Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opstarten Ubuntu 10.10 met ( fout ?- ) melding '...open /dev/null/failed...´  (gelezen 2660 keer)

Heb Ubuntu 10.10 geinstalleerd op 2e HD (sdb) ; windows vista heb ik op 1e HD (sda).
Grub-menu start keurig 10.10 op , of -als ik daarvoor in dat grub-menu kies- wordt
windows vista probleemloos opgestart .
In het BIOS is (boot volgorde) de 1e HD als start HD ingesteld en de 2e HD (ubuntu/sdb)
dus niet .
Hoewel alles dus prima werkt wordt bij het opstarten van de PC - en wel voordat het
grub-menu op het scherm verschijnt - de melding :
       udevd-work [1344] : open /dev/null/ failed no such file or directory
getoond .
Wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Een foutmelding ?
Bij het opstarten van de PC wordt deze ( fout ?-) melding niet altijd getoond !!

NB: ipv 1344 worden ook wel andere getallen weergegeven
NB: als ik in het BIOS de 2e HD (ubuntu) als 1e boot HD kies , dan gebeurt er helemaal niets !

groet ,

Wout Leverman .


Vreemd, nou niet zo vreemd denk ik, dit zou een bug zijn van 10.04 volgens http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/failed-to-open-dev-null-834278/ post#2 ---> https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/575333
Kan je met Nautilus naar de map /etc/udev/rules.d navigeren, daar staan bestandjes met rules aan het eind. Kan je deze een voor een openen en de tekstinhoud hier plakken, tussen code tags? Deze verkrijg je door op de knop met # te klikken, die boven het bericht staat wat je typt.
Dan krijg je zoiets: VOORBEELD
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Beste Gijsbert ,

Dank voor je reactie .

Heb in /etc/udev/rules.d   2 rules bestanden gevonden :

-  eerste bestand   70-persistent -cd.rules :

# This file maintains persistent names for CD/DVD reader and writer devices.
# See udev(7) for syntax.
#
# Entries are automatically added by the 75-cd-aliases-generator.rules
# file; however you are also free to add your own entries provided you
# add the ENV{GENERATED}=1 flag to your own rules as well.
# DVD-RW_GSA-H60L (pci-0000:00:1f.2-scsi-1:0:0:0)
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-1:0:0:0", SYMLINK+="cdrom", ENV{GENERATED}="1"
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-1:0:0:0", SYMLINK+="cdrw", ENV{GENERATED}="1"
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-1:0:0:0", SYMLINK+="dvd", ENV{GENERATED}="1"
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-1:0:0:0", SYMLINK+="dvdrw", ENV{GENERATED}="1"

# DVD_D_DH16D2S (pci-0000:00:1f.2-scsi-3:0:0:0)
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-3:0:0:0", SYMLINK+="cdrom1", ENV{GENERATED}="1"
SUBSYSTEM=="block", ENV{ID_CDROM}=="?*", ENV{ID_PATH}=="pci-0000:00:1f.2-scsi-3:0:0:0", SYMLINK+="dvd1", ENV{GENERATED}="1"

- tweede bestand   70-persistent net.rules :

# This file maintains persistent names for network interfaces.
# See udev(7) for syntax.
#
# Entries are automatically added by the 75-persistent-net-generator.rules
# file; however you are also free to add your own entries.

# PCI device 0x10ec:0x8168 (r8169)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:1e:8c:6e:09:db", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

# USB device 0x15a9:0x0004 (usb)
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:16:44:72:fe:23", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="wlan*", NAME="wlan0"


Hoop dat je hier iets mee kunt .
Ben benieuwd naar je reactie .

groet,

Wout .

Ik heb de regels met die van mij bekeken maar ik zie niets afwijkend erbij staan. Kan je een terminal openen(onder Hulpmiddelen) en type daar
sudo grep null /lib/udev/rules.d/*  en geef een ENTER Hierna moet je het wachtwoord intypen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes, o.i.d.
gewoon blind typen en geef een ENTER. Dan krijg je zoiets te zien:
/lib/udev/rules.d/50-udev-default.rules:KERNEL=="null|zero|full|random|urandom", MODE="0666" Als je dit te zien krijgt dan type je:
sudo ls -l /dev/null en geef een ENTER Als je dit vlug achter de vorige opdracht doet hoef je geen wachtwoord meer in te typen, zo wel dan net als boven staat. Je blijft na inloggen als root nl. voor een bepaalde tijd root. Je krijgt nu dit te zien crw-rw-rw- 1 root root 1, 3 2011-02-19 15:07 /dev/null  Waarschijnlijk staat er bij jou iets niet helemaal goed, zoals het zou moeten, uit bovenstaande commando's blijkt dan waar het fout zit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Gijsbert ,

Heb de 2 sudo´s commando´s uitgevoerd .
Krijg echter dezelfde resultaten als door jou in je bericht vermeld .

NB: even ter correctie van mijn eerste bericht :
       de genoemde foutmelding verschijnt nadat ik in het grub-menu
       gekozen heb voor keuze 1 ( opstarten Ubuntu ) .

groet ,

Wout .


Als je dezelfde uitkomst hebt, lijkt het er op dat Grub een bestand niet goed leest.
Probeer Grub eens opnieuw te installeren op je 2e harddisk, zet de harddisk wel als 1e in de BIOS opstart. Vervolgens de computer opstarten van de live CD.
Vervolgens hou je dit aan: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD Kijk bij het eerste commando sudo fdisk-l goed op welke schijf/partitie je Ubuntu installatie staat. Succes en ik ben benieuwd of hier het probleem zit.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.


Gijsbert ,

Heb Grub opnieuw geinstalleerd (met LiveCD) .
Vooraf in het Bios 2e HD (ubuntu) als opstartdisk ingesteld.

In de instructies staat :
  " Als gebruik wordt gemaakt van een aparte partitie voor /boot , moet deze ook worden gekoppeld (sdax = bootpartitie ) ".
Echter , hoe kan ik zien dat er inderdaad sprake is van een aparte partitie voor /boot ?
Heb dat commando sudo mount /dev/sdax /mnt /boot , dan ook NIET uitgevoerd !

Stuur je twee schermafdrukken toe ( via email ) .

Op de 1e schermafdruk - gemaakt na deze herinstallatie Grub , maar volgens mij identiek aan het scherm tijdens installatie ( sudo fdisk -1) ,
zie je dat de 2e HD(ubuntu) wordt aangegeven als sdc !!!  ( linuxpartitie is sdc1).
Ook valt mij op dat achter sda1 (windows) onder opstart een * staat ; was dit dan die aparte partitie voor /boot ?

Het 2e scherm(afdruk) heb ik gemaakt na de PC een aantal keren weer opgestart te hebben : daar wordt mijn ubuntu HD gwoon weer als sdb
aangegeven ( ook in Beheer /Schijgereedschap ).

Vreemd is ook ( ik melde dat al eerder ) : de bewuste fout zie ik niet altijd .
Na een koude start zie ik soms die melding .
Start ik de PC bijv. 10 minuten later weer op (eveneens koude start) dan zie ik geen melding ! etc.
Ook bij een herhaaldelijke warme start : soms wel , soms geen melding ( 'kan er met mijn pet niet bij') .

Overigens , ik heb er begrip voor dat je niet met mijn probleem bezig kunt blijven ; je hebt er al genoeg tijd ingestoken .
En...mijn PC werkt verder goed , zowel windows vista als ubuntu 10.10.

Hoop dat je beide schermafdrukken goed (leesbaar ) ontvangt .

groet ,

Wout .


Nog even ter aanvulling ,

dat bij de herinstallatie van grub eerst sprake was van sdc als 2e HD en na de installatie gewoon weer sdb

kan dat mogelijk worden veroorzaakt  door het feit dat de hostadapter de 1e HD op poort 0 heeft
en de 2e HD op poort 2 ?
op poort 1 zit nl de DVD(RW)-drive

groet ,

Wout .

Hallo, ik zie die /dev/null melding ook altijd voorbijkomen tijdens het opstarten, soms twee keer. Nieuwe installatie op nieuwe harde schijf van Ubu 10.10 64-bit. Een keer hing de boel en moest ik herstarten, de andere keren gaat starten gewoon goed. Ik hou het op een schoonheidsfoutje...

@Wout Leverman Een bootpartitie heb je alleen als je bij installatie deze ook daadwerkelijk hebt aangemaakt. Sommige PC's, laptop's hebben een bootpartitie nodig. Dus dat stukje kan je overslaan, als je geen bootpartitie hebt aangemaakt.
Als je SATA poorten bedoeld, zou dat kunnen. Bij IDE niet. Ubuntu geeft elke schijf/partitie een UUID dit is een klein bestandje met een uniek nummer. Type maar eens in een terminal blkid dan krijg je van elke partitie een UUID te zien. In tegenstelling tot Windows, maakt het voor Ubuntu niet uit of je de IDE schijven door elkaar husselt, Ubuntu vind ze aan de hand van de UUID wel terug. Het enigste van belang is waar je Grub staat i.v.m. de opstartvolgorde in de BIOS.
Nog even een kleine opmerking, je schrijft:
Op de 1e schermafdruk - gemaakt na deze herinstallatie Grub , maar volgens mij identiek aan het scherm tijdens installatie ( sudo fdisk -1)
-1 moet zijn een -l (kleine L) Misschien een typefoutje?
En het forum is er om met problemen geholpen te worden, ik kan er net zolang mee bezig blijven tot ik er ook geen oplossing meer voor weet.
Intussen tijd is er misschien iemand anders op het forum die een goede oplossing heeft. Dus gewoon blijven vragen. :)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 19:16:34 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Ik heb deze melding ook een tijdje gehad op 10.10, en op een gegeven moment was deze weg. Ik vermoed dat het redelijk onschuldig is, net zoals die Glib Warning melding die ik heel af en toe krijg en nog enigszins onbegrepen is.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Beste Gijsbert , Paul Matthijsse en asphyxia ,

Heb zelf geen aparte bootpartitie aangemaakt .
Het gaat inderdaad om SATA-poorten .
Krijg met opdracht sudo blkid inderdaad de UUID´s voor sda1 sda4 sdb1 en sdb5 .
Het was een typefoutje : -1 ipv -l .

Mede gezien de reacties van Paul Matthijsse en asphyxia lijkt het me
verstandig dit probleem voorlopig maar even in de ijskast te zetten .

En Gijsbert : heel hartelijk dank !

groet ,
Wout .




Oke, succes verder. Hopelijk verdwijnt de fout vanzelf of is het inderdaad een schoonheidsfoutje, zo niet schrijf je maar weer. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.