Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens  (gelezen 3334 keer)

Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Gepost op: 2013/10/30, 14:08:17 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/10/ubuntu-wins-big-brother-austria-privacy-award

Zo komt Ubuntu jammer genoeg even negatief in het wereldnieuws...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/30, 14:49:04 »
Oostenrijk heeft 't niet helemaal begrepen, geloof ik.

De Ubuntu-lens is niks in vergelijking wat je allemaal aan privacy weggeeft als je een app installeert op je Android-mobiel of hippe Android-tablet... Dat is veel beangstigender, en veel minder makkelijk uit te schakelen (indien überhaupt mogelijk). En veel wijder verbreid.

Spannende dame in zwart jurkje met zwarte laarzen, trouwens.  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/10/30, 14:52:43 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/30, 15:34:33 »
De Ubuntu-lens is niks in vergelijking wat je allemaal aan privacy weggeeft als je een app installeert op je Android-mobiel
Er zijn zeker meer nominaties maar het is niet niks in vergelijking met alle andere gnu/linux distributies die standaard helemaal geen persoonlijke informatie versturen. Waarom voor Ubuntu (ongemerkt!) privacy inleveren?
What’s bad here and raises question is that despite repeated requests Canonical refused to make the tracking option opt-in. The feature is installed and enabled by default so the moment one installs Ubuntu it starts sending info to Canonical servers until the user deliberately disables it.
Which now makes Ubuntu the least desired OS of all.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/30, 16:27:19 »
Android is ook Linux, en veel erger met privacy-aantasting.

De reclame bij Ubuntu is weliswaar niet een vooraf gepresenteerde keuze, maar *kuch* nogal opvallend aanwezig. Je hebt dus direct door dat-ie er is, en ook hoe-ie ontstaat. De uitschakel-oplossing is eenvoudig, en ook eenvoudig te vinden. Het gebruik van Ubuntu wordt bij uitschakeling niet belemmerd.

Bij Android is de privacy-aantasting theoretisch wel een vooraf gepresenteerde keuze, maar praktisch niet. Want als je niet akkoord gaat kun je je dure tabletje of slimfoon nauwelijks gebruiken.

Iedere slimfoner/tabletter gaat dus noodgedwongen akkoord, en verkoopt daarmee z'n ziel en zaligheid op ongekend verregaande schaal. De perforatie van de privacy is bij Android veel diepgaander en radicaler dan bij Ubuntu met z'n Amazonlens. En met elke app die je installeert wordt het erger: zo'n gratis kreng is niet gratis, want je verkoopt jezelf aan de maker, in ruil.

Overigens zal ditzelfde ongetwijfeld ook aan de hand zijn bij tabletten/slimfoons met besturingssystemen van Apple en Windows, maar daar heb ik geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/30, 16:58:24 door Pjotr »

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/30, 17:03:33 »
http://www.omgubuntu.co.uk/2013/10/ubuntu-wins-big-brother-austria-privacy-award

Zo komt Ubuntu jammer genoeg even negatief in het wereldnieuws...

'wereldnieuws' binnen de nerdwereld dan :P

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/30, 17:30:41 »
Een beetje laat deze mooie prijs. :evil: De lens is er al langer. En de discussie daarover ook. Waarom wordt er nooit geluisterd c.q. gelezen? Gewoon standaard de lens uit, liefhebbers, als die er nog zijn, kunnen de lens inschakelen.
Gelukkig wil ik Unity niet, mede om die lens, dan heb je daar ook geen last van. Ik hou het wel bij Cairo-dock en Gnome.  8-)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/30, 20:14:36 »
Overigens zal ditzelfde ongetwijfeld ook aan de hand zijn bij tabletten/slimfoons met besturingssystemen van Apple en Windows, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Bij Apple wel, bij Windows weet ik het niet maar we kennen de reputatie van Microsoft wel... home phoning was ze (in ieder geval tot aan 2 jaar geleden) niet onbekend...
HP (nu LG) met doet dat ook met webOS op telefoon en tablet, maar dat kun je wel net zoals op Ubuntu uitschakelen.

Maar inderdaad, Android is veel erger met je privacy. Ik heb niet veel te verbergen maar ik vind Google's inzameling enzo gewoon ronduit schandalig. Deels de reden waarom je mij nooit met zo'n Androïde-speeltje zult zien... (of tablet, for that matter)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/30, 20:55:29 »
Anderen kunnen het ongetwijfeld nog bonter maken maar Mark heeft de 'Award' niet gekregen omdat hij met Ubuntu het afgelopen jaar de meeste data heeft verzameld.

Het zal eerder vanwege de koerswijziging en de reactie op kritiek met betrekking tot de privacy van Ubuntu gebruikers zijn geweest.
Canonical has set a very dangerous example here as someone like Microsoft which never tried it before is doing now.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/30, 21:10:16 »
In bepaalde opzichten maakt Microsoft het nog erger, bij Windows..... Pas meegemaakt: de opwaardering naar Windows 8.1 vanuit Windows 8, kan alleen wanneer je een Live-account hebt (of ter plekke maakt). Weiger je, dan geen Windows 8.1.

Vervolgens worden de lokale aanmeldnaam en wachtwoord van het beheerdersaccount, volledig vervangen door 't Live-account. En moet je je dus voortaan daarmee aanmelden, inclusief bijbehorend wachtwoord. Ik huiver bij de gedachte wat er vervolgens allemaal wordt doorgesluisd van je computergedrag, naar Microsoft.  :(

Bij installatie van Ubuntu 13.10 krijg je tenminste nog de keuze voorgelegd, of je automatische aanmelding bij Ubuntu One wil of niet.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/30, 21:12:34 door Pjotr »

Offline petervs

  • Lid
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/30, 21:14:26 »
Alleen zal dit ook het eindstation niet zijn voor Ubuntu denk ik. Het gaat stapje voor stapje... En dan blijven de mensen wel schijnbaar.
Ubuntu MATE 16.04

Offline MKe

  • Lid
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/30, 21:16:19 »
Bij Ubuntu kun je tenminste nog kiezen voor XFCE of KDE. Je hebt dan geen shopping lens en ook nog een, in mijn ogen, betere desktop omgeving  8-)
Probeer dat bij de andere kandidaten maar eens :)

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/30, 21:17:36 »
@Pjotr: Bij Windows 8.0 moest ik ook met Live aanmelden, lokaal kon niet, dus dat zat er al in. Maar inderdaad, wie weet wat dat doorsluist...

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/30, 21:38:06 »
Alleen zal dit ook het eindstation niet zijn voor Ubuntu denk ik. Het gaat stapje voor stapje... En dan blijven de mensen wel schijnbaar.

Wou eerst iets anders schrijven ,maar zal het maar laten ,zal het zo zeggen ,Ubuntu is hard op weg veel van zijn pluimen te verliezen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/30, 21:46:49 »
@Pjotr: Bij Windows 8.0 moest ik ook met Live aanmelden, lokaal kon niet, dus dat zat er al in. Maar inderdaad, wie weet wat dat doorsluist...
Ik heb na de opwaardering naar 8.1, direct een tweede beheerdersaccount gemaakt. Uiteraard met lokale aanmelding. Vervolgens heb ik van daaruit het oorspronkelijke beheerdersaccount van de schijf gesodemieterd.  =D

Ook al gebruik ik Windows vrijwel nooit, tegen dit soort praktijken blijf ik me met hand en tand verzetten.

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/31, 01:50:58 »
Ja dit zat er natuurlijk een keer aan te komen, en wat mij betreft een terechte winnaar  :evil:
Denk dat Ubuntu zo langzamerhand moet gaan uitkijken dat het niet nog meer gebruikers gaat kwijtraken, negatief nieuws is nooit goed! Ach zou nog een heel verhaal kunnen typen wat ik van de meegluur praktijken van Ubuntu vind, maar met commentaar op Ubuntu word hier meestal niet zo goed omgegaan  :-X

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/31, 10:28:33 »
Ik denk dat het verstandiger is om duidelijk uit te spreken dat het voornamelijk de tussenversies betreft; de 12.04 LTS heeft dergelijke zaken niet aan boord. Bovendien is 5 jaar ondersteuning niet mis. Waarom zou je dan tevreden zijn met een tussenversie, als gewone computergebruiker ?

