Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?  (gelezen 1202 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Gepost op: 2009/11/05, 11:08:52 »
Heeft iemand anders dit ook opgemerkt?

In de OpenOffice versie van Karmic worden super en subscripten niet goed meer gepositioneerd in Impress of Draw. Probeer maar eens met bijvoorbeeld het symbool voor Ca: Ca2+. Zet "2+" in superscript. Terwijl je de tekst aan het wijzigen bent (cursor zichtbaar, gearceerde rand rond text) ziet alles er OK uit. Van zodra je escape duwt, komen de letters van het subscript zeer dicht bij elkaar dat het niet mooi meer is om te zien. Bij Ca2+ stoort dit nog niet te erg, maar bij een exponentieel getal, bijvoorbeeld 10-3.5 (-3.5 in exponent) wordt het zeer hinderlijk en wordt de leesbaarheid bemoeilijkt. Zware showstopper voor mij.

Voor mij een showbreker. het probleem is specifiek voor de versie van Ubuntu. Het komt niet voor met de officiële OOo versie, die ik nu geïnstalleerd heb.

Offline mp

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/05, 11:18:00 »
Tja, Office Suites zijn voor mij sowieso nogal afknappers ivm. wiskundige formules. Ik gebruik liever iets als Latex.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/05, 11:23:19 »
Heeft iemand anders dit ook opgemerkt?
de versie van Ubuntu. Het komt niet voor met de officiële OOo versie, die ik nu geïnstalleerd heb.

Ik merk het door jouw aangehaalde probleem niet, hoewel ik ook de test heb gedaan. Gebruik nochtans Ubuntu 9.10 en (dus) OOoffice 3.

Mogelijk heeft het iets met het gebruikte lettertype te maken?

En bovendien: volgens mij bestaat er geen OpenOffice "officieel voor Ubuntu". Er zijn meerdere OpenOffice versies, en versie 3 wordt standaard voorzien in Ubuntu 9.10, net zoals 2.4 was voorzien in Ubuntu. Maar OO is geen onderdeel van Ubuntu, het is "slechts" een programma dat wordt voorgesteld.
Ik vermoed dat je met "officiële OOo versie" bedoelt: de versie voor Windows? Of bedoel je StarOffice?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/05, 11:26:14 »
Het is zeer goed mogelijk dat dit eerder gebonden is aan het gebruikte lettertype dan aan OpenOffice. Kijk maar naar mijn schermafdruk, waar geen probleem op merkbaar is.

Dus: probeer het eens met een ander lettertype.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/05, 13:26:21 »
Citaat van: mp
Tja, Office Suites zijn voor mij sowieso nogal afknappers ivm. wiskundige formules. Ik gebruik liever iets als Latex.
Bedankt, maar dit neemt niet weg dat ik (1) hier een bug zie die er in de vorige versie niet was en (2) graag had gehoord of anderen ook dit probleem hebben.
Citaat van: jenske
gebonden is aan het gebruikte lettertype
Ook ik betrap mij er regelmatig op dat ik postjes en vragen te snel lees. Het betreft hier Impress of Draw (of text boxen in Writer, niet gewone text).

(Sorry, ben een beetje kregelig voor het ogenblik ...)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/05, 13:59:35 »
Omdat ik bibus op geen wijze kan doen communiceren met de officiële Ooo ben ik maar teruggekeerd naar de Ubuntu versie. Voor zover het iemand interesseert: het bugrapport voor OOo is hier
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/openoffice.org/+bug/384249

Het probleem is reeds sedert juni gekend. Het komt ook voor bij OpenSuse en is meest waarschijnlijk een probleem veroorzaakt door de ontwikkelaars van go-oo, de openoffice-versie die door verschillende linux distro's gebruikt wordt.

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/05, 19:33:36 »
Hierbij een screenschotje. ;) Heb jij het gedaan met Format>Character>Position>Superscript?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/05, 21:24:48 »
Daar heb je het inderdaad. Vervang de superscripten eens door wat text, zoals "dit is superscript", dan valt het nog meer op.

Format>Character>Position>Superscript, maar equivalent is de hotkey Ctrl+p. Klik in de tekst om de tekst te wijzigen, en je ziet dat het tijdelijk goed weergegeven wordt.

Ik vind dit een nogal ernstige showstopper. Installeren van de Sun versie is ondertussen gemakkelijk geworden, en de integratie is even goed als de Ubuntu versie. Echter, met geen mogelijkheid kan ik Bibus met de officiële versie laten samenwerken, waardoor ik nu toch terug de Ubuntu versie heb geïnstalleerd.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Openoffice.org: iemand anders met dit probleem?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/06, 13:35:16 »
Citaat van: mp
Tja, Office Suites zijn voor mij sowieso nogal afknappers ivm. wiskundige formules. Ik gebruik liever iets als Latex.
Bedankt, maar dit neemt niet weg dat ik (1) hier een bug zie die er in de vorige versie niet was en (2) graag had gehoord of anderen ook dit probleem hebben.
Citaat van: jenske
gebonden is aan het gebruikte lettertype
Ook ik betrap mij er regelmatig op dat ik postjes en vragen te snel lees. Het betreft hier Impress of Draw (of text boxen in Writer, niet gewone text).

(Sorry, ben een beetje kregelig voor het ogenblik ...)

Vanadium, je hebt gelijk. Als ik het in Impress doe, krijg ik idd hetzelfde probleem.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM