Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan HDD niet veilig verwijderen  (gelezen 4476 keer)

Offline JAM

  • Lid
Re: Kan HDD niet veilig verwijderen
« Reactie #25 Gepost op: 2015/11/02, 18:33:17 »
Ola Nero,

Als beginner snap ik niets van uw antwoord helaas.
Kunt u wat eenvoudiger uitleggen aub.?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan HDD niet veilig verwijderen
« Reactie #26 Gepost op: 2015/11/03, 14:48:13 »
Soms kan je kiezen zowel voor "uitwerpen" als voor "ontkoppelen". Uitwerpen gaat een stap verder dan ontkoppelen. Wat nero zegt is dat enkel ontkoppelen  (umount in de terminal) al OK is om de harde schijf te verwijderen als het "uitwerpen" niet lukt, en daar ben ik het helemaal mee eens.

Het is altijd goed om na het ontkoppelen enkele seconden te wachten met het uittrekken van de stekker. Dikwijls wordt wel een melding getoond als je nog even moet wachten, maar dat is mogelijk niet in elke linux distributie het geval.

Re: Kan HDD niet veilig verwijderen
« Reactie #27 Gepost op: 2015/11/03, 19:37:33 »
Denk dat het wel langer kan duren in sommige gevallen.De processor moet denk ik voor een deel hetzelfde doen als totaal afsluiten..En dat gaat bij de ene sneller als bij de ander.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan HDD niet veilig verwijderen
« Reactie #28 Gepost op: 2015/11/07, 14:20:56 »
Het kan inderdaad langer duren, tot zelfs 20 s,  als je ontkoppelt kort na het kopiĆ«ren van het bestand. Nautilus geeft wel aan dat het kopiĆ«ren voorbij is, maar in werkelijkheid moeten er nog heel wat gegevens vanuit de cache naar de harde schijf geschreven worden. Ubuntu geeft dan een bericht dat je de schijf nog niet mag ontkoppelen, Als de schrijfactie klaar is, komt er een bericht dat de schijf wel ontkoppelt kan worden. Ik ben helemaal niet zeker of dat bij elke linux distro zo geregeld is.

Als er geen data moet geschreven worden, duurt het softwarematig loskoppelen van de harde schijf niet langer dan een fractie van een seconde.