Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop  (gelezen 2967 keer)

Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Gepost op: 2017/07/11, 20:08:40 »
Hallo,


ik ben Els. Ik vraag mij af: kan je Linux Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op 1 laptop zetten? Zo ja, hoe moet je dat doen met de partities, zodat beide systemen goed geïnstalleerd zijn en ze allebei een eigen /home hebben?

Mag ik vriendelijk vragen om een duidelijke uitleg stap voor stap, ik ben er geen expert in.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Els

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/11, 21:20:51 »
Citaat
Hallo,


ik ben Els. Ik vraag mij af: kan je Linux Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op 1 laptop zetten? Zo ja, hoe moet je dat doen met de partities, zodat beide systemen goed geïnstalleerd zijn en ze allebei een eigen /home hebben?

Mag ik vriendelijk vragen om een duidelijke uitleg stap voor stap, ik ben er geen expert in.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Groetjes,
Els

@  Els Stevens,

ja dat kan perfect. Dit wordt een dualboot-installatie genoemd.

Zorg voor een opstartbare USB-stick ( 16 GB ), gemaakt met Multisystem, waarop je Ubuntu 16.04.2 LTS 64-bit en LinuxMint 18.1 ( Cinnamon of Mate ) 64-bit brandt en eventueel nog andere distributies...
 --->  https://www.unixmen.com/create-multiboot-usb-ubuntu-using-multisystem/
Zorg ervoor dat je de gewenste 'Linux'-distro's gedownload hebt en opgeslagen in de download-map op de computer.

Ofwel,... je hebt reeds een USB-stick/DVD met Ubuntu 16.04.2 64-bit, en een USB-stick/DVD met LinuxMint 18.1 64-bit die bootable /opstartbaar is.

Volg de instructies nauwgezet op, die Pjotr op zijn webstek heeft beschreven ... https://sites.google.com/site/computertip/Home

Als Windows weg mag ga je als volgt te werk:

- Installeer eerst Ubuntu, --> kies om de gehele schijf te gebruiken ( wis de schijf en installeer .... ), werk die dan volledig bij ( doe alle updates);
- Installeer dan LinuxMint 18.1 naast Ubuntu , ... je krijgt dan een voorstel om de harde schijf aan te passen --> aanvaard gewoon wat er voorgesteld wordt... en installeer (volg de instructies) en werk na de installatie volledig bij ( updates );

Je moet uiteraard tussen de twee te installeren distributies even de computer heropstarten.
Haal wel de USB-stick / DVD er uit als daar om gevraagd wordt ( anders start hij weer op van de USB-stick/DVD).

Succes.
Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 21:38:42 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/11, 21:37:21 »
@Els,
Dat kan vrij eenvoudig.
Maar de vraag is welk systeem je als eerste wilt dat opstart via het grub menu?
Wil je eerst LM opstarten dan moet je Ubuntu eerst installeren.
Of andersom natuurlijk als je dat anders wilt.
Start van af een USB stick en installeer de disributie, en update.
Daarna start weer van de andere USB stick en kies bij het installeren om dat naast het reeds geïnstalleerde te doen.
Als je die dan ook geupdated hebt, heb je dus alle twee de systemen op je computer staan met ook allebei hun eigen Home folder.
Succes hiermee!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

swake

  • Gast
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/11, 21:38:55 »
Aanvulling op antwoord van spievensterke . De eenvoudigste manier om te partioneren is gebruik te maken van de schijfindeler . Hier zie je hoe het moet om ubuntu naast windows te installeren maar de werkwijze om Linux Mint naast Ubuntu te installeren met gebruik van schijfindeler blijft hetzelfde .
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 21:40:34 door swake »

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/11, 21:50:01 »
Bedankt allemaal voor de uitleg. We gaan dat morgen proberen

Nog een vraagje. Mijn / , waar mijn installatie van Linux op staat, is bijna vol. Geeft dat problemen als ik er Mint ook bij zet? Of hebben ze dan allebei een / en een /home?

Als ik ze er allebei op zet, krijg ik bij het opstarten dan een keuze om Mint of Ubunut te starten? Het meest zal Ubuntu gebruikt worden.

Bedankt voor alle hulp, ik ga het morgen proberen.

Groetjes

Els
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 21:52:08 door Els Stevens »

swake

  • Gast
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/11, 21:57:01 »
Je zal waarschijnlijk bedoelen waar je installatie van Ubuntu opstaat is bijna vol . Ja dat  kan inderdaad voor problemen zorgen . Weet je hoeveel schijfruimte er nog vrij is , om te weten of er nog genoeg ruimte overblijft om toe te wijzen aan Linux Mint .
Na installatie als je dualboot installatie gelukt is ga je de GRUB (bootloader) te zien krijgen bij het opnieuw opstarten en je de keuze kan maken met welke linux je wil opstarten
« Laatst bewerkt op: 2017/07/11, 21:59:29 door swake »

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/12, 19:07:47 »
Ubuntu 16.04 zal het meest gebruikt worden, Mint minder.

Er is maar een 2GB vrije ruimte op mijn /, waar mijn installatie van Ubuntu 16.04 staat. Hoe groot zou ik de / moeten maken om Ubuntu en Mint goed te kunnen laten werken?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/12, 19:37:56 »
2 GB is te weinig. Waarom zoek je de complicatie om twee linuxdistributies op één laptop te willen zetten?

swake

  • Gast
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2017/07/12, 20:37:00 »
Ik veronderstel dat het om deze laptop gaat .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102097.0

Offline aartje

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2017/07/12, 20:41:48 »
2 GB is te weinig. Waarom zoek je de complicatie om twee linuxdistributies op één laptop te willen zetten?
Ja, precies. In wezen zijn het dezelfde versies, Ubuntu 16.04 en Mint 18. De desktop is oa wat anders maar je kan
dezelfde software op beide draaien. Mint is misschien iets makkelijker te installeren...?
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 20:46:01 door aartje »

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2017/07/12, 20:48:59 »
Ik veronderstel dat het om deze laptop gaat .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102097.0

Dat klopt, het gaat over die laptop.

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2017/07/12, 20:51:25 »
Het zit zo: mijn vriend heeft Mint 18.1 op zijn laptop, ik Ubuntu 16.04 op de mijne. We hebben vorige week een Garmin gps gekocht. Hij moet daar een bestand op zetten en dat lukt helemaal niet via zijn Mint. Hij heeft ook lang geprobeerd om met Virtualbox een Windows er op te zetten en zo die installatie te doen van het nodige voor de gps maar dat ging ook niet.
Daarom heeft hij besloten om op zijn laptop Windows te zetten en op de mijne Ubuntu en Mint.

Ondertussen heb ik daarnet Ubuntu 16.04.2 op mijn laptop gezet. Ik heb met Gparted voor de installatie mijn schijven nog veranderd, zodat ik nu 50GB aan / heb en een dikke 150 voor /home.

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2017/07/12, 21:17:11 »
Wat voor bestand moet er op die Garmin gezet worden, en welke Garmin heb je?
Kaarten kun je van OpenStreetMap gebruiken, kan je er met copy / paste op zetten
Nieuwe firmware is via de Garmin / GPS forums te downloaden en kan je ook zo op je Garmin zetten.

Windows in VirtualBox werkt goed met Garmin, maar heb je in principe niet nodig

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2017/07/12, 21:30:57 »
Tijdens het installeren moet je het gewoon aan het installatie proces over moeten laten.
En niks heb je te maken met : /, of, / home
Dat regelt zich vanzelf.
Doe niet moeilijk.

Trouwens dat updaten van die Garmin zal toch wel moeilijk zijn via *ubuntu.

En nog wat.
Als je Ubuntu of Linuxmint wilt gebruiken , denk daarover na en beslis dan wat je wil.
En neem dan een besturingssysteem die jou het beste past.
En dan  niet voor de dualboot gaan.
Succes verder!
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2017/07/12, 22:25:02 »
Wat voor bestand moet er op die Garmin gezet worden, en welke Garmin heb je?
Kaarten kun je van OpenStreetMap gebruiken, kan je er met copy / paste op zetten
Nieuwe firmware is via de Garmin / GPS forums te downloaden en kan je ook zo op je Garmin zetten.

Windows in VirtualBox werkt goed met Garmin, maar heb je in principe niet nodig


Mijn vriend is buschauffeur. Hij heeft van zijn werk een GPX bestand gekregen van een fabriekstoer die hij binnenkort moet rijden. Op dat bestand staat heel de fabriekstoer en de haltes waar hij op die toer mensen moet ophalen. Dat bestand moet op de Garmin gps komen maar dat krijgt hij er niet op. Dat wil niet lukken via Linux Mint of via Windows op een virtual box. We hebben een Garmin gps gekocht, die zou zo 'n bestand moeten kunnen lezen. Maar in Virtualbox herkent hij de gps niet, hij ziet die niet.

Het is een Garmin DriveSmart 61 LMT-S Europa.

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2017/07/12, 22:35:31 »
Dat GPX bestand kan je met copy / paste vanuit Linux op je Garmin zetten..

In virtualbox moet je wss een usb filter aanmaken, anders blijft je Garmin met Linux connecten

GPX bestand moet wss in /Garmin/GPX daar staan ze bij mijn eTrex ook
« Laatst bewerkt op: 2017/07/12, 22:39:41 door rico70 »

swake

  • Gast
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2017/07/12, 22:43:13 »
Els Stevens , hier lees ik dat een PC niet meer nodig is en via draadloos netwerk ook moet lukken .

Offline peer

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2017/07/13, 08:23:43 »
de garmin software zonder problemen in windows7 in virtualbox.
Mijn garmin (inmiddels overleden) werd zonder problemen direct herkend.
Virtualbox moet wel met usb kunnen omgaan. ik heb in virualbox het extensionpack geïnstalleerd, de guestadditions geïnstalleerd en in de host mijzelf toeggevoegd aan de groep vboxusers. Dat wewrkt.

als het alleen gaat om het kopiëren van een gpx-bestand dan  kun je die gewoon kopiëren naar de sdkaart van de garmin. Ik vermoed dat de garmin bij aansluiten via usb in linux direct wordt herkend als externe opslag en dan heb je windows helemaal niet nodig.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2017/07/13, 09:00:58 »
Niet alleen VitualBox moet met USB kunnen omgaan, ook de Garmin moet dat kunnen.

Ik heb ook een Garmin apparaat dat door drie computers goed herkend wordt, en waarmee het uploaden van bestanden (tracks) geen probleem is. Maar via de USB-poorten van mijn werkcomputer (BTO) wil de Garmin niet werken. Hij wordt wel herkend in het bestandssysteem, maar het openen van (sub)mappen lukt niet, en daarmee het uploaden van tracks ook niet. Elk ander apparaat dat ik aan die USB-poorten hang doet het wel goed.
Kortom, Garmins kunnen kieskeurig zijn.

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2017/07/13, 10:24:00 »
Niet alleen VitualBox moet met USB kunnen omgaan, ook de Garmin moet dat kunnen.
Alle moderne Garmins (laatste 5 jaar) kunnen probleemloos met USB omgaan. Oudere zoals GPSmap60 enzo hebben het Garmin programma om bestanden / routes en tracks op de GPS te zettten.

Met GPSbabel is het trouwens ook mogelijk om GPX bestanden op de oudere versies te zetten, zowel via USB als serieel, tis alleen iets meer werk / gepuzzel.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2017/07/13, 10:37:57 »
Citaat
Alle moderne Garmins (laatste 5 jaar) kunnen probleemloos met USB omgaan.
De praktijk (hier) wijst uit dat dat niet zo is.

Offline rico70

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2017/07/13, 10:42:25 »
Zelfs mijn Nüvi1240 uit 2007 / 2008 werkt probleemloos met USB, staat je GPS ingesteld op usb mass storage?

Offline ajjp

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2017/07/13, 11:11:56 »
Citaat
..., staat je GPS ingesteld op usb mass storage?
Ja zeker, en ik gaf ook aan dat hij het op drie andere computers wel doet.

Offline peer

  • Lid
Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2017/07/13, 16:11:56 »
een garmin zou zonder problemen herkend moeten worden in virtualbox. Helaas is dit niet altijd zo.
Mijn 2720 uit 2006 gaf ook af en toe problemen. Werd wel gevonden door de garmin software maar de verbinding viel wel regelmatig weg met als gevolg dat de kaarten niet goed gekopieerd werden. Maar of dit nu aan de garmin ligt of aan de pc dat weet ik niet.
Het wil wel helpen als je de usb-drivers van garmin installeert.



Re: Mint 18.1 en Ubuntu 16.04 samen op een laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2017/07/16, 19:01:06 »
Nog eens een vraagje. Ik kom op een heel vervelend probleem. Werner wil Windows op zijn laptop en Mint. We hebben Windows op een dvd gezet, maar als ik Windows probeer te installeren krijg ik een foutmelding, iets van dat de partities niet NTFS zijn. Ik kan dus geen Windows installeren.

Kan iemand uitleggen, liefst in duidelijke simpele stappen want ik ken er te weinig van, hoe ik het moet klaar krijgen om Windows op zijn laptop te zetten? Nu staat Mint er op. Het is de bedoeling dat hij op zijn laptop Windows 7 zet en Mint.

Met Gparted heb ik geprobeerd of ik een stuk kan omzetten naar NTFS maar ik kan zo niks aan die schijven doen.

Hij heeft Windows nodig om de Garmin gps fatsoenlijk te laten werken, want je hebt Basecamp nodig van Garmin en dat werkt alleen onder Windows.

Alvast heel vriendelijk bedankt voor alle hulp.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/16, 19:03:09 door Els Stevens »