Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen  (gelezen 2965 keer)

paddenstoel13

  • Gast
Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Gepost op: 2015/03/30, 14:25:04 »
Hallo iedereen,

O.S. Desktop: Xubuntu 14.04
O.S. Ubuntu Phone: Ubuntu Touch

Probleem: als ik de Ubuntu Phone aansluit via de USB kabel op de desktop wordt de Ubuntu Phone niet herkend als externe schijf :(. Ik kan hierdoor geen files uitwisselen tussen de telefoon en de desktop.

N.B. een willekeurige Android telefoon wordt direct herkend :o.

Vragen: 1. Heeft iemand al een oplossing voor dit probleem?
                  2.  Als file uitwisseling niet kan via USB, welke andere mogelijkheden zijn er ?

Bedankt voor alle input.

Ruud

Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/03/30, 16:46:41 »
Hier werkte het niet als banshee (mediaspeler) aanstond. Waarschijnlijk wordt dan een poging gedaan het toestel via mtp te koppelen, waardoor nautilus het niet kan benaderen als externe opslag. Het werkt prima als banshee uit staat :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/03/30, 20:45:34 »
Wellicht handiger als de TS even vermeld om welke telefoon het gaat. De "Ubuntu Phone" bestaat niet. Je kunt Ubuntu Phone krijgen bij aankoop van de Bq Aquarius 4.5 of je kunt het als ROM flashen op een Android-telefoon... dus waar hebben we het hier over? :)

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/31, 11:56:41 »
Hallo iedereen,

Over de telefoon: ik heb de Aquaris E4.5 van BQ (Ubuntu Version) gekocht in één van recentelijke flash sale.

Dank voor alle input.
Ik heb nu dank zij jullie nieuwe denkrichtingen voor een oplossing.
Ik ga eerst binnen Xubuntu kijken en mocht dit niet lukken dan is Ubuntu op mijn desktop zetten, n.a.w. de allersnelste oplossing :)
Groeten,
Ruud

Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/31, 17:24:12 »
Ik kreeg de Ubuntu telefoon ook niet gekoppeld en bleek achteraf door de USB kabel te komen, gebruik een dikke USB kabel
De kabel die bijgeleverd wordt is OK, maar andere dunne kabels zorgen voor problemen.

Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/31, 20:57:40 »
@femke98 Dit heeft niks te maken van wat in dat topic stond over die micro of mini USB want een mini USB past gewoon niet in de telefoon. Dus wat daar staat is gewoon onzin

Er zijn gewoon kabels in omloop waar niet alle aansluitingen inzitten en dus alleen voor opladen geschikt zijn en niet voor datatransfer.

Toevallig heeft jou Samsung en je tablet een volledige kabel maar HTC heeft bijvoorbeeld  een dunne kabel en die kan je met de Ubuntu Phone dus niet gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/31, 20:59:41 door Johan Velthuizen »

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/04/01, 10:35:59 »
Voor Femke98: Dank voor je extra toelichting.  Mooi dat het toch werkt onder Xubuntu.

1. Na aansluiten met de bijgeleverde Usb kabel wordt de telefoon in Xubuntu überhaupt niet herkend en komt ook niet op het Bureaublad te staan. Ook niet na het acitveren van het app scherm op de telefoon.
2. Aansluiten van de telefoon ( met originele usb kabel) op een Windows machine werkt goed. Telefoon wordt direct herkend en na activeren van het app scherm kan ik de bestanden via de Verkenner benaderen.

Als bij jou het aankoppelen op Xubuntu goed draait en bij mij niet dan zullen de Xubuntu instellingen op onze computers verschillen denk ik.
Heb jij zin/tijd/ruimte om met mij de van toepassing zijnde  instellingen langs te lopen?
Ik hoor/lees het graag.



 

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/04/01, 17:50:24 »
Hierbij het vervolg van mijn stappen naar een oplossing:
1. Op de desktop de "live cd" met xubuntu 14.04 gestart en geprobeerd de Ubuntu Phone te connecten. De telefoon werd niet herkend noch was deze te benaderen.
2. Op een HP Netbook met Xubuntu 14.04 wordt de Ubuntu Phone direct herkend en is benaderbaar. Ook op deze notebook de "live cd" gestart en de Ubuntu Phone werd zichtbaar.
3. Op een E-book Laptop met Xubuntu 12.04 werd de telefoon direct herkend. Ook via de "live cd" was de telefoon direct zicht baar.
4. Op alle Xubuntu machines staan de instellingen voor externe media exact gelijk.

De desktop kent veel randapparatuur ( Canon kleurenprinter/ Epson foto scanner/Verbatim backup disk/Dymo labelmanager PnP/ logitech webcam).
Ik krijg het vermoeden dat de combinatie van deze randapparatuur ( alle maal usb-aansluiting) en de Ubuntu phone niet goed werkt.

Heeft iemand een idee welke van deze randapparatuur mogelijk problemen kan veroorzaken?






 

Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/04/02, 14:34:12 »
USB connectie van de nieuwere telefoons zoals de Aquaris gaat via MTP, dit protocol word pas sinds Ubuntu 13.04 out of the box ondersteund.

Mogelijk wordt dit protocol niet mee geladen bij een live cd en moet dat later nog geïnstalleerd worden

Om dit te doen kijk hier https://launchpad.net/~fossfreedom/+archive/ubuntu/libmtp

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/04/13, 15:56:00 »
Hallo iedereen,

Dank voor de reacties.
Aangezien ik via mijn notebook de Aquaris telefoon kan benaderen, ben ik geholpen op dit moment.
Bij een (aanstaande) herinstallatie zal ik als eerste de telefoon op mijn desktop inpluggen op de USB.

Offline cybex

  • Lid
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/04, 23:09:21 »
Hallo,

Geen idee of je al een oplossing hebt gevonden voor dit probleem.
Zo niet dan kan deze link je misschien verder helpen, bij mij was het de oplossing.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2270325


Dell PowerEdge 2950 iii Ubuntu 12.04 lts server
Toshiba Satellite Pro U500 Ubuntu 14.04 lts

paddenstoel13

  • Gast
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/07, 13:31:25 »
Beste Cybex,

Ook na een herinstallatie van Xubuntu 14.04 op de desktop en als eerste de Ubuntu inprikken op een USB poort werd de telefoon niet herkend.
Ik heb jouw thread gelezen en uitgevoerd zoals beschreven. En Yes :) :) :), het werkt.
Ook op mijn desktop kan ik nu de Ubuntu phone benaderen.

Zonder dit forum was ik er niet uitgekomen.

Iedereen hartelijk dank,

Paddenstoel13

Offline cybex

  • Lid
Re: Ubuntu Phone via USB kabel aan Desktop koppelen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/07, 17:13:49 »
Paddenstoel13 ben blij dat je verder bent gekomen en het nu werkt.
Dell PowerEdge 2950 iii Ubuntu 12.04 lts server
Toshiba Satellite Pro U500 Ubuntu 14.04 lts