Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lampje ethernetaansluiting blijft branden  (gelezen 3891 keer)

Offline hadego

  • Lid
Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Gepost op: 2014/07/21, 22:12:33 »
Zakelijk werk ik met Xubuntu 12.04 op een Lenovo M57 desktop.
Als de PC uit staat( maar nog wel onder stroom) blijft het lampje waar de ethernetkabel in de PC zit branden.
Het lijkt alsof de PC toch verbinding heeft met het internet.

Alleen als ik de stroom van de PC afhaal gaat het lampje uit.

Kan dit kwaad voor de PC ? zoja hoe kan ik dit verhelpen ?

Hoor graag ( ben geen techie)

Offline aartje

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/21, 23:19:24 »
Bij mij is dat ook op twee verschillende desktops. Ik zou me er maar geen zorgen over maken.
Ik denk dat dit is om Wak-up-on-lan mogelijk te maken. Dwz dat je inde bios kan instellen
dat de computer opstart als er van buitenaf via je LAN geprobeerd wordt om contact te maken.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/21, 23:21:11 door aartje »

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/21, 23:23:02 »
is voor zover ik weet op alle computers

Offline hadego

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/22, 10:39:17 »
Dank voor de toelichting, ik hoef me dus geen zorgen te maken.

@ Rutgerwlf ; is niet op alle computers, op mijn laptop is het lampje uit na uitschakelen.

mvg

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/22, 12:07:37 »
Als je het zekere voor het onzekere wil nemen?, dan kan je maar het beste de stroom er helemaal afhalen als je geen gebruik maak van die computer.
1 het kost sluipstroom.
2 kans op blikseminslag enz.

Wil je veiligheid haal dan alle stroom er af.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/22, 12:25:41 »
Is zo op alle bureaucomputers die niet op een accu werken maar hun stroom alleen via het stopcontact krijgen. Niks aan de hand dus....

Overigens sluit ik me aan bij het advies van Henkp. Om stroomverbruik te minimaliseren en om problemen met blikseminslag te verkleinen, sluit je zo'n bureaucomputer het beste aan op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar. Te koop voor 5 euro bij de Blokker.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/22, 13:08:36 »
Is zo op alle bureaucomputers die niet op een accu werken maar hun stroom alleen via het stopcontact krijgen. Niks aan de hand dus....

Overigens sluit ik me aan bij het advies van Henkp. Om stroomverbruik te minimaliseren en om problemen met blikseminslag te verkleinen, sluit je zo'n bureaucomputer het beste aan op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar. Te koop voor 5 euro bij de Blokker.  =D

En zo heb ik het al jaren en met een geaard stopcontact, een druk op de knop en alle stroom is er vanaf.

Offline aartje

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/22, 13:46:50 »
Ik vraag me af of, als er geen oplaadbare batterij in zit maar een gewone, de batterij niet leegraakt
als je de netspanning afkoppelt. Met aangekoppelde netspanning blijft de accu vol omdat er van
de (minimale) sluipstroom wordt gebruik gemaakt om bv de klok te laten draaien.
Dat was in ieder geval bij een oude computer van me. Die verloor zelfs bios-instellingen als je
de netspanning er te lang af liet.

Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/22, 13:49:30 »
Is zo op alle bureaucomputers die niet op een accu werken maar hun stroom alleen via het stopcontact krijgen. Niks aan de hand dus....

Overigens sluit ik me aan bij het advies van Henkp. Om stroomverbruik te minimaliseren en om problemen met blikseminslag te verkleinen, sluit je zo'n bureaucomputer het beste aan op een stekkerdoos met aan/uit-schakelaar. Te koop voor 5 euro bij de Blokker.  =D

En zo heb ik het al jaren en met een geaard stopcontact, een druk op de knop en alle stroom is er vanaf.
Ga een beetje reiken helemaal naar de stekker!gewoon zo'n radiografisch afstandbediend ding... =D Van klik en klaar..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/22, 13:51:30 »
Ik vraag me af of, als er geen oplaadbare batterij in zit maar een gewone, de batterij niet leegraakt
als je de netspanning afkoppelt. Met aangekoppelde netspanning blijft de accu vol omdat er van
de (minimale) sluipstroom wordt gebruik gemaakt om bv de klok te laten draaien.
Dat was in ieder geval bij een oude computer van me. Die verloor zelfs bios-instellingen als je
de netspanning er te lang af liet.
Oude computer is oude batterij!Nieuwe batterij is over,ze gaan niet eeuwig mee..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/22, 14:46:38 »
Ik vraag me af of, als er geen oplaadbare batterij in zit maar een gewone, de batterij niet leegraakt
als je de netspanning afkoppelt. Met aangekoppelde netspanning blijft de accu vol omdat er van
de (minimale) sluipstroom wordt gebruik gemaakt om bv de klok te laten draaien.
Dat was in ieder geval bij een oude computer van me. Die verloor zelfs bios-instellingen als je
de netspanning er te lang af liet.
Oude computer is oude batterij!Nieuwe batterij is over,ze gaan niet eeuwig mee..

@aartje, heeft wel gelijk met die hele oude van pak weg 25 30 jaar geleden. Maar de laatste 15 jaar heb je daar zeker geen last meer van. Ik heb hier nog een 10 jaar oude Dell Pc staan en daarvan is de batterij nog nooit vervangen. En mocht dat nodig zijn dan haal je de oude er uit en neem je mee naar een Pc of Foto zaak en voor een paar centen heb je dan weer een nieuwe. =D

Een kennis van mij had het laats met een Medion Pc van ongeveer 7 jaar oud en heb hem toen ook dat advies gegeven hij is toen naar een foto zaak gegaan hier in dit dorp en was zo blij als een lammetje in de wei, dat hij zo weer aan de slag kon met die Desktop computer.  :laugh:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/22, 15:48:07 »
Bovendien is zo'n CMOS-batterijtje niet-oplaadbaar.... Dus geen aanleiding om de netstroom erop te laten.

Je koopt zo'n CMOS-knoopcel (uit het hoofd gezegd: maatje CR2032) goedkoop en goed bij de HEMA. Pak het goedkopere HEMA huismerk; die zit omgedraaid in de verpakking, met een reden. Maak de verpakking open en je ziet namelijk op de "onzichtbare" kant.... "Varta" staan.  =D

Bij de Action heb je nog goedkopere merkloze knoopcellen, maar de kwaliteit daarvan laat te wensen over.

Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/22, 18:48:11 »
Ok,misschien is die niet oplaadbaar,maar een knoopcel houd niet eeuwig zijn spanning,erger nog,hij kan gaan lekken en dan kan de elektronica er rond om kapot gaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/22, 19:23:54 »
Ok,misschien is die niet oplaadbaar,maar een knoopcel houd niet eeuwig zijn spanning,erger nog,hij kan gaan lekken en dan kan de elektronica er rond om kapot gaan..

Heb je wel eens gezien waar die knoopcel in gaat?, en als die mocht gaan lekken dan moet het wel heel erg zijn. En de meeste gaan toch echt wel 5 tot 10 jaar of zelfs nog langer mee.

En als we van kan uit moeten gaan dan kunnen we maar beter met alles stoppen.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/22, 19:27:19 door Henkp »

Offline aartje

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/22, 22:36:45 »
Bovendien is zo'n CMOS-batterijtje niet-oplaadbaar.... Dus geen aanleiding om de netstroom erop te laten.


Dat weet ik ook wel, maar de knoopcel wordt pas gebruikt als de stekker uit het contact is en loopt niet
leeg als er nog kruipstroom mogelijk is en die kruipstroom is (meestal) nihil

Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/23, 00:08:11 »
Ok,misschien is die niet oplaadbaar,maar een knoopcel houd niet eeuwig zijn spanning,erger nog,hij kan gaan lekken en dan kan de elektronica er rond om kapot gaan..

Heb je wel eens gezien waar die knoopcel in gaat?, en als die mocht gaan lekken dan moet het wel heel erg zijn. En de meeste gaan toch echt wel 5 tot 10 jaar of zelfs nog langer mee.

En als we van kan uit moeten gaan dan kunnen we maar beter met alles stoppen.
Ja!Dat heb ik in mijn moederbord gezien.Staat vertikaal,en gewoon tussen de electronica.Dus als die gaat lekken is het mis..(moederbord van MSI)Vorige moederbord lag die horizontaal,en ook gewoon tussen de electronica,alhoewel helemaal aan de buitenkant van het bord.Huidige moederbord heb ik het batterijtje al vervangen..Ongeveer zes jaar oud..
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 00:09:44 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/23, 13:51:12 »
In mijn huiskamer pc die is aangesloten op een stekkerdoos met een aan en uitschakelaar en dus elke avond keurig uit gezet wordt, moest ik 2 weken terug de batterij vervangen. PC is 3 jaar oud.  :rolleyes:

Ik vond het wel heel vreemd hoor, na 3 jaar een batterij op het moederbord leeg.