Bovendien hoor ik maar weinig klachten (technisch wel ivm 13.10) over de 'leuke' functie in de Dash; ik ken er zelfs veel die expliciet aankopen doen (buitenkansjes etc) op Amazon. Ze liggen er helemaal niet van wakker over dit soort tijdingen dat Ubuntu de privacy schendt.

Uiteraard leer ik vele mensen dat eigenlijk de Dash voor héél weinig noodzakelijk is; ik werk sinds 11.04 met Unity en in feite staat de Dash zelden of nooit open ;)  ik heb dat onderdeel van Unity nergens voor nodig.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/31, 13:15:36 »
Ja dit zat er natuurlijk een keer aan te komen, en wat mij betreft een terechte winnaar  :evil:
Denk dat Ubuntu zo langzamerhand moet gaan uitkijken dat het niet nog meer gebruikers gaat kwijtraken, negatief nieuws is nooit goed! Ach zou nog een heel verhaal kunnen typen wat ik van de meegluur praktijken van Ubuntu vind, maar met commentaar op Ubuntu word hier meestal niet zo goed omgegaan  :-X
Commentaar is altijd goed, zolang het maar geen afkraken is en ter zake doende is. En dat geldt voor elk besturingssysteem.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/31, 15:09:15 »
Waarom zou je dan tevreden zijn met een tussenversie, als gewone computergebruiker ?
...

Waarom de tussenversie?

1. De tussenversie werkt bij mij prima
2. Ik heb veel nieuwere pakketten dan in 12.04 Je kunt een hoop rechttrekken met PPAs maar hoe stabiel is je supermegastabiele LTS dan?
3. In de praktijk heb ik op mijn PC nooit verschil in stabiliteit gemerkt tussen LTS en niet-LTS. Stabiliteit is voor mij ook een subjectief iets, hoe meet je stabiliteit in een distributie precies? Ik hoor graag over de interessante meetmethodes daarvoor.
4. Als Kubuntu-gebruiker heb ik überhaupt geen last van die lenzen of scopes.

Geheel persoonlijke motieven, maar ja daar werd ook om gevraagd he ;) Maar misschien ben ik wel niet gewoon genoeg.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/31, 21:06:16 »
Ik voel me zeer vereerd met deze mooie prijs.

En dan te bedenken, welke grote topkandidaten we blijkbaar verslagen hebben, en dat met een feature die je ook nog met een peulenschil uit kan zetten.

Misschien zegt dat ook wel iets over de organisatie die de prijzen uitdeelt.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/31, 23:08:31 »
Ik voel me zeer vereerd met deze mooie prijs.

En dan te bedenken, welke grote topkandidaten we blijkbaar verslagen hebben, en dat met een feature die je ook nog met een peulenschil uit kan zetten.

Misschien zegt dat ook wel iets over de organisatie die de prijzen uitdeelt.
=D  =D  =D

Zo mooi heb ik het niet kunnen verwoorden, maar ik ben het helemaal met je eens!

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/01, 15:54:13 »
Bij installatie van Ubuntu 13.10 krijg je tenminste nog de keuze voorgelegd, of je automatische aanmelding bij Ubuntu One wil of niet.

ik wil heel graag mijn ubuntu-one account gebruiken maar die keuze krijg je NIET bij opwaardeering naar 13.10, zal wel teveel moeite zijn om alle accountgegevens te moeten migreren.

Re: Ubuntu wint anti-privacy-award door Amazon Shopping Lens
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/01, 20:11:31 »
Die keuze krijg je niet omdat men geen tijd (Ubuntu Touch was voornamelijk de focus van 13.10) had om die aanmeldingsprocedure ook in het upgrade-proces te verwerken. Maar AFAIK staat dat wel gepland voor 14.04