Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu op Asus laptop?  (gelezen 2396 keer)

Xubuntu op Asus laptop?
« Gepost op: 2013/02/08, 14:16:19 »
Heb een compatibility vraagje.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze laptop :

Asus 11.6" X202E-CT001H - 847/2GB/320GB

http://www.computerland.nl/a/site/Catalog/ItemDetail.aspx?itemNo=80008476%20&utm_source=folder-2013-01-26&utm_medium=onlinefolder&utm_campaign=26jan_2013-01-26


"De prestaties van zijn uitstekend, dankzij een perfecte combinatie van de Intel Celeron 847 processor,Intel HD graphics grafische kaart,2 GB geheugen en een harde schijf van 320 GB. De Asus X202E-CT001H laptop heeft een 11,6 inch scherm,met een touch functie zodat u nog makkelijker kunt genieten van al uw multimedia,foto’s,films en applicaties en dat met een maximale resolutie van 1366x768 pixels. Met de Asus X202E-CT001H laptop kunt u zowel via bekabelde als draadloze netwerken op het web surfen, e mailen en statusupdates van sociale netwerksites ontvangen. Er zijn ook een ingebouwde webcam en een microfoon zodat u gezellig met familie en vrienden kunt praten, compleet met beeld en geluid."

Productspecificaties

Processor    Intel Celeron - 847
Kloksnelheid    1.1 GHz
Besturingssysteem    Windows 8
Intern geheugen    2048 MB DDR3 1 x 2048 MB
Max. intern geheugen    4096 MB
Touchscreen    Ja
Opslagcapaciteit    320 GB
Opslagmedia
Harde schijf    320 GB (5400 RPM eSATA)
Mediastations    Geen
Beeld
Beelddiagonaal    11.6 inch (29.0 cm)
Resolutie    1366 x 768
Type    LED
Breedbeeld    Ja
Videokaart    Intel HD
Videokaartgeheugen    Gedeeld
Ingebouwde webcam    Ja
Tv_tuner    Nee
Geluid
Luidsprekers    Ja
Ingebouwde microfoon    Ja
Netwerk
Draadloze netwerkverbinding    802.11b/g/n (150 Mbit/s)
Aansluitmogelijkheden
Data    2 x USB 2.0 en 1 x USB 3.0
HDMI    Ja
Port replicator    Nee
Afstandsbediening    Nee
Voeding    W
Productinformatie
Service & garantie    2 Jaar
Kleur    Zilver
Introductie    2012
Artikelnummer    X202E-CT001H
EAN    4716659325895

Helaas staat Windows erop >:( . Die wil ik vervangen door Xubuntu 12.04 LTS. Nou denk ik zelf dat dat zonder problemen mogelijk is, maar voordat ik het ding aanschaf, wil ik het toch nog even 'overleggen' op dit forum. Beetje zonde wanneer het toch niet mogelijk zou blijken te zijn...(Die geldboom wil namelijk nog steeds niet groeien in m'n tuin ;)...)

* Ik twijfel aan de Intel HD -chip. Bij mijn weten levert het geen compatibiliy-problemen op, 100% zeker weet ik het echter niet.
* Dan de touchscreen. Zou dat werken?
* USB 3.0 : wordt dat ondersteund door Xubuntu 12.04 LTS?
* HDMI weet ik ook niet zeker?

Indien ik met nog meer zaken rekening moet houden, waar ik nu overheen kijk dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Een boek doet het altijd...

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/08, 14:23:14 »
Heb een compatibility vraagje.

Ik heb mijn oog laten vallen op deze laptop :

Asus 11.6" X202E-CT001H - 847/2GB/320GB

http://www.computerland.nl/a/site/Catalog/ItemDetail.aspx?itemNo=80008476%20&utm_source=folder-2013-01-26&utm_medium=onlinefolder&utm_campaign=26jan_2013-01-26


"De prestaties van zijn uitstekend, dankzij een perfecte combinatie van de Intel Celeron 847 processor,Intel HD graphics grafische kaart,2 GB geheugen en een harde schijf van 320 GB. De Asus X202E-CT001H laptop heeft een 11,6 inch scherm,met een touch functie zodat u nog makkelijker kunt genieten van al uw multimedia,foto’s,films en applicaties en dat met een maximale resolutie van 1366x768 pixels. Met de Asus X202E-CT001H laptop kunt u zowel via bekabelde als draadloze netwerken op het web surfen, e mailen en statusupdates van sociale netwerksites ontvangen. Er zijn ook een ingebouwde webcam en een microfoon zodat u gezellig met familie en vrienden kunt praten, compleet met beeld en geluid."

