Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux installeren = garantie kwijt  (gelezen 7491 keer)

linux installeren = garantie kwijt
« Gepost op: 2008/09/08, 09:22:48 »
Hallo,

Ik heb me onlangs laten informeren bij verschillende winkels over het feit dat als je een nieuwe laptop koopt, en je installeert linux, automatisch je gehele garantie vervalt op het systeem. Dit is natuurlijk een behoorlijke domper, dus als iemand een winkel weet waar het anders is laat het me aub even weten...


mvrgr, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/08, 09:28:04 »
Lijkt me een vreemd verhaal !

Je kan toch altijd weer terug keren naar originele staat (software matig dan) ! Dit kan via cd/dvd's of via een recovery partitie !

En garantie zit toch op hardware ? niet op software !

Ik vergelijk het altijd met een auto. Jouw verhaal zou dus betekenen als je een nieuwe auto koopt en er een andere radio of navigatie inzet, de garantie van de hele auto zou vervallen !

Gr Karel,
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline Spider

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/08, 09:53:32 »
Heb onlangs ook nieuwe computer van HP gekocht. Zat Windows op en die heb ik verwijderd. Na een tijdje kreeg ik problemen met mij DVD-rom, HP bood in de eerste instantie aan om de computer op te halen (had ze overigens al kenbaar gemaakt dat ik Windows verwijderd heb en dat ik Linux draai), dit heb ik laten passeren. Na +/- 2 weken kreeg ik zonder problemen een nieuwe DVD-rom opgestuurd.
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/08, 10:00:18 »
Vond het ook een vreemd verhaal, toch kreeg ik zowel bij de Scheer & Foppen als Mediamarkt dit voor mijn kiezen. Het kan ook zijn dat de winkeliers het niet aandurven om 100% garantie hierop te geven. Hoe dan ook, die nieuwe laptop komt er, en Ubuntu gaat erop, garantie of niet!!


gr. Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/08, 10:06:46 »
Je kunt de Windows eula weigeren en je geld terugvragen. Dat ze geen garantie geven mag wettelijk gezien niet. Het kan bij een oem versie er om gaan dat de leverancier voor de support moet opdraaien en dat doen ze zo wie zo toch niet. Ook niet als je een probleem met Windows hebt.
Garantie geldt alleen voor de hardware.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Dave

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/08, 10:35:44 »
je zult geen medewerking van een helpdesk krijgen simpelweg omdat hun draaiboek niet werkt bij een andere installatie.
maar de hardware blijft gewoon garantie op zitten hoor.

Voor jezelf kan het ook wel handig zijn om bij problemen eens terug naar de originele staat te kunnen maar zoals met een defecte cdspeler zal dat lastig worden.

Dwarrel

  • Gast
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/08, 10:56:12 »
Citaat van: frankje
Vond het ook een vreemd verhaal, toch kreeg ik zowel bij de Scheer & Foppen als Mediamarkt dit voor mijn kiezen. Het kan ook zijn dat de winkeliers het niet aandurven om 100% garantie hierop te geven. Hoe dan ook, die nieuwe laptop komt er, en Ubuntu gaat erop, garantie of niet!!


gr. Frank
Vraag het nog een keer en er is kans dat ze dit keer zeggen dat het wel kan. Had ik zelf hier in groningen bij de mediamarkt. De meeste medewerkers zeggen gewoon nee ook als je ze opbelt of mailed maar als het er uiteindelijk op aankomt doen ze er echt niet moeilijk over. Mijn vader had laptop gekocht bij mediamarkt ubuntu der op gezet en na een week was hij toch niet tevreden met de laptop kon hij hem gewoon weer omruilen (de backup partitie van vista was er zelfs af:P)
Dus ik denk heel erg dat ze altijd gewoon nee zeggen, maar als puntje bij paaltje komt is het meestal gewoon ja.

Offline siegi

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/08, 11:26:51 »
Bij medion gaven ze bv wel garantie, alleen moet je er natuurlijk zeker van zijn dat de hardware stuk is.
Media markt heeft er niet veel op te zeggen, meestal gebeuren de herstellingen door de service centers van de fabrikanten.  Waarschijnlijk zeggen ze veiligheidshalve gewoon dat de garantie vervalt.

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/08, 13:52:35 »
Heb net ff gevraagd bij Dynabyte, garantie was geen probleem, alleen als je de hardware hebt zitten tweaken kunnen ze dat bij reparatie wel zien, en dan vervalt de garantie dus wel.


mvrgr, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline Buurtje

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/14, 20:05:10 »
Na lang zoeken vond ik mijn laptop bij Alternate zonder OS. Waarom betalen voor wat je niet gebruikt?
Ubuntu 11.04 - Alternate 17W14 Core2Duo T7500 2,2 GHz processor met 3GB DDR2-667MHz, 200GB HHD, en een NVIDIA 8400MG 256MB.

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/14, 20:16:16 »
Citaat van: Buurm247
Na lang zoeken vond ik mijn laptop bij Alternate zonder OS. Waarom betalen voor wat je niet gebruikt?
Heb ik toendertijd ook gedaan. Een Compal HEL 80, helemaal kaal. Ik wil hier geen betaalde Windows  in huis hebben van mezelf. Gewoon principe kwestie. Het is een schande dat MS de wereld zo in haar greep heeft en dat de handelaren hier niet tegenin gaan. Mijn (nu) vaste pc shop ondersteunt dit verhaal en daar is alles mogelijk. Hij installeert het ook voor je als je dat wilt. Perfect. De grote leveranciers kom ik nooit weer voor pc gerelateerde zaken. Ik ben blij dat je nu je zin hebt, goeie zaak.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

nom001

  • Gast
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/15, 06:30:57 »
Citaat van: frankje
Heb net ff gevraagd bij Dynabyte, garantie was geen probleem, alleen als je de hardware hebt zitten tweaken kunnen ze dat bij reparatie wel zien, en dan vervalt de garantie dus wel.


mvrgr, Frank
Frank,
Wat jij nu zegt is heel erg normaal.
Men geeft garantie op hardware zoals dat door de fabriek geinstalleerd is.
Ga je er zelf aan "klooien".....dan is het hardware wat getweakt is, niet meer volgens fabriekstandaard, in feite heb je de specificaties gewijzigd waar de garantie op valt.
Zie maar zoals bij een auto die je koopt en na de koop flinkt gaat tunen.
Als je dan bij de garage aankomt omdat er iets mis is met de boordcomputer na het tunen..... weg garantie omdat je de specificaties gewijzigd hebt waarover de garantie valt.

Maar men is wettelijk gewoon verplicht om jou de garantie te geven die over een product valt.
Ik meende dat er wel een grens werd gesteld aan een half jaar garantie en een jaar garantie wat weer afhankelijk is van het aanschafbedrag.
En het is zelfs nog zo, dat nadat je een laptop of pc hebt aangeschaft, dat geen enkele Mediamarkt of Dynabyte of welke andere dozenschuiver ook, jou kan verplichten om Windows op je pc te houden.
Het product is dan immers van jou en niet meer van de verkopende partij.
De keuze welke besturingsysteem je wilt draaien is een keuze van de consument en niet van de verkopende partij(en).

Dat men moeilijk begint te doen als je alleen al het woord Linux in je mond neemt is voor mij niet vreemd.
Kijk alleen maar es hoeveel internet providers er nog zijn die WEL ondersteuning biedt voor Windows en Macintosh, maar nog NIET voor linux (onbekend = onbemind????).

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/15, 10:56:30 »
Er werd mij verteld dat als ik recovery-schijven van het originele systeem maak, er niets aan de hand is. Weet iemand hoe ik dat doe (eigenlijk een vista-vraagje, maar toch...)

bvd, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline petervs

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/15, 11:35:56 »
Citaat van: nom001
En het is zelfs nog zo, dat nadat je een laptop of pc hebt aangeschaft, dat geen enkele Mediamarkt of Dynabyte of welke andere dozenschuiver ook, jou kan verplichten om Windows op je pc te houden.
Het ligt er ook vaak aan welke verkoper je treft. Ik verwachtte bij de computerzaak bij ons wel enige kennis, maar van Linux was het van : daar moet je bij mij niet aankloppen, het is niet wat. Ik ga naar de BCC, zag daar 'n goedkope aanbieding, en mocht testen met m'n LiveCD!
Dat had ik weer niet verwacht. En hij zei dat de garantie gewoon bleef op de hardware als ik Ubuntu erop zou zetten, daar veranderde niets aan.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Mij

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/15, 13:54:58 »
Meestal zit er al een recovery schijf bij of een windows cd. Als je die installeert is er helemaal niks mis :)

nom001

  • Gast
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/16, 08:44:31 »
Citaat van: Schiemanski
Citaat van: nom001
En het is zelfs nog zo, dat nadat je een laptop of pc hebt aangeschaft, dat geen enkele Mediamarkt of Dynabyte of welke andere dozenschuiver ook, jou kan verplichten om Windows op je pc te houden.
Het ligt er ook vaak aan welke verkoper je treft. Ik verwachtte bij de computerzaak bij ons wel enige kennis, maar van Linux was het van : daar moet je bij mij niet aankloppen, het is niet wat. Ik ga naar de BCC, zag daar 'n goedkope aanbieding, en mocht testen met m'n LiveCD!
Dat had ik weer niet verwacht. En hij zei dat de garantie gewoon bleef op de hardware als ik Ubuntu erop zou zetten, daar veranderde niets aan.
@Schiemanski:
Je hebt dan geluk gehad zo te zien. Maar zoals die verkoper al aangaf, zolang je de specificaties van de hardware niet wijzigd, heb je nog gewoon garantie.
Een soortgelijk geval was ooit es met Alternate. Die zetten hun huismerk pc's inelkaar en plakten op de buitenkant van de behuizing zo'n garantielabeltje met woorden in trant van: Als deze zegel verbroken wordt vervalt de garantie". Mooi niet dus. Er is dacht ik nog een rechtszaak om geweest, de consument kreeg op alle punten gelijk. De rechter bepaalde destijds dat de consument vrij is om de configuratie te wijzigen van een door de consument aangeschafte pc (het product is dan immers van de consument en niet meer van de verkopende partij). De onderdelen die of vervangen worden of erbij gekocht worden en in de pc gemonteerd worden voldoen in alle gevallen aan de wettelijke bepalingen voor het geven van garantie. Een zegel die op de behuizing wordt geplakt met de tekst dat de (fabrieks)garantie vervalt op de onderdelen cq. gehele pc is in strijd met de wet op bepaling van garantie. Alternate had dus ten alle tijden gewoon garantie moeten geven op de onderdelen of gehele pc.
En zelfs als de wettelijke garantieperiode voorbij is kan men nog gewoon verwachten dat men een garantie kan verwachten op het product indien men zich houdt aan de gebruiksvoorwaarden. Een verlopen garantietermijn wil niet per definitie zeggen dat men geen garantie meer heeft. Gewoon een kwestie van op je strepen blijven staan en je rechten opeisen.

sasja

  • Gast
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/16, 19:34:04 »
Als je via het programma Wubi  Ubuntu onder Windows gaat draaien is er geen probleem..
Maar de Ubuntu schijf zo groot mogelijk en bewaar voor Windows tenminste 5 GB.
Anders werkt windows niet meer...
Of je XP of Vista koopt maakt niet uit..
Via Software, verwijderen kun je altijd Ubuntu verwijderen...

Als je onder zoeken Wubi in tikte zie je een eerder door mij geplaatste link naar deze...
Zowel 8.04 als 7.10 is mogelijk en Ubuntu, Xubuntu of Kubuntu maakt niets uit...
Download dit windows programma en draai multiboot zonder harde schijf delen of verlies van garantie..
bij opstart moet je dan kiezen tussen...
1 Windows
2 Windows herstel partitie.
3 Linux versie naar keuze....

Dus probeer dat maar, en als je geen SIS kaart maar Nvidia kaart hebt is er meestal weinig problemen te verwachten!
Als kind help ik zo wel meer ouders!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/16, 19:35:22 »
Citaat van: sasja
Als kind help ik zo wel meer ouders!
http://forum.ubuntu-nl.org/message/304573#p304573

Offline Dick2

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/16, 20:43:03 »
Frankje,

Laat je door geen enkele verkoper overbluffen over (het vervallen van) garantiebepalingen! We hebben in ons landje altijd nog zoiets als consumentenbescherming ;-)
En verkopers kunnen die niet ongedaan maken.
Uiteraard moet je niet zelf aan je hardware gaan prutsen, maar dat is in de reacties hierboven al terecht aangegeven.
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/17, 07:12:16 »
Heb een nieuwe gekocht, het is een Toshiba Sattelite L350 geworden van Dynabyte, en heb meteen recovery schijven aangemaakt alvorens ik er een dualboot van heb gemaakt (vista/ubuntu). Alles draait perfect, en als het goed is heb ik er nog gewoon garantie op volgens de verkoper.


grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

SimonleBon

  • Gast
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/07, 00:12:05 »
Een reden voor deze beperkende garantiebepaling kan zijn, dat de drivers voor de laptop gemodificeerd zijn.
Dit om bijvoorbeeld warmteontwikkeling van de GPU en/of CPU te beperken.
Wanneer je een 'standaard'-driver gebruikt, is deze beveiliging niet aanwezig en de boel zou oververhit kunnen raken.

Er is echter nog een manier om de garantie te handhaven.
Dat is de harddisk eruit halen een andere te plaatsen, en de originele hdd bewaren.
(of een diskimage maken, en deze zorgvuldig bewaren)
Mochten er problemen optreden, hdd's weer omwisselen.
Grootste voordeel is dat je je eigen up to date data in huis houdt, en de laptop met de originele configuratie RMA kan gaan.

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/07, 07:03:08 »
Dus je wil zeggen dat drivers voor de harddisk onder Windows vista beter (gemodificeerd) zijn dan in Ubuntu ?

Gr Karel,



Citaat van: SimonleBon
Een reden voor deze beperkende garantiebepaling kan zijn, dat de drivers voor de laptop gemodificeerd zijn.
Dit om bijvoorbeeld warmteontwikkeling van de GPU en/of CPU te beperken.
Wanneer je een 'standaard'-driver gebruikt, is deze beveiliging niet aanwezig en de boel zou oververhit kunnen raken.

Er is echter nog een manier om de garantie te handhaven.
Dat is de harddisk eruit halen een andere te plaatsen, en de originele hdd bewaren.
(of een diskimage maken, en deze zorgvuldig bewaren)
Mochten er problemen optreden, hdd's weer omwisselen.
Grootste voordeel is dat je je eigen up to date data in huis houdt, en de laptop met de originele configuratie RMA kan gaan.
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline mrGee

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/07, 09:21:07 »
Hallo

@kakyasan ; nee, dat zegt ie volgens mij niet, hij geeft aan dat bijv. bepaalde zaken evt. niet zo goed gekoeld worden. Stel dat
                       het verwerken van bepaalde sensoren door het besturingsysteem te laat wordt opgemerkt en dat er dus niet goed
                       wordt gekoeld. Voorbeeldje van hardwarebeschadiging door software is de beschadiging die veroorzaakt kan
                       worden door 1 van linux kernels aan de intel e1000e card.

Dat van die harddisks is meer ter voorkoming van evt. afwijzing van garantieclaims, het kost je alleen de aanschaf van een extra
disk en de moeite van het inbouwen. Zelf zie ik wel eens een laptopje voorbij komen waar het mobo dood van is, dan werkt dus
niets meer. Het hebben van de originele disk is dan wel zo handig. Spiegel kan natuurlijk ook, moet je alleen de disk uit de defecte
laptop halen en de spiegel vanaf een andere machine terug zetten.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/07, 16:13:54 »
Hier schrik ik toch wel een beetje van !

Dat van Voorbeeldje van hardwarebeschadiging door software is de beschadiging die veroorzaakt kan worden door 1 van linux kernels aan de intel e1000e card.


Gelukkig staat er wel 'kan' ! Zijn er dan ook gevallen bekend dat het echt gebeurd is ?

Gr Karel,



Citaat van: mrGee
Hallo

@kakyasan ; nee, dat zegt ie volgens mij niet, hij geeft aan dat bijv. bepaalde zaken evt. niet zo goed gekoeld worden. Stel dat
                       het verwerken van bepaalde sensoren door het besturingsysteem te laat wordt opgemerkt en dat er dus niet goed
                       wordt gekoeld. Voorbeeldje van hardwarebeschadiging door software is de beschadiging die veroorzaakt kan
                       worden door 1 van linux kernels aan de intel e1000e card.

Dat van die harddisks is meer ter voorkoming van evt. afwijzing van garantieclaims, het kost je alleen de aanschaf van een extra
disk en de moeite van het inbouwen. Zelf zie ik wel eens een laptopje voorbij komen waar het mobo dood van is, dan werkt dus
niets meer. Het hebben van de originele disk is dan wel zo handig. Spiegel kan natuurlijk ook, moet je alleen de disk uit de defecte
laptop halen en de spiegel vanaf een andere machine terug zetten.

Groeten Gerrit
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Offline mrGee

  • Lid
linux installeren = garantie kwijt
« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/07, 16:36:05 »
Hallo

Persoonlijk ken ik niemand die dit getroffen heeft; hier staat een artikeltje op de tweakers

http://tweakers.net/nieuws/55854/grote-linux-distros-getroffen-door-netwerkbug.html

vroeger bij 1 van de mandrake/mandriva distro's is het ook wel voorgekomen dat de firmware je cdrom speler
amputeerde;

http://www.linux.com/articles/32318

Op zich kan men het plaatsen van een nieuw besturingssyteem niet als argument aanvoeren voor garantie verval.
Wel natuurlijk, als duidelijk aangetoond kan worden, dat de hardware door software daadwerkelijk is vernield. Dat kan dus ook
vanuit windows, als je per ongeluk een programma installeert dat het 1 en ander op eigen houtje gaat veranderen of stiekem iets
overklokt, zodat de specificaties worden overtreden.

Dit is mijn bescheiden mening niet iets dat juridisch juist hoeft te zijn.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >