Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: camera beelden opnemen  (gelezen 3327 keer)

Offline henkchr

  • Lid
camera beelden opnemen
« Gepost op: 2020/06/15, 15:02:27 »
Is er ook software in Ubuntu waarmee je beelden kunt opnemen van je eigen woonerf, gewoon om e.e.a. in de gaten te houden ?( alleen gericht op eigen grond.) .

Hoeveel schijfruimte neemt dit in beslag ?

Ik zou dan alleen bij beweging willen vastleggen. Dus een soort bewakingscamera. Is hier een goedkope oplossing voor te verzinnen ?



JorisC

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/15, 15:43:14 »
Hier valt er iets over te lezen in dit forum .
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104699.0

Als je de beelden wil opslaan op een eigen netwerkschijf heb je een IP camera nodig 
Of je kan ook gaan voor een slimme camera , maar dan worden de beelden in de cloud bewaart (Internet) .
Moet ook degelijk beveiligd worden want een IP of camera hacken is echt niet moeilijk als je het standaardwachtwoord van de fabrikant niet verandert . Dat laaste denken velen niet aan .
Alleen bij bewegingen opnemen , heb je al een camera met sensoren nodig .
Heb je al een camera  ?

« Laatst bewerkt op: 2020/06/15, 15:45:58 door JorisC »

Re: camera beelden opnemen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/16, 11:40:01 »

Alleen bij bewegingen opnemen , heb je al een camera met sensoren nodig .


Niet persé. Er zijn ook camera's die dat software matig doen. Zodra de software registreert dat het beeld verandert worden de beelden weggeschreven naar een opslagmedium. De beeldsensor is daarmee gelijk de bewegingssensor. Niet aan te bevelen als er bewegende blaadjes/bomen in beeld zijn, dan kun je beter een bewegingssensor op basis van warmte hebben. Die doet ook beter zijn werk als het donker is. Gebruik zelf voor de beveiliging (bij een clubhuis) camera's die beelden continu opslaan waarbij beeld na 2 weken wordt overschreven.

JorisC

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/16, 12:11:06 »
Citaat van: DirkJan
Niet persé. Er zijn ook camera's die dat software matig doen. Zodra de software registreert dat het beeld verandert worden de beelden weggeschreven naar een opslagmedium.

Dat wist ik nog niet , terug iets bijgeleerd  :)

Offline Jenske

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/16, 15:41:33 »
Er bestaan in VLC zgn. "motion detection" systemen, maar ik weet er niks van want heb het nog niet gebruikt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline peer

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/16, 15:57:09 »
als je nog een oude android telefoon hebt liggen dan kan het helemaal gratis.
Op de telefoon installeer je dan de app: "Alfred Home Security Camera". Op de pc kun je dan beelden van de camera bekijken.
Ik heb dit een tijdje terug uitgeprobeerd en het werkte goed, ook met motion detecton.  Wel de telefoon continu aan de lader houden en op en strategische plaats vastzetten.

Er zijn ook andere apps maar deze werkte voor mij het beste.

Offline henkchr

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/18, 12:37:16 »
bedankt voor alle tips !

helaas heb ik geen oude mobiel meer. ik heb nog geen camera gekocht, wel heb ik hier nog een een gewone webcam liggen , een logitech hd 720P maar daar kan ik denk ik niks mee.


heb inmiddels ook gezien dat er bij aanschaf van een  bewakingscamera er ook een recorder moet worden aangeschaft. Dat maakt het systeem dan weer duur.
Ik denk dat ik toch iets voor buiten nodig heb.

« Laatst bewerkt op: 2020/06/18, 13:51:52 door henkchr »

nahjo

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/18, 17:45:06 »
Ga gewoon eens spelen met je webcam en de programma's cheese en motion.

Offline henkchr

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/20, 12:06:34 »
@nahjo
dank voor de link naar het artikel !

nahjo

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/20, 13:32:20 »
@nahjo
dank voor de link naar het artikel !
Graag gedaan :)
Laat horen of het bevalt (of niet bevalt) ;)

Offline Jenske

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #10 Gepost op: 2020/06/20, 14:13:26 »
Is het mogelijk om met motion (en een webcam) tellingen uit te voeren, bv. van het aantal auto's dat passeert in een straat?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Online rico70

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #11 Gepost op: 2020/06/21, 12:34:38 »
Als motion een programma is om op te nemen bij beweging denk ik niet dat dat werkt. Hij neemt dan niet alleen de auto's op maar (volgens mij) ook voetgangers, fietsers, brommers enz.

Offline Jenske

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #12 Gepost op: 2020/06/22, 21:35:00 »
Jammer

Inmiddels, en for what it's worth vond ik een programma / site die verkeer kan tellen op https://camlytics.com/


Ik heb het niet getest, maar er bestaan dus wel algoritmes om beelden te tellen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline henkchr

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #13 Gepost op: 2020/07/01, 10:31:08 »
Hoe kun je het beste de afstand overbruggen tussen  pc en een usb webcam, bijv. bij een afstand van 10-20 meter ?
Kan dit met een snoer of is er een handiger manier ?


Online rico70

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #14 Gepost op: 2020/07/01, 13:44:01 »
Android telefoon? Dan DroidCam installeren, werkt via wifi

Re: camera beelden opnemen
« Reactie #15 Gepost op: 2020/07/01, 15:38:33 »
Hoe kun je het beste de afstand overbruggen tussen  pc en een usb webcam, bijv. bij een afstand van 10-20 meter ?
Kan dit met een snoer of is er een handiger manier ?

Ga voor een snoer, wel duurder dan draadloos, ben je zeker dat je beeld krijgt op je pc.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline peer

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #16 Gepost op: 2020/07/01, 16:10:44 »
ik dacht dat de maximum lengte voor een usb-2.0 kabel 5 meter is en voor een usb-3.0 kabel 3 meter i.v.m. signaalverlies

Re: camera beelden opnemen
« Reactie #17 Gepost op: 2020/07/01, 18:11:30 »
Android telefoon? Dan DroidCam installeren, werkt via wifi

+1 Foon. Via wifi doen.  ;) 30 meter of zo?  ^-^
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #18 Gepost op: 2020/07/03, 12:32:01 »
Op een erf is motion detection een kleine nachtmerrie; hond, katten, vogels etc zorgen misschien voor enorme data-overlast en onnodige cambeelden die meer wrevel opwekken dan nut.

Je kan met een inbraaksensor werken (een  PIR/ radar met creep-zone) en een contact naar je camera om op te nemen bij 'alarm' . Vergeet ook niet een IR - verlichting, eventueel, te integreren als misschien nachtopnames ook moeten.

Op AliExpress kost een dergelijke all-in camera ongeveer een 20€ mét WiFi integratie (afstanden zijn dan makkelijker te overbruggen als een netwerkkabel misschien niet kan) . Ga niet met USB werken .... dat heeft geen zin zelfs.

Maar een smartphone (kan je occasie vinden voor 80€) en Android , kan je de control app installeren van je camera (en instellen hoe je wilt) .

Offline henkchr

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/07/03, 15:17:27 »
toch lees ik zo her en der dat je een webcam kabel kunt verlengen met usb hub(s)
kan iemand dat bevestigen ?

Online rico70

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #20 Gepost op: 2020/07/03, 15:25:49 »
Ja dat kan, ik weet echter niet wat de max lengte kan / mag worden.

Offline peer

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #21 Gepost op: 2020/07/03, 16:08:50 »
maximum lengte zonder hub 5 meter. Met een hub kun je de lengte, denk ik, verdubbelen. Ik heb dit echter nooit gedaan dus ik weet niet hoe goed dit werkt.
Meer dan één hub plaatsen zou ik niet doen.

Offline henkchr

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #22 Gepost op: 2020/07/04, 12:20:31 »
 inbrekers kunnen van wifi, bluetooth en mobiel telefoon verkeer simpelweg de wifi signalen storen met een wifi jammer, schijnt het.

Offline peer

  • Lid
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #23 Gepost op: 2020/07/04, 12:47:03 »
usb kabel verlengen: https://usb-kabels.nl/hoe-lang-usb-kabel-verlengen/
lijkt mij ook geen optie want duur??

JorisC

  • Gast
Re: camera beelden opnemen
« Reactie #24 Gepost op: 2020/07/04, 13:02:32 »
Citaat van: henkchr
inbrekers kunnen van wifi, bluetooth en mobiel telefoon verkeer simpelweg de wifi signalen storen met een wifi jammer, schijnt het.

Magnetronovens , draadloze telefoons , babyfoons, afstandsbedieningen voor TV  enz...... zijn stoorzenders voor bluetooth apparaten . Heb je een draadloze blue tooth muis die het plots niet meer doet en de batterijen zijn nog goed , zal dit komen door een stoorzender in de nabijheid .
Slimme camera's , slimme garagepoorten, slimme deurbellen , alle slimme toestellen zijn doodeenvoudig met een smartphone te hacken als je niet onmiddelijk het standaard wachtwoord van de fabrikant verandert !
https://nieuws.kuleuven.be/nl/campuskrant/1516/04/jammen-is-kinderspel--stoorzenders-gedroomd-instrument-voor-criminelen

Met een smartphone kun je zelfs een slimme auto  vanop 5.000 kilometer laten stilvallen als het standaard wachtwoord niet verandert werd !
Criminelen kunnen zelfs de camerabeelden op de server gaan verwijderen als ze op de server kunnen inbreken waar de beelden bewaard worden .
« Laatst bewerkt op: 2020/07/04, 13:19:32 door JorisC »