Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen windows in Grub  (gelezen 5725 keer)

Offline jolo

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #25 Gepost op: 2010/12/23, 20:10:18 »
Maar jammer windows wordt niet gevonden. De boot-flag nog op sda1 gezet, maakt ook niet uit: Ubuntu 10.10 wordt opgestart.
Die Gparted afbeelding ziet er nu wel goed uit. En inderdaad heeft Windows XP een boot-flag nodig. Op je afbeelding zie ik 'm niet staan. Heb je in Ubuntu > Locatie > Computer al gekeken welke mappen er in /dev/sda1 zitten. Er zou toch op zijn minst een Windows- en Program Files map in moeten staan. En ook nog een aantal systeembestanden.  

[Edit]

AUTOEXEC.BAT Bootfont.bin CONFIG.SYS hiberfil.sys IO.SYS MSDOS.SYS pagefile.sys
boot.ini NTDETECT.COM ntldr
Documents and Settings
Program Files
RECYCLER
System Volume Information
WINDOWS

Waarvan boot.ini NTDETECT.COM ntldr de vereiste systeembestanden zijn. De blauwe namen zijn mappen/directories.

[/Edit] 

« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 08:40:56 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline HarzG

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #26 Gepost op: 2010/12/23, 23:49:50 »
Maar jammer windows wordt niet gevonden.
De boot-flag nog op sda1 gezet, maakt ook niet uit: Ubuntu 10.10 wordt opgestart.
't Is leuk als er nog ideeën zijn, anders laten we het hier bij wat mij betreft.
Allereerst een compliment, je hebt zonder een nieuwe installatie de partities verschoven en Ubuntu werkt nog steeds.
Velen hier in het forum hadden dat niet verwacht na deze verschuivingen van de partities.

Wij zijn er bijna...
Volgens mij kan je straks Windows booten, maar ik zou eerst met GParted de bootflag zetten bij Windows XP.

Stap 0:
Gewoon Ubuntu laten booten.

Stap 1:
GParted starten -> Menu Partition -> Manage Flags -> boot aanvinken en hierna GParted sluiten.

Stap 2:
Ga naar een terminal.
sudo os-prober
sudo update-grub

Als het meezit, heb je (tijdens het updaten van Grub) de melding in de terminal dat Windows gevonden werd en bij de volgende boot staat Windows in je Grub-menu.

NB:
Grub2 start tegenwoordig gewoon door naar Ubuntu zonder een menu te tonen. Druk dan op een toets als je ziet dat Grub wil booten (je ziet volgens mij een icoontje onderaan). Vervolgens krijg je een menu waarin Ubuntu en Windows getoond worden.
Wil je meer tijd, een stop voor je menu of andere aanpassingen, dan kan je de startupmanager installeren in Ubuntu. (Die is te vinden in het Software Centrum of met Synaptic.)
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline timme014

  • Lid
Re: geen windows in Grub
« Reactie #27 Gepost op: 2010/12/26, 21:47:46 »
Windows XP start weer op! We hebben al die tijd geprobeerd een onthoofde XP tot leven te wekken. Dank aan "jolo". De bestanden boot.ini NTDETECT.COM ntldr ontbraken. Die heb ik met een USBstick van een andere computer gehaald.  (Een Apple!) Toen nog in boot.ini het partitienummer veranderd in 1 en voilà daar was-t-ie weer.
Wat hebben wij hiervan geleerd? 1. Het ligt nooit aan Linux maar altijd aan Windows ;). 2. Linux-mensen willen altijd meedenken en geven geduldig uitvoerige antwoorden. 3. GParted heeft voor mij geen geheimen meer. ;)