Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Compaq NC6000 en draadloos netwerk  (gelezen 5060 keer)

javave

  • Gast
Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Gepost op: 2008/11/18, 16:15:44 »
Ik heb een laptop Compaq NC6000 en probeer daar een draadloos netwerk aan de gang te krijgen. Volgens de helpfile moet ik NDISGTK openen en dan via beheer naar Windows, drivers. Maar ik Windows niet vinden. Wat doe ik fout?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 17:08:00 »
Ndiiswrapper (ndisgtk)  hoef je waarschijnlijk helemaal niet te gebruiken: de draadloze chipset is volgens de webstek van HP (afhankelijk van de serie) bij jouw flaptop of een Intel, of een Broadcom, of een Atheros. De eerste werkt sowieso al, de andere twee na een kleine ingreep:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Ndiswrapper is een noodsprong, want dan gebruik je de Windowsdriver in een Linuxjasje. Het is beter om de autochtone Linuxdriver te gebruiken, zoals beschreven in bovengenoemde handleiding.

Offline siegi

  • Lid
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 18:19:37 »
Ik verplaats deze even naar internet en draadloos.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/19, 11:08:55 »
Bedankt Pjotr!

Het is een intel maar hij werkt niet. (onder Windows doet die het wel....) Wat nu?

Overigens kan ik helemaal geen hardware drivers vinden (Systeem Beheer drivers)

Hoop dat je meer tips voor mij hebt...

Ndiiswrapper (ndisgtk)  hoef je waarschijnlijk helemaal niet te gebruiken: de draadloze chipset is volgens de webstek van HP (afhankelijk van de serie) bij jouw flaptop of een Intel, of een Broadcom, of een Atheros. De eerste werkt sowieso al, de andere twee na een kleine ingreep:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Ndiswrapper is een noodsprong, want dan gebruik je de Windowsdriver in een Linuxjasje. Het is beter om de autochtone Linuxdriver te gebruiken, zoals beschreven in bovengenoemde handleiding.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/19, 11:18:00 »
Welke Intel chipset is het precies?

En staat de hardware-matige knop voor draadloos wel op "aan"? Als die knop niet werkt in Linux, probeer dan om in het BIOS van je flaptop, de draadloze chipset op "altijd aan" te zetten.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/19, 11:22:37 »
Pro Wireless 2200BG (Galexico2)

Alweer bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/19, 11:25:00 »
Pro Wireless 2200BG (Galexico2)

Alweer bedankt

Die zit ook in mijn eigen flaptop, en die werkt uit-de-doos in Linux: meteen dus. Het ligt dus niet aan de driver. Hoe zit het met de andere vraag die ik stelde (knop)?

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/19, 11:30:12 »
Heb ik zojuist geprobeert maar er is maar een heel beperkte bios waar deze optie niet bij staat.

Het (blauwe) lichtje gaat niet branden wat ik ook doe (nogmaals onder XP probleemloos)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/19, 11:38:00 »
Daar zit de kern van het probleem, denk ik.... mogelijk een software-matige knop, die werkt op een Windowsdriver. Probeer eens om de knop in Windows aan te zetten en dan te herstarten in Linux.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/19, 11:43:13 »
Oeps... Ik heb deze laptop juist alleen op Linux draaien... Als het allemaal probleemloos zou werken zou ik mijn andere laptop en desktop OOK alleen op Linux (Ubuntu) willen laten draaien. Ik heb n.l. genoeg van alle updates en iedere keer (bij)betalen.

Zou dan nu naast Ubuntu ook XP moeten draaien. Heb maar een beperkte HD en weinig (512) geheugen.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/19, 12:50:13 »
Ik heb bij HP.nl gekeken en er lijkt een oplossing voor te zijn.

Ik stuur je die hierbij. Maar het begint met: Run Yast

Dat programma kan ik niet vinden.

In de bijlage stuur ik je het hele verhaal mogelijk kan je mij dan verder helpen. Mijn Engels is zwak.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/19, 13:23:14 »
Ik heb ook een Compaq 6720S en daar heb ik zojuist de CD ingestopt draai 'm als 'live CD' )dus niet installeren. Tijdens het installeren blijft het 'blauwe' lichtje branden dus daar zal het probleemloos zijn.

Maar toch zou ik graag die NC 6000 draadloos aan het net hebben want als daar iets fout gaat dan geeft het niet. Dus hoop ik op je hulp.

Ook met mijn 6702S heb ik een probleem... Het lichtje brandt maar ik heb geen idee hoe ik de verbinding tot stand moet brengen. Ik heb natuurlijk mijn SSID en mijn WEP sleutel maar weet niet wat ik meer moet invullen

Ook daar graag hulp bij

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/19, 14:50:07 »
Je hoeft normaal gesproken helemaal niks in te vullen, behalve desgevraagd je WPA/WEP-sleutel...

Klik met de muis op het dubbele-terminal-symbooltje rechts in de bovenste werkbalk. De beschikbare draadloze netwerken klappen dan uit. Klik vervolgens op het draadloze netwerk van je keuze, om daarmee te verbinden. Vervolgens vraagt Ubuntu om je WPA/WEP-sleutel en klaar.

Let op: je SSID moet wel worden uitgezonden. Niet onderdrukken dus. Lees dit stukje eens:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid
« Laatst bewerkt op: 2008/11/19, 14:52:27 door Pjotr »

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/19, 20:21:53 »
Draadloos lukt het absoluut niet...

Ik heb van UPC een SSID code en een netwerksleutel. Als ik op die terminal icontjes druk kom ik in een soort menu terecht. Daar staat onder anderen verbindingen bewerken (rechter muis). Met de linkermuisknop een menutje waar alles 'uit  staat' behalve VPN verbindingen.

Via een netwerk kabel gaat het probleemloos .

De link die je gaf heb ik gevolgd maar zie daar geen oplossing.

Doe dus nogmaaals een beroep op je hulp


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/19, 20:55:38 »
De normale verbindingsmanier, trouwens elke verbindingsmanier, zal bij deze Compaq niet werken, zolang als de knop voor draadloos niet aanstaat.... Helaas, ik zie geen oplossing. Probeer eens hulp te krijgen op het Engelstalige forum?
http://ubuntuforums.org/

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/24, 16:15:18 »
Hallo Pjotr,

Ik heb van HP de volgende driver gedownload:   
IntelĀ® PRO/Wireless 2200BG/2915ABG Driver for Linux* 1.2.0

Dat is een .tgz file hoe installeer ik deze onder Ubuntu? Ben nog een Ubuntu groentje..

Jan

Offline siegi

  • Lid
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/24, 18:11:52 »
Die intel hardware zou normaal out of de box moeten ondersteund zijn.
Kijk eens of de oorzaak niet ergens anders ligt, bijv de wireless switch die niet opstaat of de zwervende modus die toevallig afgeschakeld is.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/24, 18:15:58 »
De wireless switch staat (blauw). Zwervende modus??? Wat is dat?

Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/24, 20:23:14 »
Zwervende modus houdt in dat je laptop naar ieder willekeurig netwerk kan verbinden.

javave

  • Gast
Re: Compaq NC6000 en draadloos netwerk
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/24, 23:02:55 »
En? Hoe zet je die aan (of uit)?