Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu gezakt.  (gelezen 17940 keer)

Offline Ed

  • Lid
Ubuntu gezakt.
« Gepost op: 2011/11/24, 18:11:21 »
Ubuntu is op Distrowatch gezakt naar plaats 4.
Dat houd voor mij in dat veel mensen toch zoekende zijn.
De 3 distro's die er boven staan gebruiken Gnome 3  en ik moet zeggen dat ik sinds een paar dagen Mint 12 gebruik en het mij meer aanspreekt dan Unity maar ik vind beide nog steeds niet de fuctionaliteit hebben van gnome 2.
Maar wij wachten af en de keuze in Linux is groot.

Gr.Ed

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/24, 18:18:41 »
En hoe zou dat komen? Mint heeft nu een nieuwe versie (of in ieder geval BETA) Iedereen is daar nu benieuwd naar, en meer hebben misschien interesse in GNOME Shell gekregen (Eindelijk). En volgens mij vergeten mensen dat GNOME Shell heel goed werkt op Ubuntu. En ik vertrouw deze statistieken niet heel erg.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 19:13:23 »
Het zijn maar moment opnamen daar op distrowatch,je wilt niet weten hoe vaak ik van distro ben veranderd.Soms 2 per dag.Dat doet ook wat met de statistieken daar. =D =D
Kubuntu 20.04

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/24, 19:14:38 »
Het zijn maar moment opnamen daar op distrowatch,je wilt niet weten hoe vaak ik van distro ben veranderd.Soms 2 per dag.Dat doet ook wat met de statistieken daar. =D =D

 :o

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/24, 19:22:47 »
Een onderhavig artikel (je kan hierin doorklikken naar de cijfers van Distrowatch): http://webwereld.nl/nieuws/108663/unity-jaagt-ubuntu-gebruikers-naar-mint.html
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/24, 19:29:45 »
Ik krijg het vermoeden, dat Ubuntu 12.04 ineens een stuk meer tegemoet zal gaan komen aan de wensen van voormalige Gnome 2-gebruikers.... Niet alleen qua extra instelmogelijkheden voor Unity (was al eerder toegezegd), maar misschien zelfs verdergaande concessies.

De kracht van de markt....  =D

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/24, 19:31:17 »
Dat er gebruikers vertrekken van Ubuntu naar meer behoudende distro's vind ik persoonlijk niet meer dan een logisch gevolg van de keuze die door Canonical gemaakt is om de geneugten van Linux voor iedereen toegankelijk te maken. Iedereen, dus ook de gewone huis, tuin en keuken computergebruiker. De ontwikkeling van Unity is een logische volgende stap in dit proces van verbreding van de doelgroep waar Ubuntu in het verleden al zeer succesvol is gebleken. Daarbij is het heel natuurlijk dat een deel van de huidige gebruikers vertrekt naar distro's die zich slechts richten op de wensen van de huidige Linux gebruikers.

Als strategie voor de toekomst lijkt me de keuze van Ubuntu een goede. Waarschijnlijk verlies je nu een stuk marktaandeel, een deel van de meer behoudende power users (5% van de totale markt). Maar er lonkt een veel grotere groep computer gebruikers, de gewone huis tuin en keuken computeraars (95% van de markt). Ubuntu met Unity heeft alles in zich om ook voor deze groep een echt (vrij) alternatief voor Windows en Mac OS te worden. En zo'n alternatief kan je eenvoudigweg niet bieden als je je maar blijft richten op het kleine groepje hardcore computernerds die nu Linux gebruiken.

Al met al een prima ontwikkeling vind ik persoonlijk. Voor de mensen die zich niet kunnen vinden in Unity zijn er alternatieven genoeg. Voor Unity heb ik nog geen geloofwaardig vrij alternatief gezien dat de belofte kan waarmaken dat iedereen er mee aan de slag kan. Dat geeft mij vertrouwen in de toekomst van Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/24, 19:41:58 door Thomas de Graaff »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/24, 19:41:24 »
Voor Unity heb ik nog geen geloofwaardig alternatief gezien dat de belofte kan waarmaken dat iedereen er mee aan de slag kan.
Heb jij Xubuntu wel eens bekeken het laatste jaar ?
De cijfers vind ik niet eerlijk, ze zouden alle smaken bij elkaar moeten optellen, dus Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu en Xubuntu als één distributie moeten belijken, en dan vergelijken met andere distributies op dezelfde manier.
Volgens mij staat Ubuntu met alle mogelijkheden en versies, dan nog steeds op 1.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/24, 19:45:20 »
Het zijn maar moment opnamen daar op distrowatch,je wilt niet weten hoe vaak ik van distro ben veranderd.Soms 2 per dag.Dat doet ook wat met de statistieken daar. =D =D