Productspecificaties

Processor    Intel Celeron - 847
Kloksnelheid    1.1 GHz
Besturingssysteem    Windows 8
Intern geheugen    2048 MB DDR3 1 x 2048 MB
Max. intern geheugen    4096 MB
Touchscreen    Ja
Opslagcapaciteit    320 GB
Opslagmedia
Harde schijf    320 GB (5400 RPM eSATA)
Mediastations    Geen
Beeld
Beelddiagonaal    11.6 inch (29.0 cm)
Resolutie    1366 x 768
Type    LED
Breedbeeld    Ja
Videokaart    Intel HD
Videokaartgeheugen    Gedeeld
Ingebouwde webcam    Ja
Tv_tuner    Nee
Geluid
Luidsprekers    Ja
Ingebouwde microfoon    Ja
Netwerk
Draadloze netwerkverbinding    802.11b/g/n (150 Mbit/s)
Aansluitmogelijkheden
Data    2 x USB 2.0 en 1 x USB 3.0
HDMI    Ja
Port replicator    Nee
Afstandsbediening    Nee
Voeding    W
Productinformatie
Service & garantie    2 Jaar
Kleur    Zilver
Introductie    2012
Artikelnummer    X202E-CT001H
EAN    4716659325895

Helaas staat Windows erop >:( . Die wil ik vervangen door Xubuntu 12.04 LTS. Nou denk ik zelf dat dat zonder problemen mogelijk is, maar voordat ik het ding aanschaf, wil ik het toch nog even 'overleggen' op dit forum. Beetje zonde wanneer het toch niet mogelijk zou blijken te zijn...(Die geldboom wil namelijk nog steeds niet groeien in m'n tuin ;)...)

* Ik twijfel aan de Intel HD -chip. Bij mijn weten levert het geen compatibiliy-problemen op, 100% zeker weet ik het echter niet.
* Dan de touchscreen. Zou dat werken?
* USB 3.0 : wordt dat ondersteund door Xubuntu 12.04 LTS?
* HDMI weet ik ook niet zeker?

Ik wil overigens via UNetbootin een bootable usb-stick maken om Xubuntu 12.04 LTS te installeren. Dit moet m.i. geen problemen opleveren(?)

Indien ik met nog meer zaken rekening moet houden, waar ik nu overheen kijk dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Een boek doet het altijd...

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/08, 14:39:55 »
Citaat
Helaas staat Windows erop >:( . Die wil ik vervangen door Xubuntu 12.04 LTS.

Ik zou die Windows 8 er op laten staan en een dualboot maken, het is anders zonde van het geld. Zo heb je het beste van twee werelden.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/08, 14:51:09 »
Goeie tip!! Doe ik. Was me even ontschoten dat dat ook nog kon...

Nou hoop ik nog op compatibility-reacties ^-^...
Een boek doet het altijd...

Offline joop905

  • Lid
Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/08, 16:11:29 »
Ubuntu installeren naast Windows: maak uw computer tweevoudig opstartbaar

https://sites.google.com/site/computertip/installeren


Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/08, 20:00:22 »
Intel HD-videokaart werkt keurig, heb hier 2 laptops met een Intel HD en allebei voortreffelijk met Unity en E17 dus dan mag Xubuntu ook geen probleem zijn :)

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/08, 20:04:41 »
Noem me gek, maar een Celeron dualcore van 1,1 GHz vind ik echt zwak.

"Intel HD" zegt overigens niets over het specifieke model. Als je bijvoorbeeld wilt gaan gamen (Steam/Valve-games), dan moet dat minimaal een HD 3000 zijn.

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/08, 21:19:48 »
Intel-videokaarten werken sowieso goed op Linux.

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/08, 22:13:09 »
Intel-videokaarten werken sowieso goed op Linux.
Die van mij werkt, maar de performance is niet zo hoog als op Windows en OpenGL-ondersteuning reikt maar tot 2.x. H.264-decoderen via VAAPI gaat haperen als de bitrate enigszins in de buurt komt van een doorsnee 1080p-video.

