen volkomen legaal is. Of vergis ik mij?
« Laatst bewerkt op: 2012/08/12, 13:38:06 door Jakke5 »

Re: Legale ondertiteling op het scherm toveren
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/06, 17:56:17 »
Het hangt af van de aanbieder. Zo is er bij de iPlayer van BBC vaak wel ondertiteling bij terugkijken, bij de NPO (dacht ik) ook vaak. Maar niet altijd. Ondertiteling die wordt meegezonden bij een uitzending is in een ander formaat dan de ondertiteling voor op een computer. Die zal dus moeten worden omgezet. Dan is er nog een punt: uitzenden terugkijken gaat meestal met een speciale player van de omroep (vaak Flash of Silverlightgebaseerd). Die ondersteunen alleen ondertiteling als die functionaliteit is ingebouwd in de player zelf en is er niet bij te maken door een derde partij. Anders is het wanneer de programma's beschikbaar worden gesteld als losse bestanden (.avi, .mpg, .mkv, etcetera). Dat gebeurt echter voorzover ik weet alleen in het grijze/zwarte circuit. De reden hiervoor is dat de omroep vaak niet willen dat je hun programma's kopieert. En nog iets: zelfs al zouden de omroepen hun programma's ter download aanbieden, dan is er nog het probleem dat als de ondertitels daar niet ook te downloaden zijn, niemand de moeite zal nemen om voor zo'n regelmatig uitgezonden programma als een journaal elke keer ondertitels te maken.

Kort gezegd bent u ervan afhankelijk of de omroep die mogelijkheid tot ondertiteling bij terugkijken beschikbaar heeft gesteld. Wanneer dit niet zo is, is daar weinig aan te doen behalve natuurlijk de omroep per mail/post te verzoeken die mogelijkheid alsnog in te bouwen.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Legale ondertiteling op het scherm toveren
« Reactie #2 Gepost op: 2012/08/06, 20:37:48 »
Dankjewel Gymnasiast.
Ondertussen heb ik al een mailtje gestuurd met de vraag óf en event. hóe ik mijn favoriete programma's (die vrij ter downloading aangeboden worden ovv een flash-bestand) van ondertiteling kan voorzien zodat ze voor mij beter toegankelijk worden.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/08/09, 22:34:55 »
Ik heb me de vrijheid gepermiteerd de titel van het topic te veranderen, zodat het meer weergeeft waarover het eigenlijk gaat: onderschriften voor gehoorgestoorden. Ik had verwacht een of andere oplossing te vinden bij Assisterende technologieën maar die gaan duidelijk alleen over visuele en motorische problemen.
Jammer dat er zo weinig aandacht is voor ons, zelfs in de wereld van de vrije software die -zo dacht ik tenminste- toch meer menslievend isdan de harde business-wereld van MS en ander fruit.

Re: Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/08/09, 22:41:32 »
Ik ben menslievend en hou rekening met iedereen, ongeacht wat hun beperking is :) Maar langs de andere kant zijn er regels op dit forum en daar hebben we ons ook aan te houden om niet in problemen te geraken.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Reactie #5 Gepost op: 2012/08/11, 13:15:18 »
Dankjewel Vistaus.
Betekent dat, dat onderschriften zoals die meegezonden worden met tv-beelden, helemaal niet kunnen/mogen bekeken worden op het net?
Het gaat NIET over onderschriften die een vertaling zijn van het gesproken deel van de audio, wél om onderschriften die de gesprekken weergeven ovv letters. Ik kan mij niet voorstellen dat daarop auteursrechten rusten, tenminste als de teksten vrij te beluisteren zijn, wat het geval is voor de uitzendingen die ik graag ondertiteld wil bekijken.
Misschien heeft nog niemand aan dat probleem gedacht ... Of wordt er doodeenvoudig te weinig belang aan gehecht.

Re: Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Reactie #6 Gepost op: 2012/08/11, 14:15:37 »
Ondertiteling is volgens mij idd. afhankelijk van de aanbieder van de content op internet.

Zie voor uitzendinggemist.nl bijvoorbeeld:

http://help.publiekeomroep.nl/faqs/ondertiteling-op-uitzending-gemist

en

http://help.publiekeomroep.nl/faqs/tt888-ondertiteling

Je kan denk ik het best op de website van de aanbieder zoeken naar een helpdesk oid. om te kijken of, en hoe ondertitels te activeren zijn.

Offline Jakke5

  • Lid
Re: Onderschriften voor gehoorgestoorden
« Reactie #7 Gepost op: 2012/08/12, 13:37:34 »
Dankjewel.
Het was nog nooit bij me opgekomen om te kijken op Uitzending Gemist.
En het gaat prima!!!
Nogmaals dankjewel.

Besluit: het hanght af van de aanbieder of ondertitels al dan niet meegezonden worden.