 :o
Toen ik nog flink aan het distrohoppen was,nu niet meer. XD
Kubuntu 20.04

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/24, 19:51:49 »
Het zijn maar moment opnamen daar op distrowatch,je wilt niet weten hoe vaak ik van distro ben veranderd.Soms 2 per dag.Dat doet ook wat met de statistieken daar. =D =D

 :o
Toen ik nog flink aan het distrohoppen was,nu niet meer. XD
Een vos verliest zijn haren ,maar zijn streken hmmm is wat anders. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/24, 20:11:37 »
Dat er gebruikers vertrekken van Ubuntu naar meer behoudende distro's vind ik persoonlijk niet meer dan een logisch gevolg van de keuze die door Canonical gemaakt is om de geneugten van Linux voor iedereen toegankelijk te maken. Iedereen, dus ook de gewone huis, tuin en keuken computergebruiker. De ontwikkeling van Unity is een logische volgende stap in dit proces van verbreding van de doelgroep waar Ubuntu in het verleden al zeer succesvol is gebleken. Daarbij is het heel natuurlijk dat een deel van de huidige gebruikers vertrekt naar distro's die zich slechts richten op de wensen van de huidige Linux gebruikers.

Als strategie voor de toekomst lijkt me de keuze van Ubuntu een goede. Waarschijnlijk verlies je nu een stuk marktaandeel, een deel van de meer behoudende power users (5% van de totale markt). Maar er lonkt een veel grotere groep computer gebruikers, de gewone huis tuin en keuken computeraars (95% van de markt). Ubuntu met Unity heeft alles in zich om ook voor deze groep een echt (vrij) alternatief voor Windows en Mac OS te worden. En zo'n alternatief kan je eenvoudigweg niet bieden als je je maar blijft richten op het kleine groepje hardcore computernerds die nu Linux gebruiken.

Al met al een prima ontwikkeling vind ik persoonlijk. Voor de mensen die zich niet kunnen vinden in Unity zijn er alternatieven genoeg. Voor Unity heb ik nog geen geloofwaardig vrij alternatief gezien dat de belofte kan waarmaken dat iedereen er mee aan de slag kan. Dat geeft mij vertrouwen in de toekomst van Ubuntu.

Deze werkomgevingen wel, GNOME Shell, XFCE, KDE, LXDE?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/24, 20:33:48 »
.... Waarschijnlijk verlies je nu een stuk marktaandeel, een deel van de meer behoudende power users (5% van de totale markt)
....
Voor Unity heb ik nog geen geloofwaardig vrij alternatief gezien dat de belofte kan waarmaken dat iedereen er mee aan de slag kan....

Waarom zijn mensen altijd behoudend als ze unity niet zien zitten? Persoonlijk vind ik unity niet revolutionair, maar meer een matige en rigide herimplentatie van gnome do en AWN (of een van de andere docks). Hier zit natuurlijk een flink stuk voorkeur bij, maar met behoudend zijn, heeft het weinig te maken. Verder sluit ik me aan bij de bovengenoemde opmerkingen m.b.t. xfce, kde en gnome.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/24, 21:33:49 »
.... Waarschijnlijk verlies je nu een stuk marktaandeel, een deel van de meer behoudende power users (5% van de totale markt)
....
Voor Unity heb ik nog geen geloofwaardig vrij alternatief gezien dat de belofte kan waarmaken dat iedereen er mee aan de slag kan....

Waarom zijn mensen altijd behoudend als ze unity niet zien zitten? Persoonlijk vind ik unity niet revolutionair, maar meer een matige en rigide herimplentatie van gnome do en AWN (of een van de andere docks). Hier zit natuurlijk een flink stuk voorkeur bij, maar met behoudend zijn, heeft het weinig te maken.
Idd... Mint is ook vrij progressief als het gaat om de shell. Eigen menu enzo (MGSE, zie RC van Mint 12), eventueel gebaseerd op Debian, en in Mint 12 komt ook Gnome-shell. Kun je strax zelf kiezen welke shell je wilt: MGSE of Gnome 3-shell. Dat kan onder Ubuntu ook wel, maar is toch minder fijn dan een distro met 'native' Gnome-shell.
Daarnaast is op Distrowatch duidelijk te zien dat ook Fedora en OpenSuse populair zijn. En dat zijn alles behalve behoudende distro's! 
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/24, 22:12:28 »
DW=pageviews
Nieuwe releases zorgen altijd voor meer pageviews. Het is niet de eerste keer dat Ubuntu wegzakt en later terug naar 1 stijgt.