Alle hardware wordt in de basis ondersteund, maar er kan nog veel verbeterd worden. Natuurlijk ligt het maar net aan de taken die je met de pc uitvoert of je last hebt van sommige beperkingen. Vandaar dat ik het gamen noemde. Zo kan ik geen games draaien gebaseerd op de Source Engine, omdat die OpenGL 3.1 vereist, hetgeen Mesa dus niet aankan voor de 4500MHD. Dit terwijl TF2 in Wine prima draait - een schande.
« Laatst bewerkt op: 2013/02/08, 22:15:05 door Cumulus007 »

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/09, 00:29:02 »
Ik kan beamen wat Cumulus zegt. Voor doorsnee desktopgebruik voldoet het prima maar mijn HD2500 (niet dat ik daar veel van verwachtte) kan bepaalde OpenGL-effecten van KDE niet eens draaien. Een meer dan 4 jaar oude Nvidia GPU kon dat met gemak. Natuurlijk mag ik van een geintegreerde GPU niet al te veel verwachten maar Windows8 draait er uitstekend mee. Dat wil dus zeggen dat Intel nog lang niet genoeg aandacht besteedt aan de Linuxdrivers, er zit veel meer in. Hopelijk dat Steam dit proces een boost kan geven :P

Maar samenvattend: als je dus niet veel waarde hecht aan gamen en 1080p-video dan zullen die Intel-graphics voldoende zijn. Plus dat je geen gezeur hebt met "niet-vrije stuurprogramma's" na installatie.

Offline softbart

  • Lid
Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/09, 11:07:39 »
@femke98 had het ook over deze machine. zie:
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-of-xubuntu-installeren-uefi/msg860922/#msg860922

Wat verder gezocht met google. Ook ivm uefi en als een mogelijke vervanging van mijn oude netbookje (asus 1101ha), welke ik nog steeds met veel plezier gebruik ondanks de GMA500.  :)  :)

De uefi perikelen gaan het meest over de x202e-ct009h met de i3 processor. En zijn oplosbaar.

Wat verder zoeken leert dus dat de i3 uitvoeringen wel weer een stuk duurder zijn.

Misschien dat @femke98 nog ervaringen heeft.

groet,

Theo

Offline HarzG

  • Lid
Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/09, 17:19:01 »
Ik heb mijn oog laten vallen op deze laptop :
Asus 11.6" X202E-CT001H - 847/2GB/320GB
http://www.computerland.nl/a/site/Catalog/ItemDetail.aspx?itemNo=80008476%20&utm_source=folder-2013-01-26&utm_medium=onlinefolder&utm_campaign=26jan_2013-01-26
Je kan ook kijken naar een zeer voordelig alternatief zonder Windows waar meteen Ubuntu op zit.
De Naos PCM10 heeft een groter scherm, een grotere HD en 4GB RAM.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/10, 12:50:26 »
Mijn ervaring met deze notebook is dat het een zeer prettig ding is. Maar jammer voor jullie komt er voorlopig geen dualboot op, maar alleen Windows 8.
Die laatste wil ik gewoon leren kennen, aangezien ik toch altijd nog mensen help met Windows. Dus ja.

Het is niet mijn werkpc of computer waar ik alles op wilt doen, dus voor mij voldoet deze "zwakke"  Celeron dualcore van 1,1 GHz.  :evil:

Vergeet niet dat de prijs er naar is, ik heb hem zelf nog goedkoper gekocht, is een kwestie van even tweakers raadplegen. En verder heb je een touchscreen, en als je er nu Linux opzet, vervalt dat onderdeel, neem ik aan. Windows 8 is juist leuk met touchscreen.

Ga je voor een i3 uitvoering, ja dan ben je weer een stuk duurder uit. Het is maar wat iemand wilt en uit wilt geven en niet wat een ander er van vindt.  ;)

Wie bedoel je met "jullie"? Mij interesseert het geen biet welk OS jij gebruikt hoor :P

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/10, 18:25:48 »
@Cumulus007 : ben het helemaal met je eens voor wat betreft die Celeron! Heeft ook niet bepaald mijn voorkeur, maar ik ben gebonden aan een budget van max 400 euro. Dan wordt het wat moeilijker kiezen. En een Atom ... no way, er zijn grenzen =D...

Voor mij is het belangrijk dat het ding zeer handzaam en licht is, omdat het voornamelijk een werk-pc voor onderweg wordt, waarop ik eigenlijk enkel internet, email en tekstverwerk. 

De Intel HD chip zal dus geen problemen opleveren zo lees ik. Zit ik nog wel met mijn overige vraagjes voor wat betreft Xubuntu 12.04 LTS icm de Asus 11.6" X202E-CT001H  :

* De touchscreen. Zou dat werken?
* USB 3.0 en HDMI : wordt dat ondersteund ?

Ik wil overigens via UNetbootin een bootable usb-stick maken om Xubuntu 12.04 LTS naast Windows 8 te installeren. Dit moet m.i. geen problemen opleveren. Heeft iemand hier wellicht ervaringen mee?

Thanks!

Een boek doet het altijd...

Offline Tom

  • Lid
Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/10, 18:37:43 »
Gebruik altijd Unetbootin en werkt (gaat) zeer goed.
usb3 wordt ondersteund.
hdmi  ook.
dualcore van 1,1 GH niet 1 van de snelste maar gaat best heb die ook met Xubuntu 12.04 LTS
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/11, 18:57:09 »
@femke98 : bedankt voor de tip!

@Wanda : ook jij bedankt voor je reacties! Kan ik weer verder mee...

Blijft nog een vraag onbeantwoord en dat is natuurlijk wel een belangrijke : werkt de touchscreen onder Xubuntu 12.04 LTS icm de betreffende Asus 11.6" X202E-CT001H?
Voel er weinig voor om het ding te kopen en dan te moeten constateren dat de touchscreen niet funtioneert. (Ok, onder w8 natuurlijk wel, maar da's nou net niet bepaald m'n favoriete os ;)).
Een boek doet het altijd...

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/02/11, 19:39:53 »
Eigenlijk moet je dit soort Googlewerk zelf doen he... maar goed ik kon maar weinig vinden, wel dit draadje op tweakers: http://tweakers.net/productreview/69601/asus-vivobook-x202e-ct001h.html 1 Iemand in de reacties beweert dat het aanraakscherm goed werkt met Ubuntu. Trek je eigen conclusies maar of je dat betrouwbaar genoeg vindt: http://tweakers.net/reacties.dsp?Action=Posting&ParentID=6006319

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/02/12, 15:36:46 »
@erik1984 :  je schrijft 'Eigenlijk moet je dit soort Googlewerk zelf doen he...'. Ehhh sorry, maar waarom denk je dat ik het hier op dit specifieke forum vraag? Vanwege het simpele feit dat ik me al het apezuur heb gegoogled en niets fatsoenlijks kon vinden. Beetje voorbarige conclusie vind je ook niet...

Ben in de pc-shop geweest omdat ik even wilde testen of het ding en soortgelijke laptops eigenlijk in de PRAKTIJK (want in theorie ZOU het moeten kunnen) wel fatsoenlijk van een usb-stick kunnen booten (wanneer er dus geen brander aanwezig is). De medewerker heeft het op meerdere ASUS laptops uitgeprobeerd (ASUS heeft een soort boot override in z'n bios), maar no way! Niet booten van de usb-stick dus! De laptops beschikken zelfs - nog -  niet over een uefi gebasseerd bios! Laptops zouden volgens hem daaromtrent achter lopen bij desptop-biossen. Ook de asus boot override werkte niet. Kortom de computertheorie wordt weer eens vermoord door de praktijk. Zoals zo vaak.En een externe brander ga ik er toch echt niet apart voor kopen hoor.
Dit is m.i. weer eens zo'n -noem het - kinderziektes-geval. Ik blijf het belachelijk vinden dat anno 2013  laptops blijkbaar niet in staat zijn fatsoenlijk van een sticky op te starten >:( (hoe het met desktops is weet ik niet, want ik heb hiebij nog nooit een usb-stick os installatie gedaan).
Hoe hier dus rekening mee voordat je een laptop zonder brander aanschaft en je wilt je eigen os installeren.
Een boek doet het altijd...

Re: Xubuntu op Asus laptop?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/02/12, 16:42:08 »
@erik1984 :  je schrijft 'Eigenlijk moet je dit soort Googlewerk zelf doen he...'. Ehhh sorry, maar waarom denk je dat ik het hier op dit specifieke forum vraag? Vanwege het simpele feit dat ik me al het apezuur heb gegoogled en niets fatsoenlijks kon vinden. Beetje voorbarige conclusie vind je ook niet...

Sorry dat het wat bot overkwam,  zo was het niet bedoeld. Het zou wel goed zijn om voortaan in je openingspost aan te geven dat je zelf al veel hebt gezocht op Google. Toegegeven dat dit vrij weinig resultaat opleverde, dus het was niet zo'n makkelijke Google. Maar met alleen dat typenummer + ubuntu kreeg ik al direct dat linkje naar Tweakers. Ik zeg het alleen maar omdat ik zelf Google een prachtig hulpmiddel vindt voor compatibiliteitsvragen m.b.t. Linux :). Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je er geen forumdraadjes over moet maken hoor.