Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na installatie Ubuntu, No bootable device  (gelezen 1810 keer)

Offline Alex69

  • Lid
Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Gepost op: 2015/10/28, 19:43:12 »
Hallo,

Na volledige installatie van alleen Ubuntu 14.04.3 op mijn Acer laptop met 32GB eMMC wil Ubuntu niet opstarten. Ik krijg de melding “No Bootable device”. Na de eerste poging heb ik het forum doorgespit en alle tips en trucks toegepast. Volgorde in UEFI aangepast, Secure Boot uitgeschakeld, boot repair (niet gelukt, kan device niet vinden) niks helpt.
Tijdens “Voorbereiden op de installatie van Ubuntu” kwam de foutmelding “Error fsyncing/closing/dev/mmcblk0rpmb: input/output error” met keuze button Retry of Ingnore (kon alleen Ingore kiezen).
De installatie komt van een USB stick. Ik heb geprobeerd de installatie vanaf de originele CD-ROM via externe CD-ROM speler (speciaal hiervoor aangeschaft) maar deze wordt door de computer niet herkent tijdens opstarten (wat ik ook probeer met de volgorde in UEFI). Het lijkt wel of mijn computer alleen windows wil, maar ik wil juist Ubuntu.

Kan iemand mij helpen?

Groet, Alex

Extra info: de harde schijf wordt door Ubuntu gezien als MMC/SD-kaart # 1(mmcblk0)-31,3 GB mmc HBg4e

Offline jan11000

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/28, 23:30:58 »
https://sites.google.com/site/computertip/
Hier op deze site staat meer info over de uefi, en hoe in te stellen.

Geen boot device,
Heb je geprobeerd om te booten vanaf alle harde schijven, dus in de bios instellen?
Grub(de bootloader) kan op alle harde schijven terecht komen, dus voor de zekerheid van alle harde schijven booten.
Op bovenstaande site staat ook hoe grub te herinstalleren, misschien heeft grub installatie geweigerd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/28, 23:54:31 »
Hoi Alex,

Vervelend zeg!

Je hebt die installatie nog een keer of wat opnieuw uitgevoerd, begrijp ik? En telkens gaat het fout?

Een Acer laptop met een 32 GB mmc kaartje met Windows erop? Echt? Of was dit een Chromebook?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Alex69

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/29, 08:22:37 »
Een nieuwe Acer laptop met 2 Gb intern geheugen en een SSD schijf van 32 Gb met daar op voor geïnstalleerd windows 8.1. Ik was van plan om windows in zijn geheel te vervangen door Ubuntu. De installatie heb ik gedaan op maar 1 schijf Geen extra schijven of geheugen kaartje in/aan de laptop.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/29, 09:32:49 »
Het klinkt me bekend in de oren. Ook mijn Acer meldde na installatie van Xubuntu: "no bootable device", terwijl ik met een live sessie kon vaststellen dat alle bestanden op de HDD terecht gekomen waren.
Uiteindelijk het advies gekregen om Boot-Repair te draaien: https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair.
Belangrijkste was de laatste regel van het rapport: Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!
Terug naar de BIOS om dat te proberen. En ja, toen dat uiteindelijk gelukt was kon er wel opgestart worden.
Voor de beschrijving van het hele proces zie: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=87072.0. De oplossing staat in #26.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/29, 21:21:07 »
OK! Alex, proberen maar. Enne, jouw Acer zal dan toch ook wel 320 GB hebben Windows op 32 GB, ik kan het me niet voorstellen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Alex69

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/30, 12:51:39 »
Nou, gelukt. Ubuntu draait. Ik heb uiteindelijk geen bootrepair toegepast. Na opnieuw installeren was de Live USB niet zichtbaar. Derhalve ben ik direct maar begonnen om shimx64.efi toe te voegen in de UEFI file as trusted for executing. Het bijzondere is wel dat bij het invoeren de . niet wordt weergegeven. Ik kon alleen kiezen uit letters en getallen. Dus heb ik shimx64 zonder extensie .efi ingevoerd en Ubuntu startte direct op. Probleem opgelost, ik blij.
Bedankt voor jullie hulp.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/30, 13:21:16 »
Goed nieuws Alex. Veel plezier met de Acer!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline ajjp

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/30, 14:21:42 »
1. Mooi dat het gelukt is. We kunnen blijven beweren dat een onwillige UEFI nooit een onneembaar obstakel is geweest voor een *buntu-installatie.
2. Onbegrijpelijk dat UEFI's van dezelfde leverancier op detailniveau verschillen. Ik moest de punt echt wel zetten.
3. Leuk om bevestigd te krijgen dat mijn vermoeden dat Boot-Repair niets te repareren had juist gebleken is. Toch was Boot-Repair voor mij essentieel. Zonder de opmerking: Please do not forget to make your BIOS boot on sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file!
had ik nu waarschijnlijk nog geen opstartbare netbook gehad.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/30, 15:03:00 »
Hoi ajjp,

Jouw tip was goud waard!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Alex69

  • Lid
Re: Na installatie Ubuntu, No bootable device
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/30, 15:27:59 »
Ja, inderdaad. Eerst dacht ik veel te ingewikkeld dat wordt niks maar uiteindelijk valt het wel mee.
Bedankt.