Dat is ook heel vreemd, daar ik zelf nog nooit een batterij in mijn eigen computers heb vervangen.
En hoeveel koste die batterij?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/23, 14:37:37 »
En hoeveel kostte die batterij?
HEMA "huismerk" (Varta) kostte me, uit 't hoofd gezegd, € 2,50.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/23, 15:13:54 »
En hoeveel kostte die batterij?
HEMA "huismerk" (Varta) kostte me, uit 't hoofd gezegd, € 2,50.

Tja het is wat € 2,50 uitgeven aan een knoopcel batterij en ongeveer € 10,00 per jaar besparen aan sluipstroom, hoe moeilijk is die rekensom.
En dan zal ik het maar niet eens over de schade hebben bij bliksem inslag enz.

Maar laat ik een ding voor opstellen een ieder moet voor zich zelf uit maken wat Hij/Zij doet, ik zelf druk wel iedere avond de schakelaar uit op mij stekkerdoos waar meerdere apparaten op aangesloten staan.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/23, 15:30:57 »
Als de PC uit staat( maar nog wel onder stroom) blijft het lampje waar de ethernetkabel in de PC zit branden.
Het lijkt alsof de PC toch verbinding heeft met het internet.

Kan dit kwaad voor de PC ? zoja hoe kan ik dit verhelpen ?

Hoor graag ( ben geen techie)

Het lijkt niet alleen of dat je nog aangesloten bent op het internet, het is gewoon zo. Om dat je  ethernetkabel van af de PC op je modem/router aangesloten is dus hij blijft in verbinding staan, zolang die modem/router aanstaat.

En voor je PC zal het hoogstwaarschijnlijk geen kwaad kunnen tenzij blikseminslag, maar voor je data kan dat wel eens heel schadelijk zijn. En verder laat ik mij hier op het internet daar niet over uit.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/23, 15:34:04 door Henkp »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/23, 16:58:01 »
Citaat van: henkp
En verder laat ik mij hier op het internet daar niet over uit.
Waarom niet? Iets te verbergen?  :P

Op mijn stekkerblok zitten ook meerdere apparaten die mee uit gaan.

Ik heb in mijn hele leven dat ik pc's heb nog nooit een batterij vervangen, behalve dus bij deze na 3 jaar.
Misschien af winkelier toch een oudje dan, ik kan niets anders bedenken.

Tja je kunt altijd een keer pech hebben, maar zoals je zelf al aangeeft is dat ook een hoge uitzondering, en maar goed ook.

Femke je begrijp toch wel dat ik geen slapende honden wakker ga maken, ik heb niets te verbergen maar bepaalde dingen kan je maar beter over zwijgen in het openbaar.  :police:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/23, 18:00:05 »
voor je data kan dat wel eens heel schadelijk zijn.
Lijkt me stug. Simpelweg omdat de harde schijf niet draait: hoe kunnen er dan gegevens van worden gelezen?

Offline Henkp

  • Lid
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/23, 18:47:52 »
voor je data kan dat wel eens heel schadelijk zijn.
Lijkt me stug. Simpelweg omdat de harde schijf niet draait: hoe kunnen er dan gegevens van worden gelezen?

Alles is mogelijk, het hangt er helemaal vanaf hoe de gebruiker alles heeft ingesteld.

Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/23, 18:48:58 »
Waar is dat batterijtje eigenlijk voor?Voor de BIOS?Zit daar echt nog een geheugen in wat een spanning nodig heeft?Of is het om een signaal te kunnen geven naar de processor om te starten?
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lampje ethernetaansluiting blijft branden
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/23, 18:51:57 »
voor je data kan dat wel eens heel schadelijk zijn.
Lijkt me stug. Simpelweg omdat de harde schijf niet draait: hoe kunnen er dan gegevens van worden gelezen?

Alles is mogelijk, het hangt er helemaal vanaf hoe de gebruiker alles heeft ingesteld.
De harde schijf *moet* draaien, anders kan de lees/schrijfkop van de harde schijf er niks mee....