Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beginnen met programmeren.  (gelezen 2588 keer)

Offline Yasje

  • Lid
Beginnen met programmeren.
« Gepost op: 2013/11/12, 15:47:42 »
Hallo allemaal,

wil graag leren programmeren en dan dit keer via ubuntu  O0

Ik wil graag leren progrmaman qua: java en php, websites bouwen.

mijn vraag was: welke programma voor ubuntu raden jullie mij aan?

Alvast bedankt!
Go for it!

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/12, 20:09:24 »
Pak een willekeurige teksteditor (standaard gedit in Ubuntu) en je kunt starten. Wil je iets meer, dan zou je geany kunnen gebruiken, dat is bijna een lichtgewicht ide.

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/12, 20:18:03 »
Ik zou eerder Sublime Text 2 aanraden. Net zo licht als Geany maar veel fijner om mee te werken.

(en voordat iemand begint dat het niet licht is: Sublime Text 2 draait hier op een hele, hele oude laptop uit 2000 en het start letterlijk in een flits op, zelfs sneller dan menigeen ander programma!)

Offline Yasje

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/12, 22:21:59 »
dankje voor julle reacties!

sublime text 2 bestaat niet en deany wel...
Go for it!

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/12, 22:38:00 »
Sublime Text 2 bestaat wel en het is best populair op zowel Windows, Mac maar vooral Linux. Je denkt toch niet dat ik zomaar wat zeg? ???
http://www.webupd8.org/2012/06/sublime-text-20-stable-released-ppa.html

Offline Yasje

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/12, 22:59:29 »
dankje!

poehh 20 sec en het is geinstalleerd 10x sneller dan windows :D
Go for it!

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/13, 06:20:06 »
Ik zou eerder Sublime Text 2 aanraden. Net zo licht als Geany maar veel fijner om mee te werken.

(en voordat iemand begint dat het niet licht is: Sublime Text 2 draait hier op een hele, hele oude laptop uit 2000 en het start letterlijk in een flits op, zelfs sneller dan menigeen ander programma!)
da's een kwestie van smaak, maar op zich een goede optie. Voordeel van Geany is dat het in de repo's staat, dus je hebt geen externe ppa nodig en je hoeft er niet voor te betalen.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/13, 06:21:41 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/13, 10:58:16 »
Sublime Text 2 is ook gratis (je krijgt dan alleen heel af en toe melding dat je het programma zou kunnen kopen als je dat wilt maar alleen als je dat wilt) dus daar heeft Geany helemaal geen voordeel... verder is Webupd8 een zeer betrouwbare bron, maar goed.

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/13, 12:19:46 »
Ik zou dus zeggen (als advies aan Yasje): installeer ze allebei en kijk welke je prettiger vindt werken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/13, 16:24:54 »
Sublime Text 2 is ook gratis (je krijgt dan alleen heel af en toe melding dat je het programma zou kunnen kopen als je dat wilt maar alleen als je dat wilt) dus daar heeft Geany helemaal geen voordeel... verder is Webupd8 een zeer betrouwbare bron, maar goed.
Dit zegt de website van Sublime Text:
Citaat
Sublime Text may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use.
(https://www.sublimetext.com/buy)

M.a.w. als je het gebruikt moet je betalen (niet meer dan redelijk denk ik :) )

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/13, 20:05:21 »
Ik en vele anderen gebruiken het al maandenlang zonder licentie en de devs van Sublime Text zijn zelfs op OMG! Ubuntu dat ze ook niet van plan zijn mensen ooit dwingen een licentie af te nemen en dat men gewoon kan voortdoen met de niet-gelicenceerde versie. En dat is dus, na maandenlang gebruik, ook door mij en anderen bewezen :)

Het staat zelfs op de website: "There is currently no enforced time limit for the evaluation." Oftewel: je kunt het dus voor altijd gebruiken zonder licentie, zoals al bewezen.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/13, 21:35:16 »
Het staat zelfs op de website: "There is currently no enforced time limit for the evaluation." Oftewel: je kunt het dus voor altijd gebruiken zonder licentie, zoals al bewezen.
Er staat ook:
Citaat van: Buy
Sublime Text may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use.
Leuk dat het niet wordt afgedwongen en niets is makkelijker om het dan ook lekker gratis te gebruiken ook al mag dat overduidelijk niet.
Het lijkt mij NIET nodig zoiets te 'bewijzen',  je moet er gewoon USD $70 voor betalen (als je een vent bent).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/13, 21:52:58 »
Er staat ook:
Citaat van: Buy
Sublime Text may be downloaded and evaluated for free, however a license must be purchased for continued use.
Leuk dat het niet wordt afgedwongen en niets is makkelijker om het dan ook lekker gratis te gebruiken ook al mag dat overduidelijk niet.
Het lijkt mij NIET nodig zoiets te 'bewijzen',  je moet er gewoon USD $70 voor betalen (als je een vent bent).
Tja, zo had ik het ook gelezen en ook al eerder gequote. Als je het wilt blijven gebruiken dan betalen, alleen hopen ze wel op de eerlijkheid van de gebruiker en dwingen ze het niet af. Dus ben je een nette gebruiker (en dat zijn we toch allemaal?) dan betaal je netjes zoals het hoord.

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/13, 23:05:16 »
@testcees: Dan mag je dat tegen de devs zelf zeggen. Nogmaals: op OMG! Ubuntu hebben de DEVS ZELF gezegd dat ze er geen probleem mee hebben dat mensen het onbeperkt 'gratis' gebruiken. Daarom is het ook zo'n populair programma.

Maarja, als jij zo nodig tegen de mening van de mensen die het maken wilt ingaan...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/13, 23:16:18 »
Though Sublime Text isn’t free or open source, the $70 price tag isn’t unreasonable
Als ik deze tekst van OMGUbuntu in google translate plak lees ik:
Citaat
Hoewel Sublime Text is niet gratis of open source, de $ 70 prijskaartje is niet onredelijk
Prima toepassing voor een prima prijs blijkbaar. Begrijp niet waarom in dit topic anders wordt beweerd.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/13, 23:21:11 »
Omdat de devs dat in het commentaar hebben gezegd, als antwoord op een vraag van iemand.

Maarja, ik houd wel op met dit topic. In elk topic waarin ik ook één woordje zeg over iets wat niet open source is krijg ik meteen allemaal FOSS-****** over me heen de laatste tijd. Bah, het forum is echt niet meer wat het geweest is. Ik zit er hard over te denken om maar eens op hiatus te gaan... op het forum dan, niet als lid van het Webteam.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/13, 23:22:53 door Vistaus »

Offline MKe

  • Lid
Re: Beginnen met programmeren.
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/14, 06:41:26 »
Er is niets FOSS hier in dit draadje hoor. Er staat op de website gewoon duidelijk dat je moet betalen. Daar is ook niets mis mee.  Ze hebben hierin werk gedaan en willen daarvoor iets terug zien. Heel redelijk naar mijn mening.  Ik zie nergens dat de dev's vinden dat dat eigelijk niet hoeft, behalve dan dat jij dat blijkbaar ergens gelezen hebt. Maar jij geeft ook geen links waar ze dat duidelijk zeggen., zodat we alleen jouw woord hebben.  Als de devs vinden dat iedereen het gratis mag gebruiken zou ik het in ieder geval op de website verwachten.

Als iemand die nog zoekende is naar een programma is het idd een goed idee om deze uit te proberen, te meer daar je dat gratis mag doen. Ga je ermee door, kun je altijd nog betalen.

Maar goed, de discussie is niet zo belangrijk. De starter van dit draadje moet zelf zien wat hij ermee doet.