Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011  (gelezen 13717 keer)

Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Gepost op: 2012/01/04, 15:22:36 »
http://www.ubuntuvibes.com/2012/01/linux-market-share-on-desktop-increased.html

En dan maar blijven zeggen dat de desktop achterblijft. Nou, Apple zullen we nog niet voorbijstreven, maar 50% groei is geen achterblijven.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/04, 15:49:41 »
ik merk dat veel Apple-gebruikers zelfs gewoon overstappen op Linux, dit in mijn directe omgeving.

Voor Windows is het WOW-effect blijkbaar niet gesmaakt gezien de vele problemen die persistent blijken.

Wel hoopgevend, en ik timmer mee aan de weg voor nog meer overstappers. Zeker met de nieuwe LTS die eraan komt, heb ik toch al 8 personen kunnen verzamelen die
Linux gaan gebruiken ipv hun ander OS vanaf april.

Goed nieuws in ieder geval !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/04, 16:18:48 »
Inderdaad verheugend en verrassend.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/04, 16:34:22 »
Dit natuurlijk dankzij de goede gratis ondersteuning, de aanpasbaarheid en natuurlijk het gratis te downloaden.
Voor een gedeelte zijn we hier zelf voor verantwoordelijk (Ubuntu in het Nederlands taalgebied) en mogen we onszelf feliciteren :lol:
Van harte allemaal !!!!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/04, 16:51:27 »
Yep, Ubuntu-nl timmert aan de weg...

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/04, 18:32:49 »
In België en nederland draaien 1.15% van de desktops linux (volgens de statistieken waar dit artikel op gebaseerd is)
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline RikRik

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/04, 22:54:54 »
Net als jullie, doe ik m'n uiterste best om mensen te overtuigen dat Linux een prachtig systeem is.....ongeacht welke distro  ;) De desktop pc is nog lang niet verleden tijd, sterker nog, met Linux kan je van een antieke pc een snelheidsmonster maken   :D

Offline Tom

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/04, 23:02:14 »
met Linux kan je van een antieke pc een snelheidsmonster maken Economische crissis vele hebben of durfen niet meer zo snel een nieuwe PC te kopen.
En hun PC waar XP nog redelijk op draaide kunnen niet goed overweg met Vista etc maar nog wel met de één of andere Linux variant ,en ja dan moet je niet lang nadenken hé.
Teminste als de PC verder technisch nog verder goed is.
Daarom denk ik dat Linux langzaam aan het stijgen is ,allee toch één van de reden. ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/05, 08:14:20 »
@Wanda: dat kan wel eens meer kloppen dan op het eerste zicht lijkt; ik krijg veel de vraag om oude; bijna vastgelopen, XP-installaties na te kijken.
Meestal is malware of een virus de oorzaak. Die mensen denken dan: oei ik moet een nieuwe PC/ laptop kopen en hebben door de crisis weinig of geen middelen daarvoor over.
Ik heb ALTIJD een CD en een USB-stickje op zak, en tover op die manier hun PC/laptop om naar een leuk en werkbaar instrument. GRATIS.

Bovendien, zoals al opgemerkt in deze draad, kan je ze nog eens de kracht van Ubuntu-NL meegeven en tonen, en dan heb je dus vaste klanten eh ;) .

Zeker met de onzekerheid van W8 zullen er meer en meer zijn die niet meer mee kunnen, en dat is voor ons een mooie kans om Ubuntu (Linux) te promoten als 'redder in nood' .

Ik zie dat aandeel heus wel nog stijgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/05, 08:40:30 »
Verwacht niet dat Windows 8 veel mensen weg zal jagen van Windows.

Ik zie hier juist meer dual boot. Windows 7 willen ze toch allemaal behouden.
Wat ik wel doe is XP nu vervangen voor Linux en ik zet alleen nog XP op systemen als Linux niet naar behoren werkt.
Maar dat zijn er niet veel omdat de meeste die ik ken een nieuwe pc kopen als hun oude te traag word.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/05, 09:48:11 »
Verwacht niet dat Windows 8 veel mensen weg zal jagen van Windows.

Het hoeven er ook niet veel te zijn. Als twee procent van de windows gebruikers besluit eens verder te kijken, dan is binnen de kortste keren het aandeel Linux verdubbeld. ;)

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/05, 10:19:29 »
Thomas +1

Maar ik hoor echt veel negatieve reacties in mijn omgeving aangaande Windows 8, dus wat dat betreft denk dat er toch wel meer zullen overstappen. Niet persé naar Ubuntu, maar wel weg van Windows.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/05, 11:43:08 »
Windows 8 was m.i. ook meer bedoeld voor de tablets, voor het "echte" werk (voor zover mogelijk) zal W7 blijven.

@Wanda: Hier gebruik ik nog steeds een 1GHz / 1 GB PC (P3), die tot volle tevredenheid ook 12.04 aankan.
Deze antieke PC is daarmee sneller dan de moderne XP-Pro machienes van mijn werkgever.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/05, 15:55:13 »
windows 8 is gewoon W7 tablet edition, en heeft dezelfde problemen als android namelijk het niet afsluiten van programma's (niks tegen android, android is best goed, alleen is het eerste wat ik daarop installeer een task-killer!). ook vind ik de kruising van unity en het wii-menu niet zo heel erg geslaagd...

maar goed, het topic gaat over ubuntu, dat het marktaandeel stijgt had ik 3 jaar geleden al kunnen voorspellen toen ik ubuntu voor het eerst installeerde, het voelde toen nog aan als een soort prototype, nog niet af, maar wel rotstabiel! sinds 10.04 was het systeem echt "af" en het groeien kon beginnen.
ik hoop alleen wel dat we de 200 miljoen gebruikers in 2014 gaan halen (als de wereld niet vergaat dit jaar  ;) :D :D) dat was namelijk mark shuttleworth's doel!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/05, 18:58:29 »
Verwacht niet dat Windows 8 veel mensen weg zal jagen van Windows.

Het hoeven er ook niet veel te zijn. Als twee procent van de windows gebruikers besluit eens verder te kijken, dan is binnen de kortste keren het aandeel Linux verdubbeld. ;)

Vista kreeg dat niet eens voor elkaar, men sloeg gewoon die versie over.
Bij Windows 8 is het anders, er zijn mensen die negatief reageren maar stuk voor stuk draaien bij als je het Windows 7 menu erin zet. Vanmiddag nog bij iemand gedaan en die was daarna helemaal tevreden.
Ik heb het gevoel dat Microsoft het er niet voor niets in heeft laten zitten en dat je kans hebt dat je straks kunt kiezen tussen Win8 stijl en Win7 stijl.

Offline _Walter_

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/05, 22:22:00 »
Naar schatting 80 procent van de windowsgebruikers die ik spreek:
    - herinstalleren hun systeem eens in de zoveel tijd, 'dan is ie weer snel'.
    - defragmenteren om de haverklap
    - zijn hopeloos op zoek naar de juiste antispy/malware
Dan zeg ik altijd: 'Oh, daar heb ik nooit last van ;-). Misschien moet je Ubuntu overwegen.

Win7 heb ik nooit gebruikt (is dat beter?), maar als men zo blijft rotzooien, zal het marktaandeel vanzelf blijven groeien, denk ik. Zeker nu tegenwoordig bijna alle websites goed werken, dit was een aantal jaren geleden wel anders. Als dan iemand achter mijn nek meekeek en een site het weer eens niet deed, dan gaven ze (wij weten onterecht) Linux de schuld.

Ik hoop dat het marktaandeel blijft groeien en sta er eigenlijk versteld van dat we met nog maar zo weinig zijn. Mag ik 'we' zeggen? Zo voelt het wel in de open source wereld ;-)

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/06, 09:10:18 »
@Emiel
Vista kreeg het misschien niet voor elkaar om mensen over te laten stappen naar Ubuntu, maar het is windows 7 ook niet gelukt om het gros van de windows gebruikers enthousiast te krijgen. Volgens de statistieken in deze draad zijn er nog steeds meer windows XP gebruikers dan gebruikers van windows Vista en windows 7 samen.
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Het zou me niks verbazen als sommige van deze mensen wel warm gaan lopen voor Precise Pangolin. :)

En als maar 1 op de 50 XP gebruikers warm loopt voor Precise Pangolin, dan is het aandeel Linux meteen verdubbeld.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/06, 09:40:07 »
Dan moet je wel weten dat er een alternatief voor Windows is, en dat wist ik niet en bijna iedereen. Of misschien weten ze dat Apple een ander besturingssysteem gebruikt, maar volgens mij weten 9/10 het helaas niet.

Ohw, ik dacht dat je altijd Windows nodig had... Is meestal de reactie. Ik was opzoek naar ChromeOS, toen kwam ik vervolgens Linux tegen op wikipedia, nou het muntje viel nog niet totdat ik het begrip Ubuntu hoorde en zag. ;) Dus Cannonical moet proberen meer te promoten.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 09:43:35 door lord4163 »
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/06, 10:15:24 »
Promotie is niet alles hoor. Zelfs met veel promotie kun je nog falen als je het geheel niet goed voor elkaar hebt.

Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/06, 10:31:59 »
Inderdaad, maar het is wel het halve werk om gebruikers te lokken :) Ubuntu zit goed in elkaar, en er blijft aan gewerkt worden.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/06, 10:37:55 »
Promotie is niet alles hoor. Zelfs met veel promotie kun je nog falen als je het geheel niet goed voor elkaar hebt.

ik heb nu een nieuwe strategie: de meeste mensen komen altijd naar mij toe als Windows er opnieuw op moet, ik WEIGER nog langer illegale windows-installaties te doen.
als ze perse Windows willen dan betalen ze zelf maar een legale licentie van 200-305 euro (afhankelijk van welke versie). willen ze daar office bij? koop hem maar legaal (de goedkoopste office is 85 euro). ik vertel er dan wel bij dat ik er gratis linux op kan zetten en dat je daar evenveel mee kunt. dit zet mensen namelijk aan het denken. heb ik windows echt nodig? is het die 300 euro waard?
op die manier dwing ik niemand en bereik ik toch dat mensen gaan nadenken over wat ze echt nodig hebben...

Offline Ed

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/06, 11:55:48 »
Nou ik heb een nieuwe laptop gekocht, Dell xps 15 core i5 met Windows 7, ik had nog niet eerder kennis gemaakt met W7.
Na de normale installatie en aanmelding ging ik even verkennen en het is te belachelijk voor woorden maar na drie klikken stond de boel helemaal vast. Ik haat Windows.
Ik heb meteen Windows eraf geblazen en 11.10 gnome3 erop gezet.
Geen enkel probleem ondervonden met de installatie, alles werd herkend en voor de Nvidia 525 heb ik Bumblebee gebruikt werkt perfect.
Voor mij nooit meer Windows.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/06, 12:33:11 »
Windows 7 is vele malen beter dan XP op dat gebied _Walter_ maar nog niet helemaal zoals het moet zijn.
Windows 8 moet dat wel zijn.

@Emiel
Vista kreeg het misschien niet voor elkaar om mensen over te laten stappen naar Ubuntu, maar het is windows 7 ook niet gelukt om het gros van de windows gebruikers enthousiast te krijgen. Volgens de statistieken in deze draad zijn er nog steeds meer windows XP gebruikers dan gebruikers van windows Vista en windows 7 samen.
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Het zou me niks verbazen als sommige van deze mensen wel warm gaan lopen voor Precise Pangolin. :)

En als maar 1 op de 50 XP gebruikers warm loopt voor Precise Pangolin, dan is het aandeel Linux meteen verdubbeld.

Apart want Microsoft zelf had een tijd geleden het nieuws dat Windows 7 nu groter was dan XP.
Maar dat doet er niet toe, het gaat er om of mensen Windows aan de kant willen zetten voor iets anders en dat doen ze niet.

De XP gebruikers die ik ken, gebruiken nog XP omdat het al op hun pc zat toen ze het kochten.
Iedereen met een pc waar Vista of Windows 7 op zat, gebruiken dat en geen XP meer.
Ik ken een enkeling die Vista heeft geüpdatet naar 7 maar het merendeel is gewoon bij Vista gebleven.

Reactie op virussen is in het algemeen ongeïnteresseerd en ze zetten er wel een virusscanner op.
Ze draaien vaak niet de programma's om alles opgeruimd te houden omdat ze niet eens weten wat het inhoud en ze zijn gewend aan hoe hun pc draait.
Als ik Linux als optie geef, dan krijg ik de vragen of alles nog werkt zoals in Windows en ze nog al hun hardware en software kunnen gebruiken in Linux. Aangezien dit niet altijd het geval is, is al snel het antwoord "laat maar het werkt nu en het is goed zo, ik koop wel een keer een nieuwe pc".
Bij de Windows 7 gebruikers is het meer dat het nu goed draait en ze zijn er eigenlijk zeer tevreden over.

@niekn, Ik ben ook gestopt met illegale installaties en van mij krijgen ze dan Linux in plaats van Windows.
Dit ook omdat als je XP op zo'n oude bak wilt zetten, het een ramp is met zoeken naar drivers en niet zo zeer dat ik ze perse naar Linux wil hebben.

Ga niet als je Linux gaat promoten, Windows bashen want dat werkt alleen maar tegen.

Nu gaat iedereen uit van 1 bedrijf wat een groei aan geeft van 50%. Ja Linux groeit maar wees niet te optimistisch want de meeste zitten nog onder de 1,2% markt aandeel en en deel zelfs onder de 1%.


Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/06, 12:39:25 »
Het lijkt erop dat ik mijn zus ook aan Ubuntu krijg :D. Ze is op dit moment erg ontevreden met de snelheid van Windows 7 op haar netboekje en gebruikt steeds mijn moeders laptop, die ongeveer dezelfde specificaties heeft als haar netboekje maar Ubuntu 10.04 draait en daardoor dus een stuk sneller is.

50% is een mooie groei, al kun je dat met 1%-1,5% marktaandeel natuurlijk gemakkelijker bewerkstelligen dan met - bijvoorbeeld - 20%. Maar zolang het stijgt is het prima :).
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 12:41:44 door Gymnasiast »
NOBODY expects the Spanish Inquisition!

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Linux Desktop (!)-marktaandeel gegroeid met 50% in 2011
« Reactie #24 Gepost op: 2012/01/06, 12:57:11 »
@emiel ik bash niet, ik vertel alleen dat ze kunnen kiezen: 300 euro, maar dan heb je wel wat je gewend bent inclusief de nadelen of een topsysteem gratis!

Citaat
Als ik Linux als optie geef, dan krijg ik de vragen of alles nog werkt zoals in Windows en ze nog al hun hardware en software kunnen gebruiken in Linux. Aangezien dit niet altijd het geval is, is al snel het antwoord "laat maar het werkt nu en het is goed zo, ik koop wel een keer een nieuwe pc".

dat "het werkt nu en het werkt goed" krijg ik er vrij snel uit, draai een keer CCleaner (soort leugendetector voor een PC, laat precies zien hoeveel rotzooi er verzameld is) gooi al het onnodige uit het opstarten en verwijder wat services met msconfig. als ze zien dat de pc dan ineens 3X zo snel werkt dan beseffen ze meestal dat hij dus toch niet zo goed werkte als dat ze dachten....

vertel daar ook nog even bij dat dit elk half jaar moet of hij word langzaam en ze gaan al roepen dat windows slecht in elkaar zit, ik bash dan niet! ik laat het gewoon zien....
« Laatst bewerkt op: 2012/01/06, 12:59:15 door niekn »