Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software boutique  (gelezen 462 keer)

Software boutique
« Gepost op: 2018/04/27, 18:05:06 »
Heb pas Ubuntu Mate 18.4 kunnen installeren.
Het vroegere Software Centrum is niet meer beschikbaar in 18.04.
Is het nog mogelijk om de vroegere versie voor softwarepakketten in 18.04 te installeren?
 :-[

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Software boutique
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/27, 18:27:13 »
Je kunt gewoon synaptic installeren met : sudo apt install synaptic
als je dat bedoeld.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Software boutique
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/27, 18:41:19 »
in software boetiek bij de keuze menu met het pijltje naar beneden  staat overige software dan krijg de oude lijst van de software  en syntapic kan je daar ook installeren. Ik neem aan dat je dit bedoeld.
Groetjes Sjaak

Re: Software boutique
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/28, 10:18:37 »
Hallo,
S heb ik reeds op de pc staan.
In Software Boutique (via pijltje) krijg ik twee mogelijkheden:
- Software
- Synaptic P.M.
"Synaptic" heb ik hiet kunnen installeren maar "Software" lukt niet.
Tevens via de terminal: "sudo apt install software-center*" lukt niet.
 :'(

Offline jolo

  • Lid
Re: Software boutique
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/28, 14:00:34 »
Je bedoelt neem ik aan Ubuntu vroegere Softwarecentrum, die per default geïnstalleerd was t/m Ubuntu 14.04. Vanaf Ubuntu 16.04 werd Gnome software meegeleverd. Softwarecentrum kon toen nog wel vanuit de Universe Repository worden geïnstalleerd.

Echter zit in Ubuntu 18.04 Softwarecentrum “software-center” niet meer in de Universe Repository. Zie  https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=software-center
Blijkbaar is de software ontwikkeling van die applicatie gestopt. Zie https://community.ubuntu.com/t/software-installation-on-modern-ubuntu/2555 met daarin onder ander een poll. Blijkbaar wordt na apt (apt-get) Synaptic nu het meest gebruikt.

Één van de pluspunten van het Ubuntu Softwarecentrum was, dat je via de optie Geschiedenis kon checken wanneer je een bepaalde applicatie geïnstalleerd had. Zie afbeelding

Weliswaar heeft Synaptic ook een optie Geschiedenis, maar die toont zo te zien alleen applicaties die geïnstalleerd waren nadat Synaptic geïnstalleerd was. Verder wordt bij het starten van Synaptic via het menu direct om het wachtwoord gevraagd. Terwijl in Ubuntu Softwarecentrum het wachtwoord pas gevraagd wordt, zodra je daadwerkelijk software gaat installeren. Wat me logischer lijkt.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Software boutique
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/28, 15:26:28 »
Bedankt voor de informatie.
 ;)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software boutique
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/28, 19:52:49 »
Het "standaard" ubuntu softwarecentrum installeer je met het pakket "gnome-software" (sudo apt install gnome-software).

Het Ubuntu softwarecentrum is, zoals Jolo aangeeft, abandonware, m.a.w., wordt niet meer ondersteund. Het had zeker zijn goede kanten.

Synaptic moet inderdaad geheel als beheerder opgestart worden. Tegenwoordig wordt die aanpak verlaten. De ontwikkelaars van Synaptic zullen dit in de toekomst moeten aanpakken, d.w.z., ervoor zorgen dat het programma opgestart wordt met de rechten van de gewone gebruiker, en enkel de beheerder authenticeert op het moment dat er beheerdersacties doorgevoerd worden (pakketeheer, installatie, ...). Hoe excellent en populair synaptic ook is, het is aan het verouderen. Vaak zijn er echter maar heel weinig actieve ontwikkelaars bij een stuk software betrokken.