Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.  (gelezen 1062 keer)

Thomas

  • Gast
Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.
« Gepost op: 2005/11/28, 21:11:58 »
Ik heb een partitie van m'n harddisk gemount. Maar het lukt mij niet om hierop te schrijven (hij is in fat 32 geformateerd en ik kan de bestanden erop bekijken.).
Ik heb geprobeerd als root erop te geraken, als gebruiker die ik tijdens de instalatie heb moeten aanmaken..
Veranderen met chmod werkt ook niet. Wordt onmiddelijk terug veranderd zodat ik niet erop kan schrijven.

Vroeger (heb linux ff moeten verwijderen) toen ik terminal opende kreeg ik thomas@localhost:$
maar nu krijg ik thomas@thomaspc:$. Opzich geen probleem maar ik vraag mij af waarom dit veranderd is?

En als ik su - intyp krijg ik het vragen naar een pw: geef ik het enigste passwoord in dat ik moeten kiezen heb tijdens de instalatie (die voor thomas) en deze werkt niet... Dus hoe geraak ik nu aan m'n root passwoord?

En nu nog eens over het alien commando..
Al op vorige topic eens gezegd dat het commando alien niet werkt bij mij.
ik typ altijd in
alien [pakketnaam].rpm
en dan krijg ik een fout dat alien niet bestaat.
ook als ik sudo alien [pakketnaam].rpm ingeef krijg ik fout dat het commando alien niet bestaat.


Een hele reeks problemen. hopelijk kan iemand mij helpen.
THomas

`GooZ

  • Gast
Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/28, 21:42:32 »
Probeer dit eens:
http://ubuntuguide.org/#mountunmountfat
ivm alien: kijk of het pakket 'alien' geinstalleerd is in synaptic

Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/29, 00:08:59 »
NEE GEEN UBUNTUGUIDE!

Ubuntuguide is de grootste rommel die er is.

Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.
« Reactie #3 Gepost op: 2005/11/29, 00:11:12 »
Citaat van: Thomas
Ik heb een partitie van m'n harddisk gemount. Maar het lukt mij niet om hierop te schrijven (hij is in fat 32 geformateerd en ik kan de bestanden erop bekijken.).
Ik heb geprobeerd als root erop te geraken, als gebruiker die ik tijdens de instalatie heb moeten aanmaken..
Veranderen met chmod werkt ook niet. Wordt onmiddelijk terug veranderd zodat ik niet erop kan schrijven.
Fat kent geen permissies, dus chmod werkt niet. Tijdens het mounten kun je opties meegeven, gebruik de optie -o "umask=0000"

Citaat
Vroeger (heb linux ff moeten verwijderen) toen ik terminal opende kreeg ik thomas@localhost:$
maar nu krijg ik thomas@thomaspc:$. Opzich geen probleem maar ik vraag mij af waarom dit veranderd is?
Opgelost bugje

Citaat
En als ik su - intyp krijg ik het vragen naar een pw: geef ik het enigste passwoord in dat ik moeten kiezen heb tijdens de instalatie (die voor thomas) en deze werkt niet... Dus hoe geraak ik nu aan m'n root passwoord?
sudo -i

Citaat
En nu nog eens over het alien commando..
Al op vorige topic eens gezegd dat het commando alien niet werkt bij mij.
ik typ altijd in
alien [pakketnaam].rpm
en dan krijg ik een fout dat alien niet bestaat.
ook als ik sudo alien [pakketnaam].rpm ingeef krijg ik fout dat het commando alien niet bestaat.
sudo apt-get install alien

novasquad

  • Gast
Enkele vragen ivm root, mounten van HD en alien commando.
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/13, 13:16:53 »
hei kan iem mij helpen? hoe moet ik ubuntu opstaren? er wodrt gevraagd na login+ paswoord ma ik geef deze dat tijdens installatie gegeven heb ma het lukt niet? weet iem de oplossing hiervoor?
alvast dank