Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm doet vreemd.  (gelezen 1712 keer)

Minardi

  • Gast
Beeldscherm doet vreemd.
« Gepost op: 2005/12/11, 12:45:11 »
Ik ben net begonnen met Linux, en ik probeer het nu op een Intel Celeron 300 Mhz. Met een beeldscherm van 15" van S3trio ofzoiets.
De videokaart is S3 TRIO V64+.

Dus ik start ubuntu op. Geen problemen bij opstarten van de klok enz. maar dan bij het inlogscherm (krijg ik niet eens te zien) krijg ik allemaal kleuren op en neer gaan, net of ik op het einde van een videoband zit.

Hoe kan ik dit oplossen? Dank je.

edit:Ik kan wel in een commando scherm komen met ctrl+alt+f1 maar ik zou niet weten wat ik daar moet intypen

Groeten Minardi

Offline bwog

  • Lid
Beeldscherm doet vreemd.
« Reactie #1 Gepost op: 2005/12/11, 13:48:28 »
Als je met Ctrl-alt-F1  in een console komt, dan kun je eerst de VESA drivers installeren met

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
and chose vesa driver

Dan heb je weer beeld en kun je rustig uitzoeken welke drivers bij jouw kaart horen.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Beeldscherm doet vreemd.
« Reactie #2 Gepost op: 2005/12/11, 13:48:46 »
Goed, dit betekent gewoon dat je scherm reeds heel oud is :)
Ubuntu zendt een signaal dat uw scherm niet aankan. Bv te hoge resolutie of frequentie.

Die instellingen zul je handmatig moeten wijzijgen in de configuratie-file van X
Deze noemt xorgconf.

Typ:
locate xorgconf
dan cd /naar/lokatie/waar/het/staat
dan sudo vi 'bestandsnaam' (xorgconf dus)

Dan zal je de file kunnen bewerken, maak bij sectie 'screen' een nieuw scherm aan, geef het het default number en geef het lagere waarden.

Dan sluit je vi af door ZZ (shift zz), zo slaat hij op en sluit ie af.

dan reboot: sudo init 6
------------------------------------------
Maar ik zou er een nieuwer scherm anhangen dat het wel aankan en dan via de menu's de resolutie verlagen, deze standaard zetten en terug het oude scherm gebruiken :D

Minardi

  • Gast
Beeldscherm doet vreemd.
« Reactie #3 Gepost op: 2005/12/11, 20:26:16 »
Dank je.
De versie van bwog heb ik geprobeerd, en nu heb ik hem dan eindelijk aan de praat.

En zappa. Ja het beeldscherm gekregen van iemand. Zo'n net uitgevonden beeldscherm.

Offline bwog

  • Lid
Beeldscherm doet vreemd.
« Reactie #4 Gepost op: 2005/12/11, 21:16:19 »
@Minardi: ik heb nog even gekeken en het lijkt er op dat de drivers voor jouw kaart met Synaptic te installeren zijn. Zoek naar trio in Synaptic en controleer de beschrijving.

Als je de computer te traag vind kun je ook dit proberen: https://wiki.ubuntu.com/InstallingXubuntu
Dat is een lichte versie van ubuntu en deze is even makkelijk te installeren als ubuntu.