Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu live cd; Hoe starten?  (gelezen 2715 keer)

ny2209

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Gepost op: 2005/12/14, 18:04:39 »
Hallo, jarenlange Windows ervaring, en nu sta ik hier als ubuntu groentje.
Door een bericht in een lokale krant, heb ik met ubuntu kennis gemaakt. Ik heb ubuntu live bestand "ubuntu-5.10-live-i386.iso" gedownload en zo op CD gebrand. Mijn engels is na 17 jaar woonst in Duitsland enorm achteruit gegaan, en nu heb ik deze NL site gevonden.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze ubuntu Live opstarten? Ik heb gelezen, je PC rebooten en dadelijk op "Enter" klikken, maar niks hoor, wat moet ik doen?
Graag een antwoord per eMail
Alvast bedankt
NY

Joris

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/14, 18:17:37 »
Als de cd-rom niet automatisch opstart als je, je pc herstart moet je in het bios van je moederbord de cd-rom als opstart medium selecteren zodat je moederbord eerst je cd-rom checkt voordat hij opstart.

ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/14, 19:31:05 »
Je heb t het toch wel als beeld (image) gebrand en niet simpelweg de iso als bestand op cd gezet?

ny2209

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/14, 19:51:52 »
ok

Offline bwog

  • Lid
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/14, 20:02:42 »
Je kunt ruimte maken voor een nieuwe partitie door de windows partitie te verkleinen. Dit kan met de installatie CD. Met die CD kun je dan nieuwe partities aanmaken voor ubuntu in ext3 formaat. De ubuntu cd kan voor je kiezen hoe groot deze partities moeten zijn. Je kunt dit ook allemaal zelf instellen met de installatie cd als je dat graag wil.

Gebruik liever geen partition magic of een ander windows  programmatje om partities aan te maken.

ny2209

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #5 Gepost op: 2005/12/14, 20:14:34 »
ik heb 3 partities, dus daar kan ik wel iets vrijmaken. Waarom geen PM? Die heb ik tot nu toe altijd zonder problemen gebruikt? En hoeveel plaats met ik voorzien? Meer als 2Gig kan ik niet vrijmaken

Offline bwog

  • Lid
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #6 Gepost op: 2005/12/15, 17:37:20 »
2 GB is wel erg weinig. Je kunt xubuntu proberen: https://wiki.ubuntu.com/InstallingXubuntu?highlight=%28xubuntu%29 maar je hebt uiteindelijk meer ruimte nodig. Het is prima als mensen linux uitproberen op oude computers, maar ubuntu is geen klein OSje. Koop er een schijfje bij zou ik zeggen, dat komt ook wel van pas als je niet verder zou willen met linux.

PMagic kan problemen geven, en je hebt het niet nodig. De oudere versies snappen niks van een ext3 partitie. Ik heb daar ooit zelf problemen mee gehad, niet bij installatie maar juist na de-installatie van een linux OS (PM kon de partitie niet weer in gebruik nemen).

ny2209

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #7 Gepost op: 2005/12/15, 19:39:55 »
Ik heb een 2 jaar oude Laptop AMD 1700 met 20Gig, Valt me juist te binnen, heb noch een externe laptop-HDD van 6 gig liggen, kan ik over USB2 laten draaien.

Kan ik bij een installatie in dit geval direct op deze externe HDD installeren? Ik dacht dat het met Windows niet mogelijk is.

PM: Klopt, begrijp ik, van ext3 heb ik nog nooit iets gehoord, en als ubuntu dat zelf kan,... Why not!

Goed, ik moet ubuntu eerst een beetje leren kennen alvorens is besluit te installeren, het probleem is, wat je jarenlang gewend bent, is moelijk opzij te schuiven. Tenzij ik mezelf kan overtuigen...

Iedereen alvast bedankt voor de raad, en ik hoop dat deze topic ook voor andere "ubuntu-groentjes" leerrijk is. Mij heeft het toch al iets verder gebracht.

Groetjes
NY

ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #8 Gepost op: 2005/12/15, 21:41:37 »
Ubuntu ondersteunt het direkt op een externe schijf installeren nog niet.

Offline bwog

  • Lid
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #9 Gepost op: 2005/12/16, 12:48:05 »
Je kunt ubuntu wel op een externe sb schijf installeren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=80811 maar ik weet niet of dat moeilijk is.

Uitproberen van ubuntu is makkelijker als je het installeerd. Je zou mischien wat files van de 20GB schijf naar de externe schijf kunnen verhuizen, zodat je ruimte hebt om ubuntu naast windows te installeren.

ny2209

  • Gast
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #10 Gepost op: 2005/12/17, 11:47:19 »
Citaat van: bwog
Je kunt ubuntu wel op een externe sb schijf installeren: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=80811 maar ik weet niet of dat moeilijk is.
shit, mijn engels!!!
Als er iemand deze topic in het NL of duits moest tegenkomen, graag hier ook even linken.
THX
NY

Offline bwog

  • Lid
ubuntu live cd; Hoe starten?
« Reactie #11 Gepost op: 2005/12/17, 12:11:09 »
Tsja, jouw harde schijf is vol.  Je kan installeren door files naar de externe schijf te kopieren.

Het is lastig dat internet niet automatisch word geconfigureerd, maar met de live CD maak je het jezelf niet makkelijker. Nu ben je al dagen bezig.

Op het forum was iemand die erg lang bezig geweest is om een RW CD als harde schijf wilde gebruiken. Wat is dan de overweging? Liever al die tijd investeren dan een schijf kopen?