Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server  (gelezen 1106 keer)

HenkH

  • Gast
Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Gepost op: 2007/02/04, 23:26:40 »
Ik heb ubuntu 6.06 (de serverversie) geinstalleerd. Tijdens de installatie heb ik als user 'henk' opgegeven met bijbehorend wachtwoord. Na installatie kon is onder deze user , meestal mbv sudo, alles doen wat nodig was om de server te configureren.

Ik denk echter dat ik zojuist iets heel doms gedaan heb. Ik wilde user 'henk' toevoegen aan een bestaande groep en heb het commando 'sudo usermod -G henk' uitgevoerd. Vanaf dat moment mag ik geen sudo-commando's meer uitvoeren. Dit betekent dat ik niets meer kan op mijn computer. Ik heb al gezocht of er lotgenoten waren die mij een oplossing kunnen bieden, maar heb er nog geen kunnen vinden.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd zoals b.v het gebruik van 'su - ' (hoewel ik de werking niet helemaal begrijp), herinstalleren van sudo (apt-get install reinstall sudo), editen van de sudoers-file (wat dus niet meer lukt). Niets werkt omdat ik geen sudu meer mag gebruiken.

Wie heeft hier een oplossing voor zodat ik niet ALLES opnieuw hoef te installeren?

Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/05, 03:13:52 »
Hmmmz misschien dat dit je probleem oplost ???

Typ:
passwd rootzet nu een nieuw root password.

typ nu:
sudo -styp je net gemaakte root password.

En als root verander je de rechten van de gebruiker henk.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

HenkH

  • Gast
Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/05, 19:42:32 »
Beste Gandyman

Bedankt voor je reactie. Het geeft helaas niet het gewenste resultaat. Na intypen van 'passwd root' verschijnt de melding 'You may not view or modify password information foor root.

Ik heb me er al bijna mee verzoend dat ik de installatie nog een keer doe (voor de 2e keer gaat alles toch sneller). Ik wacht nog even af.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/05, 19:45:15 »
Het usermod programma heeft ervoor gezorgd dat je niet meer in de admin groep zit ;)
Gewoon live cd erin stoppen, partitie waar je alles geïnstalleerd hebt mounten en dan /etc/group editeren en je terug in de admin groep zetten.
(zie ook http://www.psychocats.net/ubuntu/sudo over hoe sudo werkt)

HenkH

  • Gast
Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/06, 19:43:59 »
Beste kennywest,

Bedankt voor je reactie. De link naar de door jou genoemde site heeft mij geholpen het  probleem op te lossen. Ik kan weer verder!

Eventueel voor anderen: ik heb het volgende gedaan
1. Opstarten in recovery mode (klik op Esc waneer je GRUB ziet)
2. Bestand etc/group bekeken. Daar stond: admin:x:108:
3. Commando 'addgroup henk admin' uitgevoerd
4. Nu staat in etc/group: admin:x:108:henk
5. Na reboot kon ik als henk weer sudo gebruiken

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Kan sudo niet meer uitvoeren op mijn server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/07, 08:40:52 »
Ik heb hier even een kort vraagje bij. Als je opstart in recovery modus, wordt dan niet naar het root paswoord gevraagd?