@crashit: Die openSUSE-gebruikers zullen snel weer weg zijn. Tenminste, de beginners dan. openSUSE is niet echt gebruiksvriendelijk als het op YasT aankomt. En dat vind ik als meer ervaren gebruiker, kun je nagaan. Dus als een beginner daar aan moet beginnen...

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/24, 22:44:07 »
Ubuntu zou nog meer moeten zakken op de lijst, met die rare fratsen van ze. :evil:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/25, 10:59:18 »
Help! we gaan er allemaal aan...

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/25, 19:11:06 »
Ubuntu zou nog meer moeten zakken op de lijst, met die rare fratsen van ze. :evil:

Kom we gaan allemaal Debian aanklikken op distrowatch.com zodat die op 1 komt ok?
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/25, 22:03:51 »
Is een mogelijkheid.  :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/25, 22:58:49 »
Hier se 15 klikskes op Ubuntu !!! Voila, terug nummer 1 XD XD
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/11/25, 23:00:30 »
Als we toch met zo'n poll gaan rommelen ('revenge!'), kies dan iets meer exotisch zoals bv. Archbang.
Eens kijken, met wat voor voorzienende analyse ze dan gaan komen  :evil: (en of dat gecheckt is met de downloads op de Archbang site).
« Laatst bewerkt op: 2011/11/25, 23:03:12 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/11/26, 11:03:51 »
@Gijs: Of Bing! :rolleyes:
@asphyxia: Hehe, precies. Maar Archbang is dan niet zo exotisch. Doe dan ZevenOS of ClearOS ofzo :D
Of we kunnen ook een niet meer ondersteunde omhoog gooien, zoals Yellow Dog of Yggdrasil :rolleyes:

Offline jolo

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/11/26, 11:25:46 »
Ik las zojuist op tweakers.net. Volgens Shuttleworth zal Ubuntu de populairste Linux-distro blijven http://tweakers.net/nieuws/78333/shuttleworth-ubuntu-zal-populairste-linux-distro-blijven.html
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/11/26, 21:55:10 »
Ik las zojuist op tweakers.net. Volgens Shuttleworth zal Ubuntu de populairste Linux-distro blijven http://tweakers.net/nieuws/78333/shuttleworth-ubuntu-zal-populairste-linux-distro-blijven.html

Vanwege de strategie die Shuttleworth verwoord blijf ik bij Ubuntu. Dat vooruit kijken bevalt mij wel :)
Ik denk ook dat daarom Ubuntu wel weer op 1 gaat komen.
 
Heb ook Mint 12 gedownload. Weer eentje erbij op de teller van Distrowatch. Zegt dus verder niet zoveel.. die teller dan!!  :D

Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/11/27, 00:30:59 »
@Gijs: Of Bing! :rolleyes:

Laten we wel wezen, Bing! staat buiten elke vergelijking.
Wat die lijstjes betreft, ze zijn zoals ze zijn. Daarom zal ik niet overstappen naar een andere "smaak".
Als ik Linuxmagazine moet geloven is OpenSuse 12.1 het gemakkelijkste voor beginners en Fedora 16  voor de sleutelaar en Ubuntu 11.10 het meest vernieuwend. Gewoon zelf kiezen, dat is de beste keuze, denk ik. :rolleyes:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Suns

  • Lid
Re: Ubuntu gezakt.
« Reactie #24 Gepost op: 2011/11/27, 07:27:21 »
Ik las zojuist op tweakers.net. Volgens Shuttleworth zal Ubuntu de populairste Linux-distro blijven http://tweakers.net/nieuws/78333/shuttleworth-ubuntu-zal-populairste-linux-distro-blijven.html

Vanwege de strategie die Shuttleworth verwoord blijf ik bij Ubuntu. Dat vooruit kijken bevalt mij wel :)
Ik denk ook dat daarom Ubuntu wel weer op 1 gaat komen.
 
Heb ook Mint 12 gedownload. Weer eentje erbij op de teller van Distrowatch. Zegt dus verder niet zoveel.. die teller dan!!  :D

Ik ben ook heel tevreden met Ubuntu 11.10 , gisteren weer 28 updates gehad en hij wordt steeds stabieler  , ik heb Munt ook al eens gebruikt maar ben een echte Unity fan geworden de  snelheid waar je binnen Unity kan zoeken is echt een pluspunt dus ik was weer snel terug bij Ubuntu.

Ik ben wel blij met het commentaar van Shuttleworth en dat hij het verfijnen van het design hoog op de lijst heb staan doet mij goed ,  want dat daar wat aan gedaan moet worden is wel duidelijk en alleen daarom blijf ik dit met veel interesse en aandacht volgen.
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039