Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?  (gelezen 4383 keer)

C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Gepost op: 2011/01/21, 22:50:01 »
hallo,
Ik wil graag programmeren in c++ is dit mogelijk in Ubuntu?
Zo ja, hoe installeer ik dan de compoiler en hoe gebruik ik deze.

PS. C++ is toch ook de taal die word gebruikt voor de grafische interface van elke os? dan werkt c++ toch op elk besturing systeem?

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/21, 23:03:20 »
Niet alle grafische interfaces voor de OS'en zijn geschreven in C++. Er zijn er genoeg die in een andere (zo niet eigen ontwikkelde) taal zijn geschreven. Ubuntu is voornamelijk geschreven in C en Python als ik me niet vergis. Kubuntu is geschreven in voornamelijk C++ i.c.m. Qt. Widgets voor Kubuntu kun je in heel veel verschillende talen schrijven.

Maar het is zeker wel mogelijk om C++ te programmeren, daar niet van. gcc is in ieder geval de compiler op Ubuntu.

Offline hannesvdc

  • Lid
Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/22, 08:31:09 »
Ga naar je ubuntu software center en zoek daar naar gcc 4.4.5. Dat is je compiler(g++)
en je libs zitten daar. Als je grafisch wil gaan programmeren download je ofwel qt 4.7 ofwel
wxwidgets. GTK+ kan ook, maar dat is in C geschreven.

hannesvdc

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/22, 09:34:18 »
En als ik die heb geinstalleert. hoe moet ik dan verder? moet ik het dan in gedit programmeren en opslaan als ...?
en hoe compoil ik dan mijn code?

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/22, 11:15:24 »
Misschien is een IDE zoals Eclipse handiger?

Anyways, om je code te compileren, doe je via de terminal:

g++ -o uitvoernaam programmacode.cpp

Kijk ook even naar man gcc voor meer info.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/22, 12:19:20 »
Oke bedankt, ik heb nu ook ff een ide geinstallert : monodevelop

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/22, 12:49:24 »
Oke bedankt, ik heb nu ook ff een ide geinstallert : monodevelop
MonoDevelop is vooral bedoeld voor Mono, hoewel C++ support er ook schijnt in te zitten tegenwoordig.
Als je programma's wil maken met een grafische gebruikersinterface, op een makkelijke manier, die werken op de meeste besturingssystemen en er goed uitzien, dan is Qt de voornaamste keuze. Je kan dan best Qt Creator installeren, dit is een IDE om in C++/Qt te ontwikkelen en bevat onder meer een designer component om via drag&drop user interfaces samen te stellen. http://qt.nokia.com/products/developer-tools/
Qt Creator is ook beschikbaar in de Ubuntu repositories.
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/22, 20:15:23 »
Ga naar je ubuntu software center en zoek daar naar gcc 4.4.5. Dat is je compiler(g++)
en je libs zitten daar. Als je grafisch wil gaan programmeren download je ofwel qt 4.7 ofwel
wxwidgets. GTK+ kan ook, maar dat is in C geschreven.

hannesvdc

1 gcc 4.4.5? Hangt af van welke Ubuntu-versie je gebruikt. Sinds 10.10 heb je GCC 4.5 en die is behoorlijk beter en sneller.
2 Qt downloaden? Zit gewoon in de repo's.

Offline dropl

  • Lid
Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/22, 21:08:18 »
Wat ik ook een perfect ide voor C++ vind is netbeans.
Maar dan wel even van http://www.netbeans.org downloaden. De versie in pakketbeheer is meestal nogal oud.
Je hoeft netbeans niet in je root te installeren, ik heb hem gewoon onder mijn home map.
Wel even de jre/jdk van sun installeren.
Ge wit dit oit noit nie

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/23, 16:00:08 »
Ga naar je ubuntu software center en zoek daar naar gcc 4.4.5. Dat is je compiler(g++)
en je libs zitten daar. Als je grafisch wil gaan programmeren download je ofwel qt 4.7 ofwel
wxwidgets. GTK+ kan ook, maar dat is in C geschreven.

hannesvdc

1 gcc 4.4.5? Hangt af van welke Ubuntu-versie je gebruikt. Sinds 10.10 heb je GCC 4.5 en die is behoorlijk beter en sneller.
2 Qt downloaden? Zit gewoon in de repo's.
10.10 heeft nog 4.4.5. 11.04 heeft 4.5.1. *

* Als je me niet gelooft, compileer LibSylph met de meegeleverde versie van g++. Als het compileert, is het 4.4.x. Als het niet compileert, is het >= 4.5 of <= 4.3.x.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: C++ Programmeren in Ubuntu Mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/24, 10:32:04 »
@SeySayux: Je hebt gelijk, ik was eventjes in de war. Komt omdat ik zelf 11.04 draai ;)