Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Originele mysql database opnieuw gebruiken  (gelezen 3813 keer)

Offline Jorisvh

  • Lid
Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Gepost op: 2010/03/29, 22:19:15 »
Mijn mysql-server wil niet meer opstarten nadat ik in /etc/mysql/my.cnf dit heb aangepast:
#datadir      = /var/lib/mysql
datadir      = /d/mysql/data

Voordat ik Ubuntu 9.10 opnieuw heb geinstalleerd heb ik de mysql database bestanden in deze folder opgeslaan: /d/mysql/data. Ik dacht deze opnieuw te kunnen gebruiken maar het lukt niet.
joris@Debcom:~$ sudo /etc/init.d/mysql restart
[sudo] password for joris:
 * Stopping MySQL database server mysqld                                 [ OK ]
 * Starting MySQL database server mysqld                                 [fail]

Zie inhoud van mijn errorlog:
100329 20:16:38 mysqld_safe Starting mysqld daemon with databases from /d/mysql/data
100329 20:16:38 [Warning] option 'thread_stack': unsigned value 192 adjusted to 131072
100329 20:16:38 [Warning] Can't create test file /d/mysql/data/Debcom.lower-test
100329 20:16:38 [Warning] Can't create test file /d/mysql/data/Debcom.lower-test
100329 20:16:38 [Note] Plugin 'FEDERATED' is disabled.
/usr/sbin/mysqld: Can't find file: './mysql/plugin.frm' (errno: 13)
100329 20:16:38 [ERROR] Can't open the mysql.plugin table. Please run mysql_upgrade to create it.
100329 20:16:39  InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: File operation call: 'open'.
InnoDB: Cannot continue operation.
100329 20:16:39 mysqld_safe mysqld from pid file /var/run/mysqld/mysqld.pid ended

Is er een mogelijkheid dat ik mijn originele database bestanden nog kan gebruiken?
Ik had hiervoor ook al mysql 5 draaien.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/29, 22:41:56 »
In de foutmeldingen staat:

Citaat
[Warning] Can't create test file /d/mysql/data/Debcom.lower-test
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to

Misschien staan de rechten niet goed?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/30, 18:23:02 »
chown -R mysql:mysql /d/mysql/data
Heb geen flauw idee of het werkt,zelfs of het er mee te maken hebben. Maar je weet maar nooit!

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/30, 19:19:31 »
chown -R mysql:mysql /d/mysql/data

joris@Debcom:~$ chown -R mysql:mysql /d/mysql/data
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/tables_priv.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/db.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/db.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/procs_priv.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/tables_priv.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/tables_priv.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/db.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/procs_priv.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/procs_priv.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/general_log.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/func.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/func.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/plugin.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/plugin.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/plugin.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/servers.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/servers.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/servers.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/columns_priv.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/columns_priv.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/columns_priv.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_topic.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_topic.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_topic.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_category.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_category.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_category.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_relation.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_relation.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_relation.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_keyword.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_keyword.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/help_keyword.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_name.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_name.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_name.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition_type.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition_type.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_transition_type.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_leap_second.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_leap_second.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/time_zone_leap_second.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/host.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/host.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/host.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/proc.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/proc.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/proc.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/slow_log.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/general_log.CSM’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/general_log.CSV’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/user.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/slow_log.CSM’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/slow_log.CSV’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/event.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/user.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/user.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/ndb_binlog_index.frm’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/ndb_binlog_index.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/ndb_binlog_index.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/func.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/event.MYI’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql/event.MYD’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/debian-5.1.flag’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/ibdata1’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/ib_logfile0’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/ib_logfile1’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data/mysql_upgrade_info’: Bewerking niet toegestaan
chown: veranderen van de eigenaar van `/d/mysql/data’: Bewerking niet toegestaan

Met sudo chown -R mysql:mysql /d/mysql/data krijg ik hetzelfde resultaat!

Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/30, 19:57:24 »
Doe dan:

sudo -i
en dan je wachtwoord ;)

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/31, 21:19:09 »
sudo -ien dan je wachtwoord ;)
Dan werk ik als root. Maar kan de eigenaar nog steeds niet veranderen.
Merk wel: d is een vfat partitie. Ik heb ook een ntfs partitie met mysql data.
Ook hier heb ik het geprobeerd zonder resultaat:
joris@Debcom:~$ sudo -i
root@Debcom:~# chown -R mysql:mysql /windoc/mysql/data
root@Debcom:~# ls -l /windoc/mysql/data
totaal 21385
-rwxrwxrwx 1 root root   629108 2008-03-20 16:28 debcom.err
-rwxrwxrwx 2 root root   180860 2006-06-29 15:02 debcom.err-old
-rwxrwxrwx 2 root root 10485760 2008-03-20 16:28 ib_logfile0
-rwxrwxrwx 2 root root 10485760 2005-09-13 17:27 ib_logfile1
drwxrwxrwx 1 root root    16384 2007-09-13 20:12 ideeenhuis
drwxrwxrwx 1 root root     8192 2008-03-20 15:08 joris
-rwxrwxrwx 2 root root    13275 2005-04-27 17:34 localhost.localdomain.err
drwxrwxrwx 1 root root    16384 2006-06-29 19:01 mysql
-rwxrwxrwx 1 root root      726 2005-02-21 22:43 mysql.err
drwxrwxrwx 1 root root     4096 2006-01-09 20:48 test
-rwxrwxrwx 2 root root      245 2005-07-14 19:32 thuiscomputer.err
-rwxrwxrwx 1 root root    26721 2005-07-13 23:39 thuis.err
drwxrwxrwx 1 root root     8192 2007-10-22 20:53 vroem
root@Debcom:~#

« Laatst bewerkt op: 2010/03/31, 21:23:09 door Jorisvh »

Offline rja

  • Lid
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/01, 10:37:59 »
Dan werk ik als root. Maar kan de eigenaar nog steeds niet veranderen.
Merk wel: d is een vfat partitie. Ik heb ook een ntfs partitie met mysql data.
Ook hier heb ik het geprobeerd zonder resultaat:
Fat32 en NTFS ondersteunen  het rechten systeem van Linux/Unix niet.

Zie :

http://ubuntu.swerdna.org/ubufat32.html

Als je dit toch wilt gebruiken, zul je de fat32 partitie als gebruiker moeten mounten.



Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/01, 10:57:45 »
Dus dan zou je de hele partitie als mysql  gebruiker willen mounten?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline rja

  • Lid
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/01, 16:18:31 »
Dus dan zou je de hele partitie als mysql  gebruiker willen mounten?
Ik zou gewoon ext3 of ext4 gebruiken

Maar als hij perse een fat32 of NTFS partitie wil gebruiken zou dit op een oplossing kunnen zijn.




Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/01, 16:23:40 »
Dus dan zou je de hele partitie als mysql  gebruiker willen mounten?
Ik zou gewoon ext3 of ext4 gebruiken
Inderdaad.

Of anders gewoon MySQL data exporteren naar SQL en in Windows weer importeren. Dan heb je ook wat meer zekerheid dat het goed blijft gaan.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/02, 00:52:15 »
Dus dan zou je de hele partitie als mysql  gebruiker willen mounten?
Maar als er ook nog andere bestanden op de partitie staan krijg je daar weer problemen mee.

Offline Jorisvh

  • Lid
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/08, 21:32:22 »
Heb partitie veranderd naar ext3.
Heb eigenaar veranderd:
joris@Debcom:~$ ls -l /d/mysql/data
totaal 20488
-rwxrwxrwx 1 mysql mysql        0 2010-04-07 19:44 debian-5.1.flag
-rwxrwxrwx 1 mysql mysql 10485760 2010-04-07 19:44 ibdata1
-rwxrwxrwx 1 mysql mysql  5242880 2010-04-07 19:44 ib_logfile0
-rwxrwxrwx 1 mysql mysql  5242880 2010-04-07 19:44 ib_logfile1
drwxrwxrwx 2 mysql mysql     4096 2010-04-07 19:44 mysql
-rwxrwxrwx 1 mysql mysql        6 2010-04-07 19:44 mysql_upgrade_info
joris@Debcom:~$

Ik krijg nog steeds dezelfde foutmeldingen:
100408 21:26:53 mysqld_safe Starting mysqld daemon with databases from /d/mysql/data
100408 21:26:53 [Warning] option 'thread_stack': unsigned value 192 adjusted to 131072
100408 21:26:53 [Warning] Can't create test file /d/mysql/data/Debcom.lower-test
100408 21:26:53 [Warning] Can't create test file /d/mysql/data/Debcom.lower-test
100408 21:26:53 [Note] Plugin 'FEDERATED' is disabled.
/usr/sbin/mysqld: Can't find file: './mysql/plugin.frm' (errno: 13)
100408 21:26:53 [ERROR] Can't open the mysql.plugin table. Please run mysql_upgrade to create it.
100408 21:26:54  InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: File operation call: 'open'.
InnoDB: Cannot continue operation.
100408 21:26:54 mysqld_safe mysqld from pid file /var/run/mysqld/mysqld.pid ended

Dit is de regel uit fstab:
/dev/sda6 /d ext3 rw,auto,user,exec,umask=0000 0 0

Wat nu?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Originele mysql database opnieuw gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/08, 21:38:52 »
Nog steeds dezelfde error: [ERROR] Can't open the mysql.plugin table. Please run mysql_upgrade to create it.
probeer eens: http://www.google.nl/search?q=Can%27t+open+the+mysql.plugin+table.+Please+run+mysql_upgrade+to+create+it
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!