Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer instellen  (gelezen 3549 keer)

Offline gercokees

  • Lid
Printer instellen
« Gepost op: 2006/09/13, 20:57:07 »
Hoi
Mijn printer hangt aan mijn router via een USB poort...
Hoe stel ik nu mijn printer in?
In Cupps wordt mij om een url gevraagd, en ik kom niet verder dan:
ipp://192.168.2.1/printers/
of een variant daarop, maar dan worden mijn testpaginas niet afgedrukt...
Groet,
Gerco-Kees
<><

TheAnimaL

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/13, 23:05:41 »
Tja, ligt er aan wat voor netwerk printing je router ondersteund... raadpleeg de manual...

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Printer instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/13, 23:47:30 »
Meestal kan je printers installeren via Systeem -> Beheer -> Printers -> Nieuwe printer

Wat voor printer merk en model heb je precies?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline gercokees

  • Lid
Printer instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/14, 08:20:51 »
Ehhh, nou, via Windows kan ik gewoon naar een ip-adres printen. Ik geef dan het ip-adres in van het router, ik geef mijn printopdracht en voila... Daar gaat ie..

Nu probeer ik hetzelfde in Linux (inderdaad via Systeem -> Beheer -> Printers -> Nieuwe printer) en dan wordt mij om een URL gevraagd... Mijn vraag is dus nu: wat vul ik hier in...?

Voor de volledigheid: Ik heb dus 3 computers, die allemaal (al of niet draadloos) aan het router zijn verbonden. Achterin het router zitten 2 usb-aansluitingen. In een van die usb-aansluitingen zit het stekkertje van de printer (HP Deskjet 450C of zoiets). Vanuit Windows lukt het om te printen, maar vanuit linux dus nog niet...
Groet,
Gerco-Kees
<><

TheAnimaL

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/14, 08:53:22 »
NT gebruikt de oude unix manier van printen over het netwerk, LPD... Dit zal ook via linux moeten werken. Standaard doet Linux het op een nieuwere manier, nl. IPP/HTTP. Je zult dus je printer op de LPD manier moeten instellen in Ubuntu :

Systeem -> Beheer -> Printers -> Nieuwe Printer

Kies voor Netwerk printer Unix Printer ( LPD )
Bij Host vul het IP nummer van je router in en bij Queue vul je "raw" in ( zonder de aanhalingstekens )...

Selecteer vervolgens je printer type en hopelijk kun je printen :-)

Offline gercokees

  • Lid
Printer instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/14, 21:01:51 »
@TheAnimaL
Precies gedaan wat je voorstelde te doen, maar helaas nog zonder resultaat...
(printer wacht en stopt volgens de dialoogbox)
Groet,
Gerco-Kees
<><

TheAnimaL

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/14, 22:48:38 »
hmm, wat voor router is het ?

Offline gercokees

  • Lid
Printer instellen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/15, 07:39:15 »
Deze:
http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&localeCode=EN_NLD&cid=1&scid=&pid=1384

En hier is de handleiding, waar met geen woord gerept wordt over Linux of wat dan ook....
http://www.smc.com/files/AD%5CMN_SMC7908VoWBRA_EN.pdf
Groet,
Gerco-Kees
<><

Offline gercokees

  • Lid
Printer instellen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/18, 15:14:00 »
Hoeraaa!!!
Het is (min of meer) gelukt... Na dagen van googlen, proberen en nog eens googlen en nog eens proberen is het gelukt om iniedergeval iets van papier op uit de printer te krijgen... De testpage ziet er nog een beetje raar uit, maar dat zal wel op te lossen zijn.... Voor iedereen die ook een solconabonement heeft, of anderszins een SMC 7908 VoWBRA Barricade routertje thuis heeft staan, en wekenlang heeft zitten prutten met zijn printserver is hier wat ik gedaan heb:
*LPD printer kiezen
*In het server of computerveld: "192.168.2.1" ingevuld (getallenreeks kan bij jouw anders zijn...)
*In het qeue of wachtrijveld: "LPT1" ingevuld
*Printerfabrikant gekozen
*Printertype gekozen (deskjet 850C)
*En een testpagina afgedrukt

(Testpagina is nog een beetje raar, ik kom terug zodra ik dat beter voorelkaar heb....)
Groet,
Gerco-Kees
<><

arjen_vg

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/24, 16:51:45 »
Fantastisch bedankt! Werkt voor mij ook prima!

Klaas

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/04, 16:34:24 »
Eindelijk heb ik mijn printer, canon pixma 4000, die als printer server aan de experiabox hangt middels de bovengenoemde instellingen aan de praat gekeregen. God dat heeft mij wat uren gekost om dat ding aan de praat te krijgen. Dank daar voor

JoeK

  • Gast
Printer instellen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/29, 20:22:03 »
Citaat van: gercokees
Hoeraaa!!!
Het is (min of meer) gelukt... Na dagen van googlen, proberen en nog eens googlen en nog eens proberen is het gelukt om iniedergeval iets van papier op uit de printer te krijgen... De testpage ziet er nog een beetje raar uit, maar dat zal wel op te lossen zijn.... Voor iedereen die ook een solconabonement heeft, of anderszins een SMC 7908 VoWBRA Barricade routertje thuis heeft staan, en wekenlang heeft zitten prutten met zijn printserver is hier wat ik gedaan heb:
*LPD printer kiezen
*In het server of computerveld: "192.168.2.1" ingevuld (getallenreeks kan bij jouw anders zijn...)
*In het qeue of wachtrijveld: "LPT1" ingevuld
*Printerfabrikant gekozen
*Printertype gekozen (deskjet 850C)
*En een testpagina afgedrukt

(Testpagina is nog een beetje raar, ik kom terug zodra ik dat beter voorelkaar heb....)
Gigantisch bedankt voor al je speurtochten. Ik zat al een eind in de richting zo blijkt achteraf, maar die 'LPT1' daar was ik NOOIT opgekomen.
Deze wordt bewaard tot in de eeuwigheid :-)

Toppertje!