Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Ipad?  (gelezen 8082 keer)

Offline Haris

  • Lid
Ubuntu op Ipad?
« Gepost op: 2012/07/24, 19:19:28 »
Kan ik een demo geven van Ubuntu op een Ipad? ???

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/24, 20:17:43 »
Kan dat dan? Bij mijn kennis kan je Ubuntu installeren op sommige Android-tablets en op de HP Touchpad (zelf ervaring mee en werkte aardig), maar (nog) niet op een iPad. Ja hooguit via jailbreak+chroot maar dat lijkt me niet gunstig voor de performance.

Offline Haris

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/24, 20:40:44 »
Ik bedenk nu; heeft een Ipad wel een usb-ingang waar ik mijn Ubuntu usb stik in kan stoppen?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/24, 20:58:22 »
Dat gaat niet lukken. De iPad heeft een beveiligde bootloader en Apple heeft er àlles tegen gedaan dat je er iets anders op kan draaien. Dus: Nee.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/25, 01:25:26 »
Dat gaat niet lukken. De iPad heeft een beveiligde bootloader en Apple heeft er àlles tegen gedaan dat je er iets anders op kan draaien. Dus: Nee.

Dat heeft er niks mee te maken. Motorola's hebben ook een beveiligde bootloader (op de Xoom na) en daar kun je ook prima iets anders op draaien. Daar heb je namelijk 2nd init voor en 2nd init werkt ook op de iPad mits jailbreak. Het gaat er in dit geval gewoon om dat er geen Ubuntu-image voor de iPad is.

@Haris: Voor tablets moet er een specifieke image gemaakt worden, je kunt niet zomaar Ubuntu booten. Dus tenzij de community met een speciale image komt, zoals voor bijv. de Asus EEE Transformer en de HP Touchpad, gaat het je niet lukken.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/25, 05:31:35 »
Je kunt middels je iPad een VNC-verbinding maken met een Ubuntu-machine, Ubuntu werkelijk op de iPad draaien gaat niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/25, 08:13:33 »
Ja, een demo van ubuntu op een  iPad, zie hier:

http://www.ubuntu.com/tour/en/

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/25, 08:28:10 »
Dat is een goede tip die online tour. :)

Wel even op full screen zetten, dan is het net echt. Het geeft een aardige indruk van hoe Ubuntu er uit ziet. Zelfs de toetsencombinaties zoals windows + s e.d. werken. :D
« Laatst bewerkt op: 2012/07/25, 08:29:41 door Thomas de Graaff »

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/25, 08:33:08 »
Heel goede tip RikRik ! Ga ik in mijn bookmarks steken als demo voor mensen die Ubuntu even willen leren kennen, én ik kan het tonen via mijn Kubuntu-installatie. Super ! :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Haris

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/25, 13:31:30 »
Ja, een demo van ubuntu op een  iPad, zie hier:

http://www.ubuntu.com/tour/en/

Inderdaad prachtige, eenvoudige, snelle manier om iets van Ubuntu te laten zien op welke browser dan ook!

Offline John K

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/08/22, 13:57:14 »
Te gek, ga ik gelijk bekijken!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/08/22, 16:35:30 »
Windows XP werkt op een ipad dus waarom zou Ubuntu er dan niet op draaien?
Alleen op de ipad 3 hoef je het niet te proberen. Zal waarschijnlijk wel werken maar de resolutie is zo hoog dat alles heel klein word en het onwerkbaar word.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/08/22, 20:40:51 »
Ik gebruik daarvoor Teamviewer. Installeren op je Ubuntu machine en de iPad en je kunt je Ubuntu machine op afstand overnemen waarbij je een volledige Ubuntu desktop tot je beschikking hebt.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/08/23, 01:07:32 »
Windows XP werkt op een ipad dus waarom zou Ubuntu er dan niet op draaien?
Alleen op de ipad 3 hoef je het niet te proberen. Zal waarschijnlijk wel werken maar de resolutie is zo hoog dat alles heel klein word en het onwerkbaar word.

Windows XP draait niet op een iPad.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/08/23, 03:06:45 »
Windows XP werkt op een ipad dus waarom zou Ubuntu er dan niet op draaien?
Alleen op de ipad 3 hoef je het niet te proberen. Zal waarschijnlijk wel werken maar de resolutie is zo hoog dat alles heel klein word en het onwerkbaar word.

Windows XP draait niet op een iPad.

Toch is het zo.
Ze doen het met VMware en ze doen zo ook andere versies van Windows erop zetten waaronder zelfs nog Win 95.
Dus zal het ook wel met Ubuntu kunnen.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/08/23, 04:20:30 »
Windows XP werkt op een ipad dus waarom zou Ubuntu er dan niet op draaien?
Alleen op de ipad 3 hoef je het niet te proberen. Zal waarschijnlijk wel werken maar de resolutie is zo hoog dat alles heel klein word en het onwerkbaar word.

Windows XP draait niet op een iPad.

Toch is het zo.
Ze doen het met VMware en ze doen zo ook andere versies van Windows erop zetten waaronder zelfs nog Win 95.
Dus zal het ook wel met Ubuntu kunnen.
Dan draait het in VMware, niet native op de iPad. Zo kan ik ook OS X op de Raspberry Pi draaien middels KVM, of Windows 7 op mijn smartphone middels RDP.

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/08/23, 16:34:45 »
Er is enkel VMware View op de iPad, een soort remote desktop dus. Voor zover ik weet is er momenteel geen "precanned" oplossing om een ander OS virtueel te draaien (en als je dat zou willen doen, moet het toch al via jailbreak gaan — Apple gaat vast niet staan springen).

Windows XP direct draaien is onmogelijk; iPad is ARM en WXP ondersteunt dat niet. Ik heb nu een Windows VM op mijn server gezet en kan nu via mijn MacBook of iPad met RDP hierna verbinden; dat is momenteel de beste oplossing — ik zou eigenlijk ook eens een Linux-VM moeten maken op mijn server, maar daar is niet zoveel nood aan omdat Linux zich een pak beter gedraagt in VMware en dus rechtstreeks op mijn laptop kan draaien.

Voor zover ik zie is momenteel de enige mogelijkheid om Qemu te porten naar de iPad. Dit zou ARM en x86 kunnen emuleren. Enige probleem dan is om Qemu op iOS werkend te krijgen — Qemu is zeer Linuxgebonden; ik krijg het nauwelijks op OS X (de dichtste verwante van iOS) aan de praat. Mocht Qemu te porten zijn; zou het mogelijk zijn via Cydia een "kant-en-klaaroplossing" — waar Ubuntu al bij komt meegeleverd in een eenvoudige app — te presenteren. Merk dan nog steeds op dat het ongelofelijk traag gaat gaan, je erg krap zit met geheugen en schijf, en dat de Ubuntu-interface niet geoptimaliseerd is voor touch (misschien toch liever Windows 8 dan? :P)

FWIW, op een android-toestel (wat Linux gebruikt) kan je heel eenvoudig Qemu draaien met Ubuntu daar in: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appbuilder.u14410p30729&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5hcHBidWlsZGVyLnUxNDQxMHAzMDcyOSJd

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/08/23, 19:05:12 »
Weet niet hoe echt dit is, maar hier lijkt iemand toch lucid te draaien op een ipod touch:
http://m.youtube.com/watch?v=gFmNG2k5ENw
« Laatst bewerkt op: 2012/08/23, 22:01:25 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/08/23, 19:07:50 »
Weet niet hoe echt dit is, maar hier likt iemand toch lucid te draaien op een ipod touch:
http://m.youtube.com/watch?v=gFmNG2k5ENw
Zoals al meerdere malen genoemd in dit topic betreft dit ofwel virtualisatie, ofwel het bedienen van een desktopsessie op afstand (RDP,VNC) op de iPod. Dit staat niet gelijk aan het native draaien van een besturingssysteem op de hardware, en is technisch gezien dan ook geen bijzondere, opzienbarende of veelbelovende ontwikkeling, hetgeen velen wel schijnen te denken. Je zou zelfs Windows XP op een fotocamera met Android kunnen draaien met de juiste software (qemu).

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu op Ipad?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/08/23, 19:24:51 »
Een vraagje, waarom zou je eigenlijk Ubuntu op een iPad willen draaien?
Op Windows 8 na zijn Ubuntu en Windows en dergelijke nou niet echt touchscreen systemen. Ubuntu wat meer dan de andere Windows omgevingen maar het is niet te vergelijken met de systemen die er 100% voor bedoelt zijn zoals Android, iOS en Windows 8.
Heb vandaag wat zitten klooien met een touchscreen met daarop Ubuntu in VB maar om eerlijk te zijn was ondanks het grote scherm, het niet echt optimaal en we hebben het maar niet op de tablet geprobeerd omdat dan de dingen waar wij tegen aanliepen op het grote scherm, dan al helemaal niet echt handig waren.