Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ATI radeon HD 5450  (gelezen 3115 keer)

Offline Rubs

  • Lid
ATI radeon HD 5450
« Gepost op: 2011/05/03, 21:04:28 »
Krijgt er iemand de ATI radeon HD 5450 aan de praat in ubuntu 11.04 ?
bij mij lukt de installatie niet  :'(
Mijn computer start op tot een paars scherm, maar blijft hier op hangen.
In de veilige grafische modus opstarten lukt ook niet.

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/04, 09:16:56 »
Ik denk dat ik hetzelfe probleem heb als jij. Ik gebruik overigens een Radeon HD4870.

Ik heb met unetbootin een LiveUSB gemaakt van Ubuntu 11.04 x86 (+1260 MB persistent storage).
Als ik daarvan opstart, dan kunnen er 2 scenario's optreden:
- Als ik in het menuutje kies voor 'Default', dan kom ik tot het paarse scherm met de tekst 'Ubuntu' en die stippen eronder. Na een aantal seconden kom ik dan in een zwart scherm, volgepropt met cryptische tekst. Daar kom ik o.a. het woord 'radeon' tegen, dus het zal wel iets met de videodriver van doen hebben.
- Als ik kies voor 'Try Ubuntu without installing', dan kom ik uit op een zwart scherm, en mijn monitor geeft dan ook aan dat er geen signaal is.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/04, 11:06:00 »
Hebben jullie de nieuwste drivers geprobeerd?
http://www.webupd8.org/2011/04/amd-ati-catalyst-114-released-just-in.html

mocht dit niet werken dan zou ik 10.10 of 10.04 er terug op te zetten.

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/04, 11:22:04 »
Nou, zo ver kom ik niet eens...
Ik kan de LiveUSB überhaupt niet starten :(
Ik vrees dat ik (voorlopig) verder moet met 10.10...

Offline heir4c

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 17:39:03 »
Als je de cd/usb boot dan zie je een paars scherm met twee witte icoontjes onderaan. Klik snel op gelijk welke toets.
Nu zie je het "oude" keuze menu. Klik hier op F6 en selecteer acpi=off (met enter of spatie-toets) en kies ook evt. nomodeset.
Klik op ESC om het pop up venster te sluiten. Onderaan blijft de kernel lijn zichtbaar. Daarachter kan je ook een ander parameter voor de kernel meegeven. i.p.v. nomodeset kan je hier ook bijtikken: xforcevesa (geloof toch dat het zo geschreven moet worden) Daarmee forceer je het opstarten met de vesa-driver (Een algemene driver).
Als na het installeren je nog niet door kan starten (bijv zwart scherm) dan kan je ook opstarten in recovery mode of door op de toets e te drukken in het grub menu en dan kan je die parameters ook toevoegen aan de kernel regel (achter het woord splash).
En zo doorstarten. (Eronder word weergegeven hoe je verder boot, ik geloof met Ctrl+x )

Lukt het nu?

« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 17:42:25 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline barco78

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/04, 18:33:19 »
Krijgt er iemand de ATI radeon HD 5450 aan de praat in ubuntu 11.04 ?
bij mij lukt de installatie niet  :'(
Mijn computer start op tot een paars scherm, maar blijft hier op hangen.
In de veilige grafische modus opstarten lukt ook niet.


ik heb dezelfde videokaart hier geen probleem
Intel core i3-dual 3.06ghz-64 bit  -ram 4gb - 500gb hdd - videokaart:nvidia 1ghz
Besturingsprogramma : ubuntu 11.10


Daarnaast diverse computers vanaf 2,4ghz met verschillende distros
-------------------------------------------------------------------
Linux user number #527239 (Link) http://counter.li.org/
-------------------

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 09:44:35 »
Ik heb het gisteravond heel vluchtig geprobeerd. Ik was pas laat thuis, en heb er niet al te lang naar kunnen kijken.
Wat ik heb geprobeerd:
  • Booten van USB
  • Optie 'Default' highlighten
  • Tab indrukken
  • Aan de regel met opties xforcevesa toevoegen. Die regel ziet er ongeveer zo uit: initrd=/ubninit file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper quiet splash -- persistent. Ik weet 'm niet precies meer uit m'n hoofd. Ik heb de optie iig zowel voor als na de -- geprobeerd. Ik wist ook niet zeker of ik nog -- voor de optie moest zetten, net als bij de opdrachtprompt.

Enige verschil was dat ik nu die lap tekst niet te zien kreeg - het beeld ging gewoon op zwart. Zowel bij de optie 'Default' als bij 'Try Ubuntu without installing' (wat is het verschil daartussen eigenlijk?).
Dat nomodeset moet ik nog proberen.
Ik moet ook nog proberen of ik dat standaard Ubuntu-scherm met de taal- en toetsenbordkeuze tevoorschijn kan krijgen. Kan dat überhaupt als je werkt met een USB die met UNetbootin gemaakt is?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/05, 09:47:54 door JvH »

Offline JvH

  • Lid
Re: ATI radeon HD 5450
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/05, 19:58:15 »
Nou, ik typ dit bericht vanuit Natty :)

In mijn geval bleek het toch niet aan de grafische kaart te liggen.
Ik heb met unetbootin opnieuw een LiveUSB gemaakt, alleen dan zonder persistent opslag. Toen deed ie het opeens wel, zonder dat ik ook maar één optie hoefde toe te voegen.
Ook het installeren van de closed source driver verliep na installatie zonder problemen.
Ik moet wel zeggen dat die ATI-driver afgrijselijk langzaam is. In 10.10 waren de prestaties stukken beter.