Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's verwijderen?  (gelezen 792 keer)

PGD

  • Gast
Programma's verwijderen?
« Gepost op: 2009/02/08, 00:15:24 »
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje Ubuntu, alleen ik vind het nog lang niet zo soepel lopen als vista (wat ik er naast heb) het werkt naar mijn mening zelfs trager. Zijn er dan ook programma's die ik kan verwijderen? Die onnodig zijn voor standaard gebruik en die wel bij de updates of die standaard geïnstalleerd worden?

Alvast bedankt,
Pieter

Offline joop905

  • Lid
Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/08, 00:19:09 »
Welkom,
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer

GrJ.

PGD

  • Gast
Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/08, 00:30:37 »
Ja daar kan ik programma's uitzetten, maar welke zijn handig om te bewaren en welke niet. In Windows weet ik dat maar omdat ik dat ubuntu nog niet heel lang gebruik. Als ik ook kijk bij Systeem --> Beheer --> Systeemmonitor, gebruikt mijn systeem zo rond de 10% (Processor 1) en 50-60% (Processor 2) ik vind dit best veel. En er zijn 53 processen aan, de meeste slapen wel, maar toch vind ik dit ook aardig veel. Of is dit heel normaal en hebben jullie dit ook.

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/08, 01:00:20 »
verwijderen van software heeft (bijna) geen effect op de snelheid van het systeem, tenzij deze programma's standaard opstarten en resources gebruiken.

Op een computer waar Vista kan draaien, zou Ubuntu zeker vlot moeten draaien.

Je zou kunnen onderzoeken uit welke processen voortkomen. Dit kun je bekijken in Systeemmonitor (soms gebruikt dit programma 10% van je processor). Je kunt dit ook bekijken in de Terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster), door het commando top in te typen.

Wat veel voorkomend is, dat er geen goede drivers voor je grafische zijn, of dat je deze nog niet geïnstalleerd hebt. Je kunt proberen de visuele effecten (compiz) uit te zetten (Systeem -> Voorkeuren -> Uiterlijk -> Tabblad - Visuele effecten en deze op geen zetten)

Voor sommige videokaarten werken de proprietary drivers (drivers van de maker van de hardware) beter dan die standaard aan staan. Je kunt kijken of deze drivers beschikbaar zijn via: Systeem -> Beheer -> Hardware drivers

Als het niet lukt, laat wat van je horen. We zijn hier om te helpen. Als je computer wel goed draait na het toepassen van deze tips, horen we ook graag wat de 'boosdoener' was. Zo kunnen meerdere mensen gebruik maken van deze kennis.

Hier heb je nog een site van het forumlid pjotr. Daar staat veel informatie over problemen die Ubuntu beginners tegenkomen, en eventuele oplossingen.
http://sites.google.com/site/computertip/

Ronnie
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline track

  • Lid
Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 01:28:45 »
Hoi Pieter,

net als Ronnie al uitgelegd heeft: je kunt in principe dmv Synaptic alle programma's verwijderen maar dat hoeft echt niet. In tegendeel, als je iets pakt dat je systeem nodig heeft heb je een echt probleem.
En die  ± 53 processen zijn vrij normaal.  Die heb ik ook op mijn oude Athlon 1GHz en zij veroorzaken bij mij een processorlast van ± 15% (het meest door de monitor zelf).
Als je wilt weten waar die 50% last op de tweede processor vandaan komen moet je de misdadiger even op de processenlijst gaan zoeken.

Dan zal je verder zien. (Ik zou er ook iets met de grafiek van verdenken)

Vriendelijke groet,

track

p.s.: Overigens zal het mij niet verbazen als Win.. sneller aanvoelt. Want MS sjoemelt altijd een beetje. B.v. toont hij het bureaublad al lang voor hij klaar is met het laden van zijn benodigdheden.  En als je in die tijd een programma wilt starten is het tóch wachten.
Linux is veel meer rechtuit.  Om te vergelijken pak je dus liever een stopwatch.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 06:25:28 »
Tracker niet gebruiken, deze loopt in het begin veel, maar later minder, dus niet zoveel effect.

Grafische kaart driver is belangrijk.

Compiz uitzetten( bij opstarten gaat deze niet aan), dit is grafisch zwaar.
Stop Compiz-Fusion From Loading Automatically

This guide will show you how to stop Compiz-Fusion from loading automatically on startup in Hardy Heron and how to setup a shortcut for launching Compiz when you want.

Step 1: Run gconf-edit
Start Run Application by pressing Alt+F2

Screenshot-Run Application

Enter gconf-editor into the box, hit enter


Step 2: Set Metacity as your default start up window manager
Once in gconf-editor navigate to desktop>gnome>applications>window_manager

Screenshot-Configuration Editor - window_manager

under current and default replace each instance of:
/usr/bin/compiz with /usr/bin/metacity
it should like this when you're done:

Screenshot-Configuration Editor - window_manager-1



Step 3: Create a shortcut for starting Compiz-Fusion
right click the Applications Places System Menu
select the Edit Menu option

Screenshot-Main Menu

pick a location for your shortcut and select New Item box

Screenshot-Launcher Properties
Type: Application
Name: Compiz
Command: compiz --replace
COmment compiz window manager

Re: Programma's verwijderen?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 11:38:47 »
Huh? Dat lijkt me allemaal zeer omslachtig. Je kunt gewoon naar Systeem > Voorkeuren > Uiterlijk gaan en, de effecten uitzetten.