Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ratelende schijf.  (gelezen 3243 keer)

Offline a.j.

  • Lid
ratelende schijf.
« Gepost op: 2011/06/06, 18:16:16 »
Beste medegebruikers,
Ik gebruik al 3 jaar ubuntu tot tevredenheid.
Gisteren draaide ik een song af op You -Tube van Dido,zangeres.
Toen hij even bezig was begon er een ratelend geluid uit mijn laptop te komen.
Ik wilde hem uitzetten maar reageerde nergens op,toe de batterij eruit gehaald.
Heeft iemand advies of ervaring met dit.

Alvast bedankt.Vr.gr.a.j.

Re: ratelende schijf.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/06, 18:44:49 »
Mogelijk dat je harde schijf kuren heeft. Dus niet schrikken al begeeft hij het morgen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/06, 19:12:56 »
Indien mogelijk en als je het nog niet hebt gedaan, stel je data veilig door het ergens anders op te zetten.
Net als Cheap Applications al zegt kan het zo zijn dat je schijf gaat hemelen.

Offline a.j.

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/07, 12:41:56 »
beste Emiel en cheap applications,
De laptop is maar 3 jaar oud en werkt verder naar behoren,ventilator draait zelden,(hoorbaar).
Is het opstarten ongeveer 4x per dag een ooorzaak?
Graag hoor ik reaktie,over mogelijke oorzaken,Rotzooi You-Tube???.
Overigens ik ga zeer voorzichtig met laptop om,niet stoten en voorzichig neerzetten.

vr.gr.a.j.

Offline ThomasN

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/07, 13:40:17 »
Een harde schijf kan soms gewoon stuk gaan, zelfs als je er voorzichtig mee bent. Het blijft een mechanisch ding met bewegende - en dus kwetsbare - delen. Hoor je ook een soort klik-geluid? Als het inderdaad de harde schijf is die stuk begint te gaan, betekent dat gelukkig niet het einde van je laptop. Een harde schijf is relatief eenvoudig en goedkoop te vervangen. Zorg in elk geval dat je een externe back-up hebt van al je belangrijke data.

Offline a.j.

  • Lid
opgelost Re: ratelende schijf.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/07, 18:02:07 »
Beste gebruikers,ik ben weer wat wijzer.
Vriendelijk bedankt voor alle informatie

Een groet,a.j.

Re: ratelende schijf.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/07, 22:02:18 »
Check dit eens:
sudo smartctl -a /dev/sda|grep Load_Cycle_Count

Dit was een probleem met een oudere versie van ubuntu. Zie ook https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/acpi-support/+bug/59695
URD - http://www.urdland.com - Usenet Resource Downloader

Re: ratelende schijf.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/08, 15:43:11 »
Een harde schijf gaat meestal ongeveer 4-8 jaar mee. Maar dan heb ik het meer over een desktop. In laptops zijn ze kwetsbaarder (dus vaak sneller stuk) omdat die vaak bewogen worden. Ik zou het liefste een (HDD) harde schijf geen centimeter bewegen.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline cal13

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/08, 22:02:35 »
Ik had ook dit probleem, dat mijn harde schijf begon te tikken en uiteindelijk het begaf na enige tijd Ubuntu gebruikt te hebben. Ik denk dat de levensduur van de harde schijf verkort wordt door gebruik van Linux distro's en dan voornamelijk door het sneller en agressiever afsluiten na het uitzetten. (Dit gaat altijd met een tik van de harde schijf gepaard bij het uitzetten).
Sommigen gaven mij de raad om bij energiebeheer zowel bij netstroom als bij batterijgebruik het vakje spinnen of stilzetten van de harde schijf uit te vinken......

Cal

Re: ratelende schijf.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/08, 22:53:24 »
Dat is een instelling in Linux/Ubuntu, pjotr had er dacht ik wat over op zijn site, maar kan het op dit moment niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/08, 22:59:44 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Mikkel

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/08, 23:47:13 »
Ik had ook dit probleem, dat mijn harde schijf begon te tikken en uiteindelijk het begaf na enige tijd Ubuntu gebruikt te hebben.

Hoe lang gebruik je Ubuntu dan al? Je eerste bericht op dit forum geeft mij de indruk dat je amper een week geleden Ubuntu hebt geïnstalleerd.  ???

