Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Pinnacle TV kaart  (gelezen 3064 keer)

Pinnacle TV kaart
« Gepost op: 2008/02/20, 11:15:23 »
L.S.

In mijn PC heb ik een TV-kaart van Pinnacle (PCTV 5 SE), wel al zo'n 5 jaar oud. Kan ik deze nog gebruiken onder UBUNTU? Onder ' Hardware information' zie ik hem niet staan; of tenminste niet voor mij herkenbaar. Ook zoeken naar drivers lijkt niet veel op te leveren.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Seventh

  • Gast
Pinnacle TV kaart
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/20, 12:34:26 »
Schroef je pc open en kijk eens wat de exacte naam van je TV kaart is, en welk type tunerchip er op zit. PCTV 5 is de naam van de pinnacle software waarmee je TV kijkt onder Windows.

Als het een PCTVpro is dan kan ik uit eigen ervaring zeggen dat hij goed werkt onder linux in combinatie met tvtime. Meer informatie kun je zoeken op de wiki van Video4Linux
http://www.linuxtv.org/v4lwiki/index.php/Pinnacle/PCTV_Pro

Offline lizardman

  • Lid
Pinnacle TV kaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/21, 11:49:48 »
Mijn tv-kaart, oude Pinnacle, [pctv huppeldepup] staat in de lijst: Systeem-->Voorkeuren-->Harware informatie  Als bt878. Hij doet het goed met tvtime.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Pinnacle TV kaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/21, 22:46:19 »
Dank 'Lizardman' voor je reactie. Het werkt, alleen heb ik geen geluid (maar wel onder Windows). Moet ik nog iets slims uithalen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.


Offline lizardman

  • Lid
Pinnacle TV kaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/22, 15:38:38 »
Citaat van: plotinus
Dank 'Lizardman' voor je reactie. Het werkt, alleen heb ik geen geluid (maar wel onder Windows). Moet ik nog iets slims uithalen?

gegroet,
mrt
Hmm, bij mij deed ie het de eerste keer meteen goed, zonder 'slimme' dingen te hoeven doen.
Maar ik herinner mij wel dat ik ergens iets gelezen heb over geluisproblemen met de pctv en ubuntu.... alleen .. ik weet niet meer waar...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Pinnacle TV kaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/22, 16:07:59 »
Lizardman dat was bij mij, ik moest wat in commando's in een bestandje zetten.
Even zoeken, gevonden.Plotinus:
In het mapje rc.boot een bestandje maken sound (bijvoorbeeld) met deze regels:
#!/bin/bash
modprobe  -r bt878 bttv
modprobe snd_bt87x
modprobe bt878
Opslaan en op nieuw starten, heeft bij mij geholpen. Ik heb een PCTV Rave kaart volgens mij de goedkoopste uit de PCTV serie.
Heb je wel het audio kabeltje verbonden met je tv-kaart en de geluidskaart line-in of heb je een intern kabeltje,kan ook nog.
Ik lees wel of het heeft geholpen

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/25, 22:00:04 »
Beste Gijsbert,

Via de File Browser kom ik wel in de '/Boot', maar is er geen mapje te vinden met de naam 'rc.boot'. Wellicht heb ik het verkeerd begrepen. Wat verder opvalt is dat ik geen nieuw document (of map) aan kan maken in bovenstaande directory. Goed afgeschermd natuurlijk en ik weet nog niet hoe ik dat ophef. Ik ben nog vrij groen op het vlak van Linux-Ubuntu... en toch al zeer enthousiast! Alle probleempjes geraken ook  langzamerhand helemaal opgelost!

Kun je me nog een beetje verder helpen?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/25, 22:46:12 »
Sorry als ik onduidelijk was. Je moet in de map /etc zijn. Als je met root rechten werkt mag je overal in en overal mappen maken et cetera. Om dat in grafische mode te kunnen doen in de terminal typen: gksudo nautilus
Na het commando je wachtwoord in typen, je ziet dan geen sterretjes of zo. En nautilus in root mode start op. Nu kan je het mapje rc.boot aanmaken en dan daarin je bestandje opnemen bijv sound Als je klaar bent weer uit loggen of afsluiten anders heb je kans dat je per ongeluk het systeem sloopt.
Met dank aan Woteb.


Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/25, 23:26:12 »
Beste Gijsbert,

Ik heb exact (copy/paste) gedaan wat je schrijft, maar het werkt nog steeds niet. Wat wel opvalt is dat de eerste regel van jouw code geheel blauw wordt weergegeven; de andere regels het commando rood en de rest gewoon zwart. Is dit normaal?
Ondertussen ook Nvtv TVOut geïnstalleerd aangezien ik een NVIDIA-kaart heb; je weet maar nooit. Het zou allemaal moeten werken (d.w.z. de kabeltjes zitten goed) want onder Windows heb ik gewoon geluid (en beeld!).
Verder vraag ik mij af wat ik nodig heb: Pal-I, Pal-BG, of Pal-DK; natuurlijk probeer ik alles, maar wat is het eigenlijk?

Schiet me overigens nog te binnen: moet ik bestandje met code in een bepaald bestandsformaat opslaan misschien (txt, doc,....)?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/25, 23:52:10 »
De kleurtjes in het script zijn goed.
Ik heb ook Nvtv Tv out geïnstalleerd, helaas krijg ik een foutmelding dat het programma geen kaart kan vinden. Ik weet niet wat gebruikelijk is in België in Nederland gebruiken we alleen Pal zonder toevoeging.
Het document moet een .txt bestandje zijn, als het goed is wordt dit automatisch aan gemaakt. Waar je ook goed op moet letten is de punt in de naam van het rc.boot mapje. Je kaart kan je opzoeken via een commando in de terminal: lspci   kan je gelijk kijken of je de juiste driver hebt. En niet vergeten opnieuw op te starten.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/26, 23:01:12 »
Gijsbert,

Alles staat, voor zover na te gaan, goed en de kaart is juist. Toch geen geluid.
Hoe zie ik dat het aangemaakte documentje 'Sound' een txt is? Als ik 'Opslaan als' kies, dan kan ik het opslaan als ' Western (ISO-8859-15)' , of 'Huidige taalomgeving (UTT-8)' . Ik kan daar nog een hele resem aan toevoegen, maar wil eigenlijk ergens de extensie 'txt' kunnen zien.

En dan laat ik het een tijdje rusten; ik kan me beter richten op wat wel werkt in plaats van me blind te staren op de enkele details die nog mankeren.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/27, 00:02:12 »
Gijsbert,

Na toch nog wat standvastig doorzoeken heb ik het gevonden: via Alsa Mixer de Line (in) aanzetten. Dank voor het mee helpen zoeken.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/27, 00:38:39 »
Wat in mijn vorige post stond moet niet een .txt bestand zijn maar een uitvoerbaar bestand. Je kan een leeg bestand maken en daarna er tekst inzetten en bij opslaan de extensie .txt meegeven, hoeft niet want linux ziet zelf wel wat voor een bestand het is. Ik probeer het nog een keer uit te leggen:Ga naar de map /etc/ met nautilus in de rootmode, anders mag je niks aanmaken. Ga vervolgens naar de map rc.boot, als deze er niet is moet je deze aanmaken, rechts klikken in het witte gedeelte van de map, er opent zich een menu, nieuwe map  aanmaken en de naam wijzigen in rc.boot. Als je dit gedaan hebt ga je de map rc.boot in, weer rechts klikken en de optie Document aanmaken-->Leeg bestand. Als je nu rechts klikt op het bestand en bij eigenschappen kijkt zie  plane text staan zo gauw je de gekopieerde regels er in plakt, worden de commando's gekleurd en je nu op opslaan drukt wordt het een shellscript, dat is een wit blaadje met een blauw vierkantje en nu is het een uitvoerbaar bestand.
Ik hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd, anders schrijf je nog maar een keer.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/27, 09:13:39 »
Beste Gijsbert,

Zoals ik al schreef, het werkt inmiddels en ik heb inderdaad een shellscript gemaakt; de ondertussen opgedane kennis gaat me vast nog van pas komen!

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Pinnacle TV kaart
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/27, 11:51:09 »
Goed dat het functioneert.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.