En ik denk dat je hier:
Ik denk dat de levensduur van de harde schijf verkort wordt door gebruik van Linux distro's.....
nog wel het nodige commentaar op kunt verwachten. 8-)

Offline Tom

  • Lid
Re: ratelende schijf.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/08, 23:56:09 »
Dat is een instelling in Linux/Ubuntu, pjotr had er dacht ik wat over op zijn site, maar kan het op dit moment niet vinden.

https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: ratelende schijf.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/09, 10:15:14 »
ik gebruik al 4jaar ubuntu op deze pc en mijn hardeschijf werkt nog perfect :D.
mijn pc staat gemiddeld 12 uur per dag te draaien :rolleyes:.

en dat de hardeschijf minder lang mee gaat met Linux. zal wel weer een verhaal wezen wat bij de windows gebruikers van dan komt :evil:.
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: ratelende schijf.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/09, 10:29:05 »
Linux start quasi chronologisch op (lineair als u wilt) , dat hebben we getest met open harde schijven op het werk.

Windows daarentegen start kris-kras op (leest de data op willekeurige plaatsen), en is bijgevolg véél moeilijker voor een HD om op te starten.

Vandaar dat het heel verstandig is om een aparte schijf te hebben voor je data en een aparte als bootschijf.

4x per dag (of meer) booten is eigenlijk niet zo goed; je kan beter je systeem gewoon standby laten en gebruiken wanneer nodig. (In Linux is er de mogelijkheid om je scherm gewoon zwart te zetten en vervolgens laten tot je hem weer nodig hebt)
Voor Windows is het heel verstandig om de hybernate-functie te gebruiken i.p.v. herhaaldelijk te booten. Zeker met laptops.

Het gaat niet om goed of slecht ! Het is gewoon zo dat booten voor je harde schijf een ingrijpende gebeurtenis is, ongeacht welk OS je gebruikt.

Gewoon managen, en je afvragen of zoveel booten wel überhaupt nodig is.
Bij monsterschijven (1Tb en hoger) is het zelfs compleet af te raden omwille van de meerdere koppen en platters in de schijf. Puur als dataschijven zijn die zeker nuttig, maar als boot-data zijn ze zelfs kwetsbaar.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: ratelende schijf.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/09, 22:20:59 »
Windows daarentegen start kris-kras op (leest de data op willekeurige plaatsen), en is bijgevolg véél moeilijker voor een HD om op te starten.
Maakt een schijf in Windows daarom zo een lawaai?
Dat is een instelling in Linux/Ubuntu, pjotr had er dacht ik wat over op zijn site, maar kan het op dit moment niet vinden.

https://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Sommige-laptops:-parkeerklik-slijta :)
En die bedoelde ik, dankje :)
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: ratelende schijf.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/10, 10:23:01 »
@Cheap Applications; jawel, je kan dat zelfs horen of je te maken hebt met een Windowssysteem of een linuxsysteem.

Het probleem van Windows is dat er gigantisch veel geladen moet worden (denk maar aan de grafische drivers en de NT-kernel die actief MOET komen)
alvorens het eigenlijke systeem op gang wordt gebracht. (Dit geldt voor de versies vanaf XP tot heden)

Linux heeft blijkbaar meer rekening gehouden (of is het toeval ? ) met het chronologisch laden van de noodzakelijke componenten om actief te worden.

Windows boot (compleet dan) tot bijna halverwege de platter, terwijl Linux een kwartje ervan nodig heeft. Dit hebben we visueel waargenomen.

In die zin kijk ik ook uit naar de ontwikkeling (als dat nog het geval is) van het Chromiumproject, ook daar worden andere parameters gebruikt (theoretisch voorlopig) om het OS op te starten. Maar dat zal misschien nooit van de grond komen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: ratelende schijf.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/10, 18:18:00 »
Het klopt wel, Linux zet alles aan het begin van de schijf, dus al begint een HDD te lezen leest hij de boot-dingen en drivers als eerste, omdat deze er als eerste op worden gezet. Windows daarentegen gooit alles in het midden en zet al het nieuwe daar naast, dus wordt er eerst over een laag programma's, documenten, foto's en video's gelezen voordat hij het gevonden heeft als ik het goed heb.
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: ratelende schijf.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/11, 10:59:48 »
Ik heb ook een mail gestuurd naar Microsoft Belgium, om te vragen of het niet zinvol zou zijn om een Wine-vervanger te ontwikkelen om vervolgens in een Linux-omgeving te laten draaien. Maar tot op heden is die vraag onbeantwoord.

Vandaar dat we omwille van een zwaar gebruik (video-streaming en toegangscontrole-logging) van de schijven overgestapt zijn naar Linux; alleen zijn we er nog niet uit wélke Linux-versie we dan definitief gaan gebruiken. ( Debian heeft wel de beste papieren voorlopig)